SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W tym roku spadła oglądalność Polsatu i TVN, zyskały TVP1 i TVP2. „Widza przyciągają polskie seriale i sport”

Liderem oglądalności rynku telewizyjnego w trzech pierwszych kwartałach br. w 4+ był Polsat, a w 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Ratingowymi hitami miesiąca okazały się takie pozycje jak: transmisja TCS w Bischofshofen i serial „M jak miłość”. - Nowości nowościami, ale to co przyciąga najbardziej masowego widza to ukochane polskie seriale i sport - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, tv director w Codemedia.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku zajął Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem pierwszego półrocza 2017 roku zmniejszył się o 5,65 proc. i wyniósł 10,35 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Druga była TVP1, którego udział w analizowanym okresie zwiększył się o 2,28 proc. do 9,89 proc.

Podium uzupełnia TVN. Udział tej stacji w zeszłym miesiącu wyniósł 9,22 proc., po spadku o 4,46 proc.

Z kolei średni udział czwartej Dwójki wyniósł 7,97 proc., po wzroście o 4,73 proc.

Wielka czwórka traci widzów

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 37,90 proc. w trzech pierwszych kwartałach 2017 roku do 37,43 proc. w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się kanał TV4, który awansował z szóstej lokaty. Jego udział wyniósł 4,14 proc., po wzroście o 4,55 proc.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TVN24 (4,04 proc.; spadek o 8,39 proc.), TVP Info (3,42 proc.; - 10,24 proc. - największy spadek w top 10), TV Puls (3,41 proc.; + 15,20 proc.), TVN7 (3,24 proc.; - 0,92 proc.) i TTV (2,15 proc.; + 22,86 proc. - największy wzrost w top 10).

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 11,96 proc., po spadku o 4,17 proc.

Drugą lokatę zajął Polsat. Jego wynik w trzech pierwszych kwartałach br. zmniejszył się o 7,78 proc. do 11,50 proc.

Dalej uplasowały się TVP1 (6,95 proc udziału; do góry o 13,56 proc.), która wyprzedziła TVP2 (6,71 proc.; + 2,60 proc.).

- Warto zwrócić uwagę na fakt, że główne anteny Telewizji Publicznej jako jedyne z grupy BIG4 zyskały udziały w rynku zarówno w grupie 4+, jak i 16-49 - oznacza to zahamowanie trendu spadkowego. Nadal nie jest to zmiana, która zmieniłaby układ widowni, zwłaszcza w grupie A16-49, natomiast niewątpliwie - poszło ku lepszemu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, TV Director w Codemedia.

W grupie wiekowej 16-59 liderem był Polsat (w dół o 7,85 proc. do 11,27 proc.).

Hitem mecz Polska-Kolumbia

Największą widownię w badanym okresie zgromadziła transmisja mundialowego meczu Polska-Kolumbia. W samej TVP1 oglądało ją 11,64 mln widzów, co przełożyło się na 64,39 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów.

Drugie miejsce zajęło spotkanie Polaków z Senegalem. Pojedynek pokazany w samej TVP1 19 czerwca miał 9,28 mln oglądających, a jego SHR% wyniósł 65,13 proc.

Podium uzupełnia spotkanie Polski z Japonią. Mecz pokazany 28 czerwca w Jedynce śledziło 7,67 mln oglądających, a jego SHR% wyniósł 64,55 proc.

Na czwartym miejscu sklasyfikowana została transmisja finałowego konkursu prestiżowego Turnieju Czterech Skoczni w skokach narciarskich. Wygrane przez Kamila Stocha zawody z Bischofshofen (Polak zwyciężył również w całym cyklu TCS) śledziło średnio 7,28 mln widzów TVP1, co przełożyło się na 47,11 proc. udziału.

Ósmy był najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu serial, czyli „M jak miłość”, który 30 stycznia na antenie Dwójki oglądało 6,43 mln widzów, co dało stacji 40,14 proc. udziału.

Dwa oczka niżej znalazł się „Teleexpress” TVP1, czyli najchętniej oglądany program informacyjny. 28 stycznia na antenie tej stacji (pokazany wyjątkowo w przerwie konkursu PŚ w skokach narciarskich o 17.06) obejrzało go 6,41 mln widzów (41,49 proc. udziału).

Wśród 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 19 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Jedna lokat należała do programu TVP2.

- Najlepiej oglądane pozycje są rok rocznie praktycznie takie same - a więc sport gdzieniegdzie przeplatany „M jak miłość”. Jaki z tego wniosek? Taki jak w każdym sezonie - nowości nowościami, ale to co przyciąga najbardziej masowego widza to ukochane polskie seriale i sport - analizuje nasza ekspertka.

20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-49.

20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-59.


Komentarz Katarzyny Baczyńskiej, tv director w Codemedia

Koszulkę lidera w analizowanym okresie w grupie 4+ utrzymał Polsat, zła wiadomość jest natomiast taka, że jednocześnie odnotował największy procentowy spadek udziału w widowni rok do roku ze wszystkich stacji z grupy BIG4. O ile w zeszłym roku w analizowanym okresie różnica między Polsatem i TVP1 (#2) wynosiła ponad 13 proc., o tyle w tym roku jest to mniej niż 5 proc. - jego przewaga więc znacznie zmalała - co z jednej strony jest efektem spadku Polsatu, z drugiej - wzrostu TVP1.

TVN, podobnie zresztą jak w zeszłym roku, utrzymał pozycję lidera w grupie komercyjnej zwiększając przewagę nad Polsatem - w zeszłym roku oba kanały szły „łeb w łeb”. TVP2 także dość znacząco poprawiła wynik zeszłoroczny, ale nadal jest to stacja zamykająca stawkę w grupie kanałów tzw. „wielkiej czwórki”.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że główne anteny Telewizji Publicznej jako jedyne z grupy BIG4 zyskały udziały w rynku zarówno w grupie 4+, jak i 16-49 - oznacza to zahamowanie trendu spadkowego. Nadal nie jest to zmiana, która zmieniłaby układ widowni, zwłaszcza w grupie A16-49, natomiast niewątpliwie - poszło ku lepszemu. W przypadku TVP2 należy też pamiętać, że emitowane tam „M jak miłość” to nadal najchętniej oglądany niesportowy program w Polsce. Z punktu widzenia TVP1 szczególnie cenny jest wzrost udziałów w młodszej grupie komercyjnej A16-49 (aż +14 proc. względem 2017) - oznacza to, że TVP1 udało się nieco poprawić sytuację w trudnym dla niej segmencie wiekowym. W 2017 roku w analizowanym okresie była stacją #4, w tym roku: #3. Procentowy przyrost jest imponujący, ale musimy pamiętać z jakiego poziomu nastąpiło odbicie. Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni, bo w VIII 2018 roku udział w A16-49 TVP1 wyniósł zaledwie 4,53 proc. (w tym samym okresie TVN7 - 3,7 proc., TV4 - 3,53 proc.), a stacje należące do BIG4 w grupie komercyjnej nadal możemy podzielić na pierwszą ligę z kanałami, których udziały oscylują wokół 12 proc. (TVN i Polsat) i drugą ligę z udziałami około 7 proc. (TVP1 i TVP2).

Z czego wynikają zawirowania między TVN i Polsatem a także wzrosty TVP1? Częściowe wyjaśnienie tej sytuacji można znaleźć w rankingu najlepiej obejrzanych programów: króluje oczywiście sport. W 2018 roku mieliśmy Mistrzostwa Świata w piłce nożnej transmitowane przez TVP, które wpłynęły na znaczący wzrost udziałów widoczny w skumulowanych danych za cały analizowany okres (i dużą procentową poprawę wyniku w młodszej grupie komercyjnej A16-49), mecze Reprezentacji poza MŚ oraz oczywiście skoki. Warto tu zaznaczyć, że w okresie porównawczym w 2017 roku transmisje meczy piłki nożnej Reprezentacji odbywały się równolegle w TVP i Polsacie - i to też tłumaczy spadek udziałów Polsatu w tym roku, a wzrost TVP1. Najlepiej oglądane pozycje są rok rocznie praktycznie takie same - a więc sport gdzieniegdzie przeplatany „M jak miłość”. Jaki z tego wniosek? Taki jak w każdym sezonie - nowości nowościami, ale to co przyciąga najbardziej masowego widza to ukochane polskie seriale i sport. Drugi wniosek jest natomiast taki, że o ile sytuacja TVP1 i Polsatu w dużej mierze mogła być związana z transmisjami sportowymi o tyle w przypadku TVN (którego pozycja jest najmocniejsza w grupie komercyjnej) wypracowany wynik jest efektem regularnej, konsekwentnej pracy ramówkowej - stąd stabilna sytuacja tej anteny przy jednoczesnym braku obecności na liście najlepiej obejrzanych pozycji programowych.

Ze stacji spoza BIG4 zdecydowanie udany okres mają za sobą TTV, TVP ABC i Super Polsat - kanały, które wypracowały dwucyfrowy wzrost udziału w obu grupach. Jest też oczywiście TVP Sport z trzycyfrową zmianą co jest bezpośrednim wynikiem umieszczenia tej stacji na multipleksie tuż przed Mundialem oraz transmisji meczy piłki nożnej. Dobrze radzi sobie TV4, którego udział w grupie 4+ powoli rośnie (minimalnie spadł natomiast w grupie komercyjnej). Obie stacje informacyjne w zestawieniu najsilniejszych kanałów (TVN24 i TVP Info) zmniejszyły poziomy w widowni w obu grupach. Analizując dane za pełen rok ich udział wzrośnie względem danych do IX z uwagi na wybory samorządowe.

Dołącz do dyskusji: W tym roku spadła oglądalność Polsatu i TVN, zyskały TVP1 i TVP2. „Widza przyciągają polskie seriale i sport”

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Brawo24
cała prawda całą dobę spada -8%, słuszny kierunek ma nasza władza
odpowiedź
User
Sandzi
Polsatowi cały czas spada A i tak pierwszy cuda Nielsen A 😁
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Przecież każdy prawdziwy Polak wie, że Nielsen kłamie. Zatem te badania nie są zgodne z tymi jedynie prawdziwymi, prawda panie Jacku? ;)
odpowiedź