NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"
W ostatnich miesiącach NK.pl odwiedzało jedynie ok. 9 mln internautów, czyli ponad 3 mln mniej niż w szczycie popularności serwisu. - Model spotkania ze znajomymi z dawnych lat musiał się wyczerpać - komentuje Paweł Karaś.
Dane z Megapanelu PBI/Gemius pokazują, że w lipcu br. NK.pl po raz pierwszy od wiosny 2009 roku odwiedziło mniej niż 10 mln użytkowników, a we wrześniu br, - już tylko nieco ponad 9 mln real users. Tymczasem rok wcześniej serwis miał 2,5-3 mln użytkowników więcej.
Największą popularność NK.pl (do wiosny 2010 roku funkcjonująca pod nazwą i adresem Nasza-klasa.pl) notowała od kwietnia 2010 roku do kwietnia 2011, kiedy serwis każdego miesiąca (z jednym wyjątkiem) odwiedzało ponad 12 mln internautów. Rekordowy zasięg - 12,3 mln real users - portal osiągnął w styczniu i kwietniu 2011 roku.
W tamtym okresie Nasza-klasa.pl była drugą, po Google, najczęściej odwiedzaną stroną internetową w Polsce. Tymczasem obecnie NK.pl jest w drugiej piątce adresów najchętniej odwiedzanych przez polskich internautów, a w rankingu witryn właśnie wypadła z pierwszej dziesiątki (zobacz szczegółowe dane).
NK.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | real users | zasięg |
IX 2012 | 9 024 434 | 46,44% |
VIII 2012 | 9 227 537 | 47,45% |
VII 2012 | 9 736 621 | 49,99% |
VI 2012 | 10 309 736 | 52,71% |
V 2012 | 10 378 937 | 53,29% |
IV 2012 | 10 993 145 | 56,44% |
III 2012 | 10 819 520 | 55,81% |
II 2012 | 10 761 260 | 55,77% |
I 2012 | 11 246 102 | 58,66% |
NK.pl w 2011 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
XII 2011 | 11 181 296 | 58,51% |
XI 2011 | 11 232 674 | 58,92% |
X 2011 | 11 048 477 | 58,24% |
IX 2011 | 11 623 715 | 61,78% |
VIII 2011 | 12 186 295 | 65,07% |
VII 2011 | 11 903 928 | 63,37% |
VI 2011 | 11 768 471 | 62,24% |
V 2011 | 11 573 394 | 61,29% |
IV 2011 | 12 333 373 | 64,86% |
III 2011 | 12 007 364 | 64,27% |
II 2011 | 12 028 525 | 64,92% |
I 2011 | 12 310 585 | 67,58% |
NK.pl/Nasza-Klasa.pl w 2010 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
XII 2010 | 12 241 196 | 66,85% |
XI 2010 | 11 896 470 | 65,20% |
X 2010 | 12 203 434 | 66,91% |
IX 2010 | 12 042 536 | 67,54% |
VIII 2010 | 12 186 344 | 68,27% |
VII 2010 | 12 108 495 | 68,58% |
VI 2010 | 11 559 074 | 65,67% |
V 2010 | 12 017 959 | 68,64% |
IV 2010 | 12 166 285 | 68,36% |
III 2010 | 11 810 889 | 66,61% |
II 2010 | 11 408 334 | 8,00% |
I 2010 | 11 390 822 | 66,17% |
Nasza-Klasa.pl w 2009 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
XII 2009 | 10 894 626 | 63,29% |
XI 2009 | 11 247 036 | 64,91% |
X 2009 | 11 109 028 | 65,70% |
IX 2009 | 11 678 541 | 69,98% |
VIII 2009 | 11 599 340 | 69,47% |
VII 2009 | 11 664 931 | 69,72% |
VI 2009 | 11 640 468 | 69,63% |
V 2009 | 11 560 638 | 69,50% |
IV 2009 | 9 384 632 | 56,99% |
III 2009 | 9 403 515 | 57,14% |
II 2009 | 9 230 430 | 57,31% |
I 2009 | 9 188 288 | 58,47% |
Spadek popularności NK.pl widać również w badaniu Nettrack realizowanym przez MillwardBrown SMG/KRC. W 2009 i pierwszej połowie 2010 roku nazwę Nasza-klasa.pl rozpoznawało ponad 40 proc. polskich internautów, natomiast obecnie markę NK.pl kojarzy jedynie 23-25 proc. z nich. W 2009 roku serwis regularnie odwiedzało ok. 60 proc. wszystkich użytkowników sieci, podczas gdy w ostatnich miesiącach robi to tylko ok. 40 proc. internautów.
NK.pl/Nasza-Klasa.pl w badaniu Nettrack | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | znajomość spontaniczna | odwiedzenie w ciągu miesiąca |
VI - VIII 2012 | 22,6% | 39,7% |
IV - VI 2012 | 24,1% | 40,4% |
I - III 2012 | 25,3% | 44,2% |
VII - IX 2011 | 24,7% | 44,7% |
I - VI 2011 | 25,9% | 48,8% |
XII 2010 - II 2011 | 29,3% | 51,2% |
VI - VIII 2010 | 31,2% | 51,0% |
II - IV 2010 | 42,5% | 57,9% |
X - XII 2009 | 43,0% | 60,0% |
VIII - X 2009 | 42,8% | 61,1% |
III - V 2009 | 42,1% | 61,1% |
XII 2008 - II 2009 | 40,6% | 61,2% |
Z czego wynika tak duży spadek popularności NK.pl? - Popularność serwisu jeszcze jako Naszej Klasy, była budowana na wielkim hype’ie chęci spotkania ze znajomymi z dawnych lat. Taki model musiał się w końcu wyczerpać - odpowiada Paweł Karaś, sales director w agencji Mint Media. - Nasza Klasa była mocno ukierunkowana na tego typu tematykę i, moim skromnym zdaniem, w pewnym momencie zabrakło pomysłu, co dalej. Nie pomyślano, jak przetransformować miejsca spotkań znajomych z dawnych lat w model codziennej komunikacji, do której idealnie nadaje się Facebook - dodaje Karaś. Piotr Pal, strategy planner z agencji Opcom, zauważa, że na NK.pl w przeciwieństwie do Facebooka nie ma dolnego limitu wieku do założenia konta, a dodatkowo sporo grupę użytkowników stanowią osoby starsze, mniej chętne do zmian. - Ogromny wzrost popularności Facebooka w Polsce w ostatnim czasie spowodowany jest faktem, że swoją aktywność do tego serwisu przeniosło z NK.pl pierwsze pokolenie, dla którego „internet był zawsze”. Niewykluczone, że większość z nich przeszło na Facebooka, podążając za swoimi znajomymi, dla których NK.pl była od zawsze „serwisem dla starszaków” - uważa Pal.
Według obu naszych ekspertów nie należy jednak wykreślać już NK.pl z mapy polskich serwisów społecznościowych. - NK.pl ma wciąż bardzo dużą liczbę real users, dużą grupę zarejestrowanych użytkowników i bardzo dużą liczbę odsłon. Serwis wciąż się rozwija, wprowadza nowe projekty i szuka swojego nowego miejsca na polskim rynku - podkreśla Paweł Karaś. - Na pewno każda zmiana ma na celu zaadoptowanie do nowych funkcjonalności w innych serwisach społecznościowych. Zapewne NK.pl, bacznie obserwując konkurencję, próbuje wdrażać swoje rozwiązania, żeby nie zostać w tyle - opisuje. Funkcjonalności te są wprowadzane w sposób przemyślany i dostosowany do charakterystyki serwisu i jego użytkowników - dodaje Piotr Pal. - Biorąc pod uwagę mocną reprezentację najmłodszej i najstarszej grupy wiekowej, nie wieszczyłbym NK.pl rychłego upadku - ocenia.
Piotr Pal zwraca uwagę, że wśród polskich użytkowników Facebooka nastąpiła „naszoklaisycyzacja”. - Świadczy o tym język, jakim się posługują, pojawienie się łańcuszków, „żebrolajków” czy nawet „żebroszerów” - wylicza. - Kilka lat temu, kiedy Facebook w Polsce był serwisem niszowym, to były główne powody dla których early adopters kasowali swoje konta na NK.pl. Szczególnie, że wielu ich znajomych podążało w ich ślady - dodaje. - Być może pojawi się wielki polski następca NK.pl? A może NK.pl ustabilizuje swoją pozycję na pewnym poziomie i będzie się dalej rozwijać, choć już nie tak rewolucyjnie jak na początku? - zastanawia się Paweł Karaś.
Dołącz do dyskusji: NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"