Przez koronawirusa spadki w reklamie radiowej i zewnętrznej, w sieci mocno promują się LPP i Netflix
W ciągu ostatnich trzech tygodni mocno wzrosła w telewizji liczba spotów żywności, a ubyło reklam produktów farmaceutycznych. W internecie najintensywniej reklamują się LPP, Polkomtel, Netflix i TVN. Według szacunków Wavemaker w marcu wydatki reklamowe w radiu zmaleją o ok. jedną czwartą, a od kwietnia zacznie się spadek na outdoorze.
W minionym tygodniu liczba punktów GRP, służących do mierzenia intensywności kampanii reklamowych w telewizji, dla branży żywności w przypadku spotów 30-sekundowych w grupie widzów w wieku 16-49 lat wyniosła ponad 14 tys. Natomiast w tygodniu od 2 do 8 marca było to nieco ponad 10 tys. - pokazują dane Nielsen Audience Measurement opracowane przez dom mediowy Wavemaker.
Znacząco w minionym tygodniu zwiększyła się też intensywność kampanii branży rozrywki i kultury, telekomunikacji oraz motoryzacji i transportu. Natomiast w przypadku segmentu farmaceutycznego liczba GRP w grupie 16-49 lat zmalała o ok. 2 tys. Według Wavemaker wynika to przede wszystkim z sezonowości - na początku marca trwał mocno promowano jeszcze farmaceutyki na grypę i przeziębienia, a w drugiej połowie miesiąca już znacznie mniej.
W głównych stacjach telewizyjnych nie nastąpił spadek wypełnienia bloków reklamowych. W Polsacie 12-minutowy limit na reklamy w ciągu godziny był zagospodarowany w 100 proc., a w TVN - w 97-99 proc. (ten drugi kanał osiągnął duży wzrost zapełnienia, bo rok wcześniej w związku z dużą podwyżką cen nie sprzedał całej oferty).
Znacznie niższe wskaźniki wypełnienia są w kanałach Telewizji Polskiej, które nie mogą przerywać programów i filmów reklamami. W TVP1 w trzech marcowych tygodniach zapełnienie wynosiło 75-78 proc., a w TVP2 - 65-67 proc.
Dużo e-reklam LPP, Plusa, Netflixa i TVN
W internecie swoje działania w zakresie reklam display mocno zintensyfikowały producent odzieży LPP (należą do niej marki Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay) i sklep eObuwie.pl należący do CCC. Reklamy display LPP w zeszłym tygodniu zanotowały 606,94 mln impresji, a tydzień wcześniej - 477,63 mln, natomiast w przypadku eObuwie.pl w minionym tygodniu było 318,74 mln impresji.
Sklepy stacjonarne LPP i CCC od prawie dwóch tygodni są zamknięte, jak samo jak zdecydowana większość placówek handlowych. Grupa LPP ponad tydzień temu przyznała, że doprowadzi to do znaczącego spadku wpływów, natomiast CCC żeby zachować płynność finansową, chce wyemitować akcje za 400-500 mln zł.
W czołówce firm najmocniej reklamujących się w displayu niezmiennie są Polkomtel, Schwarz, Euro Net, Grupa Ceneo i Otto Group.
Jeśli chodzi o internetowe reklamy wideo, najintensywniej w obu minionych tygodniach reklamował się Netflix (odpowiednio 65,07 i 51,74 mln impresji) przed TVN (40,71 i 38,37 mln).
Serwisy VoD notują w ostatnich tygodniach duże wzrosty odwiedzalności, Netflix na prośbę władz Unii Europejskiej obniżył jakość streamingu, żeby odciążyć sieci internetowe. Taką samą decyzję podjęły YouTube, Amazon, Apple TV+ i Disney+.
Natomiast w należącym do Grupy TVN Discovery serwisie Player.pl hitem w ostatnich tygodniach był TVN24, a w płatnej ofercie platformy pojawił się film „Sala samobójców. Hejter”.
Spadki w radiu i na outdoorze, paraliż reklamy kinowej
Według Wavemaker najszybciej koronawirus odbije się na kondycji reklamy radiowej, w której już w marcu nastąpi spadek o 22-26 proc. Z szacunków GropuM wynika, że od 12 marca (wtedy zamknięto placówki oświatowe i kulturalne) do 16 marca branża motoryzacyjna zmniejszyła wydatki w radiu o 35 proc., sektor RTV i AGD - o 33 proc., telekomunikacyjny - o 15 proc., a handlu spożywczego - o 5 proc.
Za to nakłady segmentu e-commerce poszły w górę o 30 proc., a farmaceutycznego - o 15 proc. Jednocześnie pojawiło się więcej spotów wizerunkowych, a mniej stricte sprzedażowych.
Z kolei na outdoorze zdecydowana większość kampanii zaplanowanych na kwiecień jest przesuwana na kolejne miesiące. Dodatkowo kandydaci na prezydenta Polski wstrzymali agitację, a opozycja apeluje o przesunięcie wyborów z 10 maja na później.
Zdaniem analityków Wavemaker odbicie w górę reklamy zewnętrznej może nastąpić w wakacje i jesienią, ale uwzględniając nowe ograniczenia w tym sektorze, wynikające m.in. z uchwał krajobrazowych przyjętych w niektórych miastach, nie uda się odrobić obecnych spadków.
Zupełnie zamarła natomiast reklama kinowa, bo kina w całej Polsce od 12 marca są zamknięte. Na pewno nie zostaną otwarte przed 11 kwietnia, do kiedy będą obowiązywać ogłoszone we wtorek obostrzenia w poruszaniu się.
Dołącz do dyskusji: Przez koronawirusa spadki w reklamie radiowej i zewnętrznej, w sieci mocno promują się LPP i Netflix