PKP Intercity z zarzutami o sprawdzanie tożsamości właścicieli e-biletów, jest skarga do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
Paweł Litwiński, adwokat w kancelarii Barta Litwiński skierował do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) skargę w sprawie praktyk stosowanych przez PKP Intercity, według których podróżny posługujący się elektroniczną wersją biletu musi zostać wylegitymowany podczas kontroli. Według prawnika to uciążliwa praktyka sprzeczna z przepisami RODO.
Skarga wniesiona do prezesa UODO przez Pawła Litwińskiego dotyczy sposobu kontroli przez PKP Intercity biletów zakupionych przez podróżnych w formie elektronicznej - poprzez stronę internetową lub aplikację mobilną.
Konduktorzy dokonując sprawdzenia e-biletów u podróżnych żądają od nich podania imienia i nazwiska oraz potwierdzenia tych danych przez okazanie kontrolerowi dowodu tożsamości.
Zdaniem Pawła Litwińskiego, adwokata z kancelarii Barta Litwiński takie postępowanie przewoźnika jest niewłaściwe i przeczy duchowi przepisów RODO, które weszły w życie na terenie Unii Europejskiej 25 maja br.
W uzasadnieniu swojej skargi Litwiński zwraca uwagę na określoną w RODO zasadę minimalizacji danych. Zgodnie z nią dane osobowe użytkownika mogą być przetwarzane jedynie dla osiągnięcia celu, w jakim zostały zebrane. Ponadto prawnik zwraca uwagę na nierówne traktowanie użytkowników posługujących się tradycyjnym biletem oraz jego elektroniczną wersja – ci pierwsi podczas kontroli nie są legitymowani, zaś tożsamość właścicieli e-biletów jest weryfikowana przez PKP Intercity za pomocą dowodu tożsamości.
O tym czy skarga wniesiona przez Litwińskiego jest uzasadniona i czy w przyszłości PKP Intercity zostanie zmuszona do zmiany swoich praktyk zdecyduje regulator.
Dołącz do dyskusji: PKP Intercity z zarzutami o sprawdzanie tożsamości właścicieli e-biletów, jest skarga do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych