SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Organizacje konsumenckie apelują do Google i Apple o zmiany w sklepach z aplikacjami. „Będziemy prowadzić rozmowy”

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) skierowała do Apple i Google apel o wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu sklepów z aplikacjami prowadzonymi przez te firmy. Zdaniem ICPEN obecna polityka stosowana przez App Store i Google Play utrudnia użytkownikom dostęp do przejrzystych informacji na temat danych zbieranych przez programy. - Otrzymaliśmy apel ICPEN i będziemy prowadzić rozmowy na temat uwag które w nim zawarto - zapewnia Google

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Apel Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) został podpisany przez 27 instytucji zrzeszonych w tej organizacji, wśród nich znalazł się także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

ICPEN w swoim liście domaga się, aby Apple i Google umożliwiły dostawcom aplikacji przejrzyste informowanie klientów o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania ich danych. W komunikacie podkreślono, że po raz pierwszy aż tyle organów ochrony konsumentów z różnych krajów połączyło siły, aby skłonić firmy do zmiany niekorzystnych praktyk.

Jak wyjaśnia UOKiK problem polega na tym, że aplikacje ściągane na telefon często proszą konsumentów o dostęp do różnych danych, np. do książki telefonicznej, aparatu fotograficznego, dokładnej lokalizacji. Zdarza się, że jest to konieczny warunek, aby pobrać oprogramowanie.

Potem dostawcy aplikacji mogą w różny sposób wykorzystywać pozyskane dane. Co więcej, sklepy  Apple i Google są tak zaprojektowane, że bardzo trudno znaleźć informacje, na jakich zasadach się to odbywa. Nawet gdyby dostawca aplikacji chciał rzetelnie informować konsumentów o gromadzeniu danych, to nie ma wpływu na miejsce, gdzie zostanie zamieszczona taka wiadomość. Dlatego organy konsumenckie z 27 państw apelują, aby Apple i Google zmieniły interfejs sklepów w taki sposób, żeby informacje były łatwiej dostępne.

- Konsumenci przed pobraniem aplikacji muszą mieć jasne informacje, do jakich danych będzie miała dostęp. Wtedy będą mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty sklepu. Natomiast aplikacje będą mogły ze sobą konkurować ustawieniami prywatności tylko wtedy, gdy konsumenci będą mieli świadomość, jakie są między nimi różnice pod tym względem – zaznacza Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W krótkim komunikacie przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl Google zaznacza, że z powagą podchodzi do apelu organizacji i będzie z nią współpracował nad wypracowaniem odpowiednich rozwiązań.

- Doceniamy możliwość pracy z regulatorami i organami ochrony konsumentów nad poprawą działania Sklepu Play. Otrzymaliśmy apel ICPEN i będziemy prowadzić rozmowy na temat uwag jakie w nim zawarto - zapowiada Google.

Według prognoz firmy Sensor Tower wydatki na aplikacje w Google Play wyniosą w br. 29 mld dol., zaś w roku 2023 osiągną poziom 60 mld.

Dołącz do dyskusji: Organizacje konsumenckie apelują do Google i Apple o zmiany w sklepach z aplikacjami. „Będziemy prowadzić rozmowy”

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl