Polacy wolą sport w telewizji niż na stadionie
Adam Małysz był w minionym roku najbardziej znanym sportowcem wPolsce, a piłka nożna najpopularniejszą dyscypliną - wynika zbadania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia. Ogółem Polacyrzadziej niż w 2007 roku oglądali mecze na żywo, natomiast równieczęsto - w telewizji.
Adam Małysz był w minionym roku najbardziej znanym sportowcem wPolsce - spontanicznie wymieniało go 59 proc. ankietowanych -pokazuje badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia. Jednakpopularność Małysza spadła w porównaniu z 2007 rokiem o 9 proc.,podczas gdy rozpoznawalność Roberta Kubicy zwiększyła się o 6 proc.i wynosi 44 proc. Tyle samo Polaków kojarzy Artura Boruca (wzrostwskazań o 11 proc.), a 35 proc. - Jerzego Dudka (spadek o 12proc.). Co trzeci ankietowany rozpoznaje Mariusza Pudzianowskiego iOtylię Jędrzejczak, a co czwarty - Euzebiusza Smolarka i AndrzejaGołotę.
Dwie trzecie Polaków interesowało się w ubiegłym roku piłkąnożną, a po 45 proc. - skokami narciarskimi i Formułą 1. Jednak oile ta zimowa dyscyplina straciła w porównaniu z 2007 rokiem 12proc. popularności, wyścigi samochodowe zyskały 14 proc. -Zainteresowanie skokami i Formułą 1 jest całkowicie zależne odformy Adama Małysza i Roberta Kubicy i zmienia się wraz z nią -komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Managment Polska. Co trzeciPolak deklaruje, że interesuje się siatkówką, a co czwarty -lekkoatletyką, zawodami strongmanów i koszykówką. Pływanie, boks irajdy samochodowe ciekawią co piątego ankietowanego.
Ogółem poziom zainteresowania sportem wynosił w 2008 roku 44,1proc., będąc tym samym niższym o 3,5 proc. w porównaniu z 2007rokiem. Najwięcej kibiców jest wśród mężczyzn (62 proc.), osób wwieku 15-17 lat (58 proc.) i mieszkańców dużych miast. Natomiast aż53 proc. kobiet i 43 proc. osób w wieku 55-65 lat w ogóle nieinteresuje się sportem. Mniej Polaków niż poprzednio oglądałozawody na żywo - robiło to tylko 18 proc. ankietowanych (o 9 proc.mniej niż w 2006 roku), którzy najczęściej chodzili na meczepiłkarskie (62 proc. wskazań), siatkarskie (25 proc.), żużlowe (7proc.) i wyścigi kolarskie (4 proc.). - Standardy polskich obiektówsportowych są na dość niskimi poziomie, dlatego rzadziej decydujemysię wyjść na mecz niż wybrać się do kina, na koncert lub zakupy -uzasadnia Grzegorz Kita. Informacje o sporcie badani czerpalizwykle z telewizji (92 proc. deklaracji), a dużo rzadziej zinternetu (37 proc. wskazań, o 9 proc. więcej niż w 2007 roku), odznajomych (34 proc.) oraz z radia i prasy (po 33 proc.deklaracji).
Badanie opinii Polaków o sporcie zostało zrealizowane przezinstytut ARC Rynek i Opinia w trzech seriach od maja do grudniaminionego roku. Bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe wspomaganekomputerowo (CAPI) przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1235mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat.
Dołącz do dyskusji: Polacy wolą sport w telewizji niż na stadionie