Niższy wzrost rynku reklamowego w br. Mocno w górę reklama mobilna i wideo, w dół prasowa i display
ZenithOptimedia obniżył z 3,5 do 3,2 proc. prognozę tegorocznego wzrostu polskiego rynku reklamowego. Prognoza globalnej dynamiki została natomiast obniżona z 4,6 do 4,1 proc. Firma uzasadnia to niepewną sytuacją gospodarczą.
W marcu br. ZenithOptimedia prognozował, że rynek reklamowy w Polsce urośnie w br. o 3,5 proc., a globalnie - o 4,6 proc. Obecnie firma ocenia, że rynek w naszym kraju zwiększy się o 3,2 proc. do 6,944 mld zł netto, a na całym świecie - o 4,1 proc. do 537 mld dolarów.
- Na niewielką korektę prognoz, zarówno dla polskiego, jak i dla globalnego rynku reklamowego, ma wpływ sytuacja gospodarcza - uzasadnia Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group. - Nie sprawdziły się optymistyczne prognozy z pierwszego kwartału. Wzrost krajowego PKB był wyraźnie niższy od oczekiwań, a w maju spadły także nastroje konsumenckie. Polskiemu rynkowi nie pomagają również Euro i igrzyska olimpijskie, które wpłyną głównie na sezonowość - a nie na wzrost - wydatków na reklamę w telewizji, internecie i na nośnikach reklamy zewnętrznej. Te wielkie sportowe wydarzenia przyniosą natomiast na globalnym rynku reklamowym blisko 3 mld dolarów, jednak dynamika jego wzrostu będzie niższa z uwagi na sytuację gospodarczą w Ameryce Południowej - opisuje Bronowska
ZenithOptimedia prognozuje, że w Polsce wydatki na reklamy telewizyjne zwiększą się w br. o 2,1 proc. - Telewizja ma za sobą udany pierwszy kwartał, jednak kolejne nie zapowiadają się już tak pomyślnie, szczególnie dla telewizji publicznej, odnotowującej spadki oglądalności - uzasadnia firma.
Wzrost nastąpi też w internecie (o 12 proc.), w radiu (o 4,8 proc.) oraz kinach (o 1,3 proc.). W sieci ponad 2,5-krotnie w skali roku zwiększy się udział reklamy kupowanej w modelu programmatic, mocno podskoczą też inwestycje w reklamy wideo i mobilne. W radiu jest już duże zapełnienie bloków reklamowych w pasmach dziennych, a w kinach w pierwszych miesiącach br. zanotowano wysoką frekwencję, związaną z hitowymi polskimi filmami.
W dziennikach wydatki reklamowe zmaleją aż o 16,3 proc., a w magazynach - o 13,8 proc. ZenithOptimedia zwraca jednak uwagę, że coraz więcej wydawców różnymi efektami stara się sprzedawać ofertę pakietową: reklamę w wydaniach papierowych oraz wersjach cyfrowych i serwisach internetowych.
Nakłady na reklamę zewnętrzną zmaleją natomiast o 0,7 proc. W pierwszym kwartale br. mniej na outdoorze promowały się firmy z branży handlu i telekomunikacji.
ZenithOptimedia prognozuje, że globalnie w br. spadną wydatki na reklamy internetowe na komputerach (o 0,9 proc.) oraz na tradycyjne reklamy display (o 3,1 proc.), za to mocno wzrosną na reklamy mobilne (pod tym względem liderem jest rynek chiński) i wideo internetowe. Według firmy wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej spowodowałoby zmniejszanie się rynku reklamowego w tym kraju o 70 mln funtów rocznie.
Na drugiej podstronie szczegółowe prognozy reklamowe ZenithOptimedia dla rynków zagranicznych
Dołącz do dyskusji: Niższy wzrost rynku reklamowego w br. Mocno w górę reklama mobilna i wideo, w dół prasowa i display