Orlen po 14 latach rozwiązał umowę z Kolporterem. Prasę ma dostarczać Ruch i Garmond
PKN Orlen zakończył współpracę z Kolporterem, dystrybutorem prasy. Obie spółki współpracowały nieprzerwanie przez 14 lat. Nieoficjalnie wiadomo, że na stacje paliw tego koncernu prasę będzie teraz dostarczać Garmond i Ruch, co jest związane z planem restrukturyzacji tej spółki. PKN Orlen ma być jednym z inwestorów, który uratuje ją ze skraju upadku.
Rynek dystrybucji prasy w Polsce należy do trzech graczy: Ruchu, Kolportera oraz Garmond Press. Dystrybutorzy mają odpowiednio 29,9 proc. udziału, 51,9 proc. należy do Kolportera, a trzeci w kolejności Garmond - ma 13,1 proc.
Od kilku miesięcy Ruch balansuje na krawędzi upadku - w połowie grudnia ub.r. po raz kolejny zmienił się zarząd spółki, który miał ratować dystrybutora. O roszadach zdecydował Alior Bank, który udzielił Ruchowi dużego kredytu obrotowego, więc obecnie jest jego największym wierzycielem. Jednocześnie informowano, że w ratowanie firmy kolporterskiej zaangażują się inne koncerny państwowe: Orlen i Poczta Polska.
Poczta Polska była przymierzana do przejęcia działalności kolportażowej Ruchu. Firma szybko jednak zaznaczyła, że w takim razie oczekuje wprowadzenia podobnych przepisów jak w krajach zachodu Europy, „w których poczty narodowe są wspierane w tych działaniach przez państwo”.
Orlen i Poczta mają nie chcieć wspierać Ruchu, dopóki jest to podmiot prywatny, należący do holenderskiej spółki Lurena Investments, kontrolowanej przez jego wieloletniego prezesa Igora Chalupca. Natomiast Alior Bank pod koniec grudnia ub.r. złożył do UOKiK-u wniosek o zgodę na tymczasowe przejęcie Ruchu, zaznaczono, że bank nie chce być właścicielem spółki, która do końca stycznia br. ma przedstawić plan restrukturyzacji. W ubiegłym tygodniu Urząd wyraził zgodę na tymczasowe przejęcie dystrybutora przez bank.
Obecnie, jak wynika z naszych informacji, w ubiegłym tygodniu doszło do spotkania zarządu spółki z przedstawicielami Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono im plan restrukturyzacji spółki, który firma miała już dostarczyć nadzorcy sądowemu 25 stycznia br. (rolę nadzorcy sądowego pełni Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja).
PKN Orlen kończy współpracę z Kolporterem
Wszystko wskazuje na to, że docelowo głównym inwestorem Ruchu będzie koncern paliwowy. Z naszych informacji wynika, że spółka w ubiegłym tygodniu zdecydowała się zakończyć współpracę z innym dystrybutorem, który dostarczał prasę na jej stacje paliw przez 14 lat – z Kolporterem.
Potwierdził to Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera: - Z dniem 31 stycznia br. zakończyliśmy współpracę z PKN Orlen w zakresie dostaw prasy. Współpracowaliśmy przez 14 lat. O zakończeniu współpracy zdecydował PKN Orlen, a rozwiązanie umowy odbyło się zgodnie z wszystkimi zawartymi w niej zapisami - podkreślił.
Z kolei biuro prasowe PKN Orlen odpowiedziało Wirtualnemedia.pl jedynie, że „finalizuje wybór doradców do przeprowadzenia due diligence”.
- Badanie kondycji finansowej i prawnej spółki Ruch powinno rozpocząć się na początku lutego. Potrwa kilka tygodni, jest to standard dla tego typu procesów. Due dilligence i przedstawione wnioski będą podstawą do podjęcia decyzji biznesowych – podkreślono w przesłanej nam odpowiedzi.
Natomiast Joanna Dzwonkowska, rzecznik prasowa Ruchu na pytanie, czy spółka w ostatnim czasie rozpoczęła współpracę z PKN Orlen w oparciu o umowę na wyłączność odpowiedziała, że „nie może potwierdzić tej informacji”.
- Nieustająco pozyskujemy punkty prasowe, ilość punktów partnerskich netto nie ulega dużym wahaniom, oraz punkty partnerskie na potrzeby obsługi sieci logistycznej dla Paczki w Ruchu. Rozwój sieci logistycznej stanowi jeden z elementów planu operacyjnego zarządu Ruchu w restrukturyzacji. O nowych klientach będziemy na bieżąco informować - zaznaczyła.
Z naszych informacji wynika, że teraz prasę na stacje Orlenu mają dostarczać Ruch i Garmond.
Nowy plan restrukturyzacji Ruchu
W ostatni czwartek doszło do spotkania zarządu Ruchu, Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono plan restrukturyzacji spółki, który firma miała już dostarczyć nadzorcy sądowemu 25 stycznia br. (rolę nadzorcy sądowego pełni Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja). Pytana przez nas o ocenę planu restrukturyzacji nie chce zdradzać szczegółów, przekazała nam jedynie, że "o działaniach Ruchu będzie informować w przyszłym tygodniu".
Wydawcy albo nie chcą w ogóle komentować spotkania, albo wypowiadają się o obecnej sytuacji Ruchu bardzo oszczędnie. Większość ostrożnie podchodzi do wydawania ocen, ale ma nadzieję, że plan znalezienia docelowego inwestora rzeczywiście uda się zrealizować do czerwca br., co zagwarantuje kolporterowi prasy stałą płynność finansową. Sama spółka nie chciała na razie komentować czwartkowych ustaleń, tłumacząc, że do późnych godzin nocnych trwa posiedzenie rady nadzorczej spółki na którym mogą również zapaść istotne dla firmy decyzje.
Z naszych informacji wynika, że przedstawiony plan zakłada redukcji zadłużenia o 75-80 proc. dla dużych wydawców. Porozumiem mają zostać objęci także mniejsi wydawcy, czyli takim którym Ruch zalega do miliona złotych. Tutaj redukcja zadłużenia miałaby wynosić do 50 proc. Do zgody na to ma zachęcić spisanie na straty przez Alior Bank 70 ze 100 mln jego wierzytelności wobec Ruchu.
Jak podał "Puls Biznesu", cały plan zakłada podzielenie Ruchu nad dwie części i sprzedanie ich państwowym przedsiębiorstwom: detal (obejmujący ok. 1,7 tys. kiosków) ma trafić do Orlenu, a logistyka do Poczty Polskiej. Pieniądze z tej sprzedaży mają pozwolić na spłatę zredukowanych długów. Gazeta podkreśla jednak, że do realizacji tego planu potrzeba spełnienia szeregu warunków, z których pierwszy jest taki, że Alior Bank musi przekonać wierzycieli do spisania na straty części wierzytelności. Poczta Polska z kolei zastrzega, że nie zamierza wydawać na cały projekt żadnych pieniędzy, a gotowość do pomocy warunkuje zmianami ustawowymi, które pozwoliłyby na dotowanie przez rząd dystrybucji prasy. Z kolei problemem Orlenu może być - jak pisze "PB" - "postępująca degeneracja sieci" sprzedaży.
W nowym planie restrukturyzacji podano, że według analizy firmy PwC część detaliczna Ruchu została wyceniona na ok. 80 mln zł, natomiast część logistyczna z racji przynoszenia dużych strat ma ujemną wartość, więc powinna zostać przejęta za symboliczną złotówkę
Kolporter ze spadkami, zobowiązania Ruchu w setkach milionów
Z kolei Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej, oraz 56,8 mln zł straty netto (w 2016 roku strata netto wyniosła 12,8 mln zł). Oprócz zarządzania własną siecią kiosków i saloników prasowych firma dostarcza prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).
Wobec Alior Banku spółka ma 106 mln zł zobowiązań plus 57 mln zł gwarancji innych wierzytelności. Wydawcom objętym układem firma kolporterska na początku września była winna 164 mln zł, największymi wierzycielami w tej grupie są Ringier Axel Springer Polska (28,7 mln zł, z czego 5 mln zł objęte gwarancjami Alior Banku), Wydawnictwo Bauer (22,8 mln zł, 10 mln zł z gwarancjami), Agora (19,4 mln zł), Edipresse Polska (9,6 mln zł, 2,5 mln zł z gwarancjami), ZPR Media (8,1 mln zł) oraz Infor Biznes i Polska Press Grupa (po 6,8 mln zł). Zobowiązania wobec innych podmiotów wynosiły natomiast 33 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Orlen po 14 latach rozwiązał umowę z Kolporterem. Prasę ma dostarczać Ruch i Garmond