Partner of Promotion i MSL Group z największymi honorariami i zatrudnieniem (TOP21 agencji PR)
Wśród agencji public relations w Polsce największe honoraria fee income w ub.r. zanotowały Partner of Promotion i MSL Group, które miały też najwięcej stałych pracowników i współpracowników. Na kolejnych miejscach znalazły się Grayling Poland, Walk, H+K Strategies i 24/7 Communication.
W 2015 roku honoraria fee income (rozumiane jako wpływy netto ze sprzedaży usług pomniejszone o ich koszty zewnętrzne) agencji Partner of Promotion wyniosły 19,5 mln zł (o 0,4 mln zł więcej niż rok wcześniej), a MSL Group - 14,5 mln zł (2,1 mln zł więcej niż w 2014 roku). Zatrudnienie etatowe w pierwszej agencji wzrosło w skali roku o jedną osobę do 56, a w drugiej - o 11 do 55.
Kolejne osiem agencji z rankingu zanotowało od 5 do 7,8 mln zł fee income. W tej grupie spadek honorariów zanotowała Hill+Knowlton Strategies - z 6,7 do 6,4 mln zł. W RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants na etacie była zatrudniona tylko jedna osoba, a ponadto współpracowano z 12 konsultantami. Więcej współpracowników niż stałych pracowników było też w NBS Communications i Clue PR, natomiast TBT i Wspólnicy i Alert Media Communication współpracowały tylko z jednym konsultantem.
Agencja TBT i Wspólnicy na usługi zewnętrzne wydała jedynie 4 proc. przychodów ze sprzedaży, a Genesis PR - 6 proc. Za to w przypadku Walk, Planet PR, 24/7 Communication i Multi Communications te wydatki wyniosły 60-66 proc.
Łączna wartość przychodów wygenerowanych z honorariów za rok 2015 agencji PR biorących udział w rankingu wyniosła 115,3 mln zł. Są to wyniki wypracowane przez 667 konsultantów zatrudnionych w największych firmach public relations w Polsce. Daje to wartość rocznych honorariów przypadających na jednego konsultanta ok. 173 tys. zł. W skali roku wzrósł średni wynik fee income badanych agencji - o 0,2 mln zł, do 5,5 mln zł.
- Zestawienie łącznych przychodów z honorariów dla pierwszych 20 agencji na przestrzeni ostatnich trzech lat pokazuje, że polski rynek się ustabilizował, a perspektywy dla branży są dobre. W 2013 roku była to kwota 93,3 mln zł, a w latach 2014 i 2015 już odpowiednio 105,6 mln zł i 115,3 mln zł, zatem obserwujemy stały trend wzrostowy na poziomie bliskim 10%, co napawa optymizmem - komentuje Grzegorz Szczepański, prezes Związku Firm Public Relations, który zlecił przygotowanie raportu.
Zestawienie jest oparte na otwartym sondażu wśród agencji, w którym wzięło udział 21 firm, w tym dwie nienależące do ZFPR. Nad prawidłowością przebiegu sondażu czuwała firma doradcza Grupa Strategia. Fee income zdefiniowano jako różnicę między przychodem netto ze sprzedaży usług, a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak zakup i produkcja materiałów promocyjnych (np. plakaty, gadżety, filmy); zakup powierzchni reklamowej; transport, catering, wynajem sal, hoteli; oraz koszty pozostałe (takie jak np. wynajem sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów).
„Ranking agencji PR wg: „fee income” w mln zł, za 2015 rok | ||||||
LP. | Agencja | Fee income w mln zł | Liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę | Liczba konsultantów w ramach innych form współpracy | Fee income do wpływów netto ze sprzedaży % | Główni klienci |
1 | Partner of Promotion | 19.5 | 56 | 25 | 51 | Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Renault, Union Investment TFI Ghelamco Procter and Gamble |
2 | MSL Group Sp. z o.o. | 14.5 | 55 | 25 | 69 | Emirates, Lockheed, Martin Zortrax, Amazon, Carrefour |
3 | Grayling Poland | 7.8 | 34 | 3 | 76 | Sony Europe, HB Reavis Poland, UK Trade & Investment, Croatian National Tourist Board, Kapsch Telematic Services |
4 | Walk | 7.1 | 36 | 19 | 34 | Podravka Polska Sp. z o.o., Skyscanner LTD, Griffin Real Estate Sp. z o.o., Nikon Polska Sp. z o.o., Adamed Sp. z o.o. |
5 | Hill+Knowlton Strategies | 6.4 | 23 | 7 | 81 | Uber, Spotify, Globe Trade Centre, Facebook, Boeing |
6 | 24/7Communication Sp. z o.o. | 6.3 | 26 | 21 | 35 | Grupa Zywiec, Lidl, Groupe SEB, Wedel, McDonald's |
7 | Solski Burson-Marsteller | 5.9 | 18 | 15 | 72 | Raytheon, Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, Grycan, Colgate-Palmolive, Airbus |
8 | Grupa On Board | 5.9 | 33 | 7 | 57 | Celon Pharma, Z.T. Kruszwica, Biogen Poland, TESCO (Polska), Coca-Cola |
9 | Martis CONSULTING | 5.3 | 20 | 16 | 73 | Strabag, Boryszew, KGHM, MCI, Grupa LOTOS |
10 | RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants | 5.0 | 1 | 12 | 72 | Sygnity S.A. GSK Services Sp. z o.o., Adidas Poland Sp. z o.o., Mondelez Europe Services GmbH, Coca-Cola Services |
11 | Garden of Words | 4.2 | 17 | 18 | 52 | Danone Sp. z o.o., Nestlé Polska S.A., Starbucks, IKEA Retail Sp. z o.o., TESCO (POLSKA) Sp. z o.o. |
12 | Multi Communications Sp. z o.o. | 4.1 | 20 | 12 | 40 | Reckitt Benckiser, Electrolux, Volkswagen Bank Polska DB Schenker, Nationale Nederlanden |
13 | Lighthouse Consultants Sp. z o.o. | 3.8 | 11 | 11 | 65 | PKN ORLEN, PGE EJ, LPP Getin Bank, Dr. Oetker |
14 | Linkleaders | 3.4 | 16 | 10 | 61 | XEROX, SKANSKA, SAP, CAPGEMINI, ACCENTURE |
15 | United PR Grabowski Kozdra Zaborowska | 3.3 | 11 | 6 | 73 | Saint-Gobain, IBM, Alior Bank, Panasonic, Procter & Gamble |
16 | NBS Communications | 2.9 | 5 | 7 | 68 | Ronson Development, Eurocash, Dr Gerard, Goodman, Bank BGŻ BNP Paribas |
17 | Genesis PR | 2.6 | 10 | 5 | 93 | Elemental Holding, paysafecard, Grupa Selena, Metrostav, ROBYG SA |
18 | TBT i Wspólnicy Sp. z o.o. Sp. k. | 2.2 | 8 | 1 | 96 | Dane Poufne |
19 | ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o. | 2.1 | 17 | 1 | 66 | PORTA KMI POLAND Sp. z o.o. Sp. K., PEPCO Marketing Sp. z o.o., Fundacja Nutricia, GOODYEAR DUNLOP TIRES POLSKA Sp. z o.o., NUTRICIA POLSKA Sp. z o.o. |
20 | Clue PR | 2.0 | 8 | 12 | 72 | Zalando, Ingenico, PizzaPortal, PayPal, Gumtree |
21 | Planet PR Sp. z o.o. | 1.2 | 7 | 2 | 37 | HID Global, Centrum Medyczne Zdrowie, Maxell, Physio-Control, AXIS Communications |
Dołącz do dyskusji: Partner of Promotion i MSL Group z największymi honorariami i zatrudnieniem (TOP21 agencji PR)