SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio zmniejsza budżet Trójki. 10 mln zł więcej na ramówkę PR24

W br. wydatki na premierowe treści w Polskim Radiu 24 mają być o 10 mln zł wyższe niż w Trójce. Budżet ramówki PR24 w ciągu kilku lat urósł o ponad 20 mln zł. Polskie Radio na audycje w ramach misji publicznej zamierza przeznaczyć 291,9 mln zł, z czego jedynie 13,9 mln sfinansuje z reklam - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Polskie Radio według planu finansowego, który przekazało swoim organom nadzorczym, w br. na realizację misji publicznej przeznaczy 357,58 mln zł, z czego 291,89 mln zł ma pójść na tworzenie treści, 58,15 mln zł na emisję analogową, 9,26 mln zł na nadawanie cyfrowe, a 16,27 mln zł na inne projekty misyjne.

Wydatki bezpośrednie w tym zakresie zaplanowano na 142,73 mln zł, wydatki pośrednie - na 147,17 mln zł, koszty ogólnego zarządu - na 78,68 mln zł, a pozostałe koszty - na 7 mln zł.

Jak sfinansuje to nadawca? Przede wszystkim z abonamentu rtv i rekompensaty, które mają przynieść 337,86 mln zł. 14 mln zł zapewni MSZ w ramach dotacji na Polskie Radio dla Zagranicy, natomiast 23,72 mln zł (z czego 13,87 mln zł na treści, 8,94 mln zł na inne projekty misyjne, a 905 tys. zł na emisję) zostanie przeznaczone ze sprzedaży reklam, sponsoringu i treści.

Łącznie Polskie Radio planuje, że w br. przy 402 mln zł przychodów i 398,22 mln zł kosztów operacyjnych osiągnie symboliczny zysk netto (23 tys. zł).

Nie wiadomo jeszcze, ile dokładnie nadawca przeznaczył na misję publiczną w ub.r., sprawozdanie abonamentowe zostanie opublikowane do końca kwietnia. Natomiast w 2021 roku było to 347,05 mln zł (koszty netto wyniosły 316,59 mln zł), wobec planowanych 337,92 mln. Na tworzenie treści przeznaczono 273,19 mln zł, z czego 82,75 mln zł na informacje, 79,02 mln zł na kulturę, 51,11 mln zł na publicystykę, 30,67 mln zł na edukację, 18,47 mln zł na sport, a 11,15 mln zł na rozrywkę.

W Jedynce więcej na kulturę i publicystykę

Tegoroczny budżet na premierowe treści misyjne w Jedynce wynosi 78,46 mln zł. W porównaniu z 2021 roku wydatki na audycje o kulturze zwiększą się z 12,85 do 21,15 mln zł, a na publicystyczne - z 12,26 do 15,22 mln zł.

W obszarze informacji zaplanowano spadek w porównaniu z 2021 roku z 24,32 do 21,8 mln zł, a w sporcie - aż z 13,29 do 5,67 mln zł (w br. nie będzie igrzysk olimpijskich ani piłkarskiego Euro, w 2021 roku odbyły się obie imprezy). Koszty emisji analogowej zaplanowano na 18,22 mln zł, a cyfrowej - na 880 tys. zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Budżet na treści misyjne w Jedynce systematycznie rośnie: w 2018 roku wyniósł 61,38 mln zł, rok później 65,9 mln zł, a w 2020 roku 72,02 mln zł.

Wydatki na premierowe treści w Dwójce mają zwiększyć się z 50,47 do 53,28 mln zł W rozgłośni niezmiennie będą dominować audycje kulturalne, przy czym ich koszty nieznacznie zmaleją - z 39,63 do 38,62 mln zł. Natomiast budżet publicystyki pójdzie w górę z 5,25 do 8,64 mln zł.

Kilka milionów mniej na Trójkę

W Trójce realizacja treści wypełniających misję publiczną ma kosztować w br. 41,32 mln zł, najwięcej przypadnie na kulturę (14,66 mln zł) i publicystykę (12,46 mln zł).

Budżet ramówkowy stacji jest o kilka mln zł niższy niż w poprzednich latach - w 2021 roku wyniósł 48,73 mln zł (14,9 mln zł na treści kulturalne, 14,48 mln zł na publicystyczne, 10,24 mln zł na newsowe), w 2020 roku było to 45,85 mln zł, rok wcześniej 43,74 mln zł, a w 2018 roku 44,63 mln zł.

Polskie Radio 24 z dużo bogatszą ramówką

Za to koszty ramówki Polskiego Radia 24 w ciągu pięciu lat poszły w górę o prawie połowę. W 2018 roku wynosiły 27,33 mln zł, rok później 31,23 mln zł, w 2020 roku 32,81 mln zł, a w 2021 - 39,68 mln zł.

Natomiast w br. zaplanowano 51,31 mln zł, z czego 42,29 mln zł ma pójść na treści informacyjne, a 6,3 mln zł na publicystykę.

Pozostałe rozgłośnie dysponują dużo niższymi budżetami na ramówki. W Czwórce zaplanowano 19,63 mln zł (w 2021 roku było to 19,04 mln), w Polskim Radiu dla Zagranicy - 17,35 mln zł (wobec 14,26 mln zł dwa lata temu).

W ciągu dwóch lat nieznacznie zmieniły się koszty audycji w Polskim Radiu Dzieciom (z 9,51 do 10,18 mln zł), Radiu Kierowców (z 8,67 do 8,78 mln zł) i Polskim Radiu Chopin (z 5,44 do 4,99 mln zł). Natomiast ramówka uruchomionego w ub.r. Radia dla Ukrainy ma kosztować 6,59 mln zł.

Polskie Radio planuje też przeznaczyć 14,56 mln zł na swoje centrum nadawcze w Solcu Kujawskim. W 2021 roku budżet centrum był prawie dwa razy niższy (8,25 mln zł).

W ub.r. przychody Polskiego Radia zmalały o 8 proc. do 315,8 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 19,9 do 55,1 mln zł, bo nadawca tylko nieznacznie ograniczył koszty. Sprzedaż reklam i sponsoringu skurczyła się o prawie 40 proc.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio zmniejsza budżet Trójki. 10 mln zł więcej na ramówkę PR24

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pisowsiec z rzadu
A może czas zamknąć ja?? Zniszczyli tak jak zniszczyli Polske
odpowiedź
User
Papież wiedział
Słusznie, nie ma co ładować pieniędzy w stację, która nie rokuje.
odpowiedź
User
referent Bulzacki
Na 357 by dali chociaż z milion. Tam podobno pracownicy ledwo przędą.
odpowiedź