SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Partner of Promotion i MSL Group z największymi honorariami i zatrudnieniem (TOP21 agencji PR)

Wśród agencji public relations w Polsce największe honoraria fee income w ub.r. zanotowały Partner of Promotion i MSL Group, które miały też najwięcej stałych pracowników i współpracowników. Na kolejnych miejscach znalazły się Grayling Poland, Walk, H+K Strategies i 24/7 Communication.

W 2015 roku honoraria fee income (rozumiane jako wpływy netto ze sprzedaży usług pomniejszone o ich koszty zewnętrzne) agencji Partner of Promotion wyniosły 19,5 mln zł (o 0,4 mln zł więcej niż rok wcześniej), a MSL Group - 14,5 mln zł (2,1 mln zł więcej niż w 2014 roku). Zatrudnienie etatowe w pierwszej agencji wzrosło w skali roku o jedną osobę do 56, a w drugiej - o 11 do 55.

Kolejne osiem agencji z rankingu zanotowało od 5 do 7,8 mln zł fee income. W tej grupie spadek honorariów zanotowała Hill+Knowlton Strategies - z 6,7 do 6,4 mln zł. W RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants na etacie była zatrudniona tylko jedna osoba, a ponadto współpracowano z 12 konsultantami. Więcej współpracowników niż stałych pracowników było też w NBS Communications i Clue PR, natomiast TBT i Wspólnicy i Alert Media Communication współpracowały tylko z jednym konsultantem.

Agencja TBT i Wspólnicy na usługi zewnętrzne wydała jedynie 4 proc. przychodów ze sprzedaży, a Genesis PR - 6 proc. Za to w przypadku Walk, Planet PR, 24/7 Communication  i Multi Communications te wydatki wyniosły 60-66 proc.

Łączna wartość przychodów wygenerowanych z honorariów za rok 2015 agencji PR biorących udział w rankingu wyniosła 115,3 mln zł. Są to wyniki wypracowane przez 667 konsultantów zatrudnionych w największych firmach public relations w Polsce. Daje to wartość rocznych honorariów przypadających na jednego konsultanta ok. 173 tys. zł. W skali roku wzrósł średni wynik fee income badanych agencji - o 0,2 mln zł, do 5,5 mln zł.

- Zestawienie łącznych przychodów z honorariów dla pierwszych 20 agencji na przestrzeni ostatnich trzech lat pokazuje, że polski rynek się ustabilizował, a perspektywy dla branży są dobre. W 2013 roku była to kwota 93,3 mln zł, a w latach 2014 i 2015 już odpowiednio 105,6 mln zł i 115,3 mln zł, zatem obserwujemy stały trend wzrostowy na poziomie bliskim 10%, co napawa optymizmem - komentuje Grzegorz Szczepański, prezes Związku Firm Public Relations, który zlecił przygotowanie raportu.

Zestawienie jest oparte na otwartym sondażu wśród agencji, w którym wzięło udział 21 firm, w tym dwie nienależące do ZFPR. Nad prawidłowością przebiegu sondażu czuwała firma doradcza Grupa Strategia. Fee income zdefiniowano jako różnicę między przychodem netto ze sprzedaży usług, a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak zakup i produkcja materiałów promocyjnych (np. plakaty, gadżety, filmy); zakup powierzchni reklamowej; transport, catering, wynajem sal, hoteli; oraz koszty pozostałe (takie jak np. wynajem sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów).

„Ranking agencji PR wg: „fee income” w mln zł, za 2015 rok

LP.

Agencja

Fee income w mln zł

Liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę

Liczba konsultantów w ramach innych form współpracy

Fee income do wpływów netto ze sprzedaży %

Główni klienci

1

Partner of Promotion

19.5

56

25

51

Unia Producentów i  Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Renault, Union Investment TFI Ghelamco Procter and Gamble

2

MSL Group Sp. z o.o.

14.5

55

25

69

Emirates, Lockheed, Martin Zortrax, Amazon, Carrefour

3

Grayling Poland

7.8

34

3

76

Sony Europe, HB Reavis Poland, UK Trade & Investment, Croatian National Tourist Board, Kapsch Telematic Services

4

Walk

7.1

36

19

34

Podravka Polska Sp. z o.o., Skyscanner LTD, Griffin Real Estate Sp. z o.o., Nikon Polska Sp. z o.o., Adamed Sp. z o.o.

5

Hill+Knowlton Strategies

6.4

23

7

81

Uber, Spotify, Globe Trade Centre, Facebook, Boeing

6

24/7Communication Sp. z o.o.

6.3

26

21

35

Grupa Zywiec, Lidl, Groupe SEB, Wedel, McDonald's

7

Solski Burson-Marsteller

5.9

18

15

72

Raytheon, Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, Grycan, Colgate-Palmolive, Airbus

8

Grupa On Board

5.9

33

7

57

Celon Pharma, Z.T. Kruszwica, Biogen Poland, TESCO (Polska), Coca-Cola

9

Martis CONSULTING

5.3

20

16

73

Strabag, Boryszew, KGHM, MCI, Grupa LOTOS

10

RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants

5.0

1

12

72

Sygnity S.A. GSK Services Sp. z o.o., Adidas Poland Sp. z o.o., Mondelez Europe Services GmbH, Coca-Cola Services

11

Garden of Words

4.2

17

18

52

Danone Sp. z o.o., Nestlé Polska S.A., Starbucks, IKEA Retail Sp. z o.o., TESCO (POLSKA) Sp. z o.o.

12

Multi Communications Sp. z o.o.

4.1

20

12

40

Reckitt Benckiser, Electrolux, Volkswagen Bank Polska DB Schenker, Nationale Nederlanden

13

Lighthouse Consultants Sp. z o.o.

3.8

11

11

65

PKN ORLEN, PGE EJ, LPP Getin Bank, Dr. Oetker

14

Linkleaders

3.4

16

10

61

XEROX, SKANSKA, SAP, CAPGEMINI, ACCENTURE

15

United PR Grabowski Kozdra Zaborowska

3.3

11

6

73

Saint-Gobain, IBM, Alior Bank, Panasonic, Procter & Gamble

16

NBS Communications

2.9

5

7

68

Ronson Development, Eurocash, Dr Gerard, Goodman, Bank BGŻ BNP Paribas

17

Genesis PR

2.6

10

5

93

Elemental Holding, paysafecard, Grupa Selena, Metrostav, ROBYG SA

18

TBT i Wspólnicy Sp. z o.o. Sp. k.

2.2

8

1

96

Dane Poufne

19

ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o.

2.1

17

1

66

PORTA KMI POLAND Sp. z o.o. Sp. K., PEPCO Marketing Sp. z o.o., Fundacja Nutricia, GOODYEAR DUNLOP TIRES POLSKA Sp. z o.o., NUTRICIA POLSKA Sp. z o.o.

20

Clue PR

2.0

8

12

72

Zalando, Ingenico, PizzaPortal, PayPal, Gumtree

21

Planet PR Sp. z o.o.

1.2

7

2

37

HID Global, Centrum Medyczne Zdrowie, Maxell, Physio-Control, AXIS Communications

Dołącz do dyskusji: Partner of Promotion i MSL Group z największymi honorariami i zatrudnieniem (TOP21 agencji PR)

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ksionc
Partner of Promotions to jest firma zblatowana z Polskim Stronnictwem Ludowym za poprzedniej koalicji dostawali zlecenia od Waldemara Pawlaka i od Janusza Piechocnskiego czyli od PEEZELU a takze chyba od Marka Dyszla Sawickiego. Ostania zdobycza Partner of Promotions jest zlecenia na akcje promocyjno- marketingową na sprzedaz polskich jabłek w Chginach, Honkongu i Wietnamie. Szef tej agecnji Trochimiuk chodzi na paseczki PEEZELu, ale oczywscie wszystkim wszem i wobec trąbi, że jest niezlaezny.
odpowiedź
User
Bando
Są też zblatowani z pepsi, volkswagenem, a nawet ambasadą izraela - to żydzi, masoni i cykliści!
odpowiedź