Poczty mailowe: Gmail zyskuje kosztem polskich portali, WP i o2 z największym udziałem ruchu
Poczta.wp.pl, Gmail i Poczta.onet.pl to najpopularniejsze serwisy poczty mailowej w Polsce. Przy czym Gmail w ostatnim roku osiągnął wzrost zasięgu, a strony Onetu i WP, podobnie jak w przypadku Interii i Gazeta.pl - spore spadki. Na WP.pl serwis mailowy zapewnia prawie połowę ruchu, a na o2.pl - ponad trzy czwarte.
We wrześniu br. witrynę Poczta.wp.pl odwiedziło 5,73 mln użytkowników, którzy wykonali 1,38 mld odsłon (w tym 19,1 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy spędził na stronie średnio sześć godzin i 30:16 minuty. Ponadto 104 mln odsłon (w tym 81,7 mln krajowych odsłon mobilnych) zanotował serwis mailowy Mini WP - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Gmail.com, należący do Google, miał 5,09 mln polskich użytkowników, a ponieważ nie jest w Megapanelu objęty audytem site-centric - nie wiadomo, ile odsłon wykonali ani jak dużo czasu spędzili w serwisie (podobnie jak w przypadku serwisów mailowych oferowanych przez Home.pl, Live.com i Nazwa.pl).
Witryna mailowa Onetu zanotowała 4,24 mln odwiedzających, 617,4 mln odsłon oraz średnio pięć godzin i 42:21 minuty na każdego użytkownika, natomiast w wersji Lajt.onet.pl - dodatkowe 55,9 mln odsłon (w tym 46 mln krajowych odsłon mobilnych).
Poczta.o2.pl miała we wrześniu 2,56 mln użytkowników (a także 544,8 mln odsłon oraz 6 godzin i 16:15 na przeciętnego użytkownika), a Poczta.interia.pl - 2,49 mln użytkowników (oraz 127,9 mln odsłon oraz średnio 6 godzin i 12:24 minuty na odwiedzającego). Ponadto ta druga witryna w wersji mobilnej wygenerowała 26,6 mln odsłon (w tym 21,7 mln krajowych odsłon mobilnych).
Żaden z pozostałych pięciu serwisów mailowych w zestawieniu nie przekroczył pułapu 500 tys. odwiedzających. W tej grupie znalazła się witryna należąca do jednego z portali horyzontalnych - Poczta.gazeta.pl, która zanotował 290,7 tys. użytkowników, 3,8 mln odsłon i średnio 26:44 minuty na odwiedzającego.
Czołowe poczty mailowe we wrześniu 2014 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
poczta.wp.pl | 5 734 571 | 1 384 405 324 | 19 117 767 | 06:30:16 | 26,35% |
gmail.com | 5 087 860 | - | - | - | 23,38% |
poczta.onet.pl | 4 238 573 | 617 402 336 | 4 231 188 | 05:42:21 | 19,48% |
poczta.o2.pl | 2 558 428 | 544 781 089 | 49 523 376 | 06:16:15 | 11,76% |
poczta.interia.pl | 2 493 222 | 127 913 678 | 4 262 350 | 06:12:24 | 11,46% |
tlen.pl - poczta | 454 052 | 85 468 591 | 917 932 | 05:49:03 | 2,09% |
poczta.home.pl | 291 081 | - | - | - | 1,34% |
poczta.gazeta.pl | 290 725 | 3 768 545 | 222 976 | 00:26:44 | 1,27% |
live.com - poczta | 209 504 | - | - | - | 0,96% |
poczta.nazwa.pl | 166 000 | - | - | - | 0,76% |
W czołowej piątce tylko Gmail osiągnął w skali roku wzrost liczby użytkowników - zyskał ich 648,6 tys. (to 14,6 proc. w górę). Natomiast serwis WP.pl stracił 286,5 tys. odwiedzających (4,7 proc. w dół), witryna Onetu - 249,1 tys. (spadek o 5,5 proc.), a strona o2.pl - 125 tys. (4,6 proc. w dół). Wszystkie te trzy serwisy zanotowały jednocześnie ogromne, ponad trzykrotne wzrosty liczby odsłon, które jednak wynikają przede wszystkim z przejścia w połowie br. na nową definicję odsłony (więcej na ten temat). W przypadku witryny o2.pl wielokrotnie wydłużył się również średni czas przypadający na odwiedzającego.
Poczta mailowa na Tlen.pl straciła w skali roku 245,7 tys. użytkowników (to spadek o 35,1 proc.), natomiast spore wzrosty zanotowały witryny mailowe Home.pl, Live.com i Nazwa.pl - odpowiednio 81,2 tys. (38,6 proc. w górę), 63,9 tys. (43,9 proc.) i 90,7 tys. (120,4 proc.).
Poczta.gazeta.pl miała o 15,8 tys. użytkowników i 452,7 tys. odsłon mniej niż przed rokiem (5,1 i 10,7 proc. w dół), a średni czas przypadający na odwiedzającego zmalał o 3:21 minuty (czyli o 11,1 proc.).
Czołowe poczty mailowe rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
serwis | wrzesień 2014 | wrzesień 2013 | ||||
real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | |
poczta.wp.pl | 5 734 571 | 1 384 405 324 | 06:30:16 | 6 021 075 | 406 945 109 | 06:30:20 |
gmail.com | 5 087 860 | - | - | 4 439 266 | - | - |
poczta.onet.pl | 4 238 573 | 617 402 336 | 05:42:21 | 4 487 650 | 183 650 364 | 04:45:22 |
poczta.o2.pl | 2 558 428 | 544 781 089 | 06:16:15 | 2 683 445 | 180 763 571 | 01:44:59 |
poczta.interia.pl | 2 493 222 | 127 913 678 | 06:12:24 | 2 588 600 | 141 663 513 | 05:49:02 |
tlen.pl - poczta | 454 052 | 85 468 591 | 05:49:03 | 699 732 | 67 072 161 | 01:53:19 |
poczta.home.pl | 291 081 | - | - | 209 926 | - | - |
poczta.gazeta.pl | 290 725 | 3 768 545 | 00:26:44 | 306 529 | 4 221 281 | 00:30:05 |
live.com - poczta | 209 504 | - | - | 145 592 | - | - |
poczta.nazwa.pl | 166 000 | - | - | 75 315 | - | - |
Analizując w zeszłym tygodniu wyniki 10 najpopularniejszych portali horyzontalnych, zwróciliśmy uwagę, że przewagą Onetu, WP.pl, Gazeta.pl, Interii i o2.pl nad innymi serwisami jest m.in. usługa poczty mailowe. Okazuje się, że największe znaczenie dla odwiedzalności ma ona w przypadku o2.pl i WP.pl.
Na o2.pl serwis poczty mailowej odwiedziło we wrześniu br. 76,3 proc. wszystkich użytkowników portalu (2,56 mln z 3,35 mln), wykonując aż 85,3 proc. wszystkich odsłon (544,8 mln z 638,7 mln). W przypadku WP.pl te wskaźniki wyniosły prawie 50 proc.
Na Onecie i Interii serwis mailowy odwiedza 30-35 proc. wszystkich użytkowników, generując w ten sposób 18-19 proc. wszystkich odsłon.
Z kolei na Gazeta.pl z poczty mailowej skorzystało we wrześniu zaledwie 3,1 proc. ogółu odwiedzających portal, wykonując przy tym jedynie 0,8 proc. wszystkich zanotowanych przez niego odsłon.
Czołowe poczty mailowe głównych portali (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||||
serwis | poczta mailowa | cały portal | proc. RU | proc. odsłon | ||||
real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | |||
wp.pl | 5 734 571 | 1 384 405 324 | 06:30:16 | 11 792 091 | 2 770 207 695 | 05:51:25 | 48,63 | 49,97 |
onet.pl | 4 238 573 | 617 402 336 | 05:42:21 | 13 820 931 | 3 203 537 595 | 05:16:37 | 30,67 | 19,27 |
o2.pl | 2 558 428 | 544 781 089 | 06:16:15 | 3 354 721 | 638 721 690 | 05:19:14 | 76,26 | 85,29 |
interia.pl | 2 493 222 | 127 913 678 | 06:12:24 | 7 089 686 | 710 674 549 | 03:41:59 | 35,17 | 18,00 |
gazeta.pl | 290 725 | 3 768 545 | 00:26:44 | 9 366 358 | 474 994 949 | 00:59:48 | 3,10 | 0,79 |
Dołącz do dyskusji: Poczty mailowe: Gmail zyskuje kosztem polskich portali, WP i o2 z największym udziałem ruchu
Dlaczego mobilne wersje poczt nie maja 100% odslon rozpoznawanych jako mobilne?