Wydawca Niezalezna.pl i „Nowego Państwa”: wpływy wzrosły o 28 proc. do 6,3 mln zł, dywidenda m.in. dla Sakiewicza i Srebrnej
W ub.r. spółka Słowo Niezależne, wydająca portal Niezalezna.pl i miesięcznik „Nowe Państwo”, zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 27,8 proc. do 6,26 mln zł oraz 441,6 tys. zł zysku netto (wobec 135,5 tys. zł zysku rok wcześniej). 99 tys. zł z zysku ma zostać wypłacone w formie dywidendy.
W sprawozdaniu z działalności zarząd Słowa Niezależnego (jego członkami są Tomasz Sakiewicz i Grzegorz Tomaszewski) podał, że przychody reklamowe firmy w ub.r. zwiększyły się o 30,6 proc. Przyczyniły się do tego przede wszystkim zmiana brokera reklamowego obsługującego Niezalezna.pl, wprowadzenie nowych form reklamy (m.in. prerolli wideo) oraz przejście na header-biding.
Ponadto nawiązano współpracę z Microsoftem, w ramach której treści z portalu pojawiły się na MSN.com, a także wśród informacji promowanych we wszystkich komputerach, tabletach i smartfonach z systemem Windows lub Windows Mobile, w przeglądarkach Internet Explorer oraz Edge oraz pakiecie biurowym Microsoft Office. - Przełożyło się to na zwiększenie zasięgu, dotarcie do nowych klientów i zwiększenie unikalnej liczby użytkowników o 72 tysiące (wzrost o 14,7 proc. po integracji) - zaznaczyły władze Słowa Niezależnego.
„Spadek oglądalności konkurencyjnego prawicowego portalu”
W ostatnim kwartale ub.r. Niezalezna.pl i związane z nim serwisy (tworzące Strefę Wolnego Słowa) zostały objęte audytem w badaniu Gemius/PBI. Według tego badania w kwietniu br. Niezalezna.pl zanotowała 1,37 mln realnych użytkowników, 30,77 mln odsłon oraz 32 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.
Opisując w sprawozdaniu wśród najważniejsze wydarzenia w ub.r., stwierdzono, że „zaobserwowano spadek oglądalności konkurencyjnego prawicowego portalu, a odnotowano wzrost naszego, co powiększyło przychody”. Powołano się nie tylko na badanie Gemius/PBI, lecz także statystyki z platformy SimilarWeb w ostatnim kwartale ub.r. Nie wskazano, o którego konkretnie konkurenta chodzi, natomiast drugim ze zdecydowanie najpopularniejszych serwisów informacyjno-publicystycznych o profilu konserwatywnym jest wPolityce.pl należące do Fratrii.
W sierpniu 2017 roku Niezalezna.pl została udostępniona w nowej wersji, w której wyeksponowano treści wideo. Zarząd Słowa Niezależnego w sprawozdaniu poinformował, że w serwisie zmieniono m.in. technologię, szatę graficzną i funkcjonalności, wydając na to przez półtora roku prawie 1 mln zł.
Za to wpływy z dystrybucji „Nowego Państwa” zmalały w skali roku o 28 proc. - Bezpośrednimi przyczynami mającymi wpływ na zmniejszenie sprzedaży magazynu były: zwiększony rabat kolportażowy oraz upadek Ruchu - wyjaśniono w sprawozdaniu. Dlaczego kryzysowa sytuacja Ruchu jest tak ważna? - Spowodowała utratę znacznej części przychodów powiązanych ze znaczącym zmniejszeniem sieci sprzedaży obsługującej czytelników o konserwatywnych poglądach należących do jednej z docelowych grup klientów miesięcznika - napisano.
Dużo więcej na teksty, usługi prawne i najem
Koszty operacyjne Słowa Niezależnego zwiększyły się z 4,81 do 5,7 mln zł, czyli o 18,7 proc. Wydatki na wynagrodzenia wzrosły o 11,6 proc. do 2,26 mln zł, co tłumaczono m.in. wzrostem zatrudnienia. Na koniec ub.r. firma miała 16 pracowników etatowych i współpracowała z 46 osobami.
Natomiast koszty usług obcych poszły w górę z 1,7 do 1,97 mln zł. W sprawozdaniu wyliczono, że koszty sublicencji do dzieł i praw autorskich wzrosły o 38,8 proc. („ponieważ wzrosło zapotrzebowanie na publikacje artykułów zarówno w miesięczniku, jak i na portalu”), nakłady na usługi prawne i doradcze - o 37,3 proc., na najem - o 35,3 proc., na usługi wydawniczo-drukarskie - o 22,4 proc. („co było spowodowane głównie wzrostem cen papieru oraz druku miesięcznika”), a na prowizje od dochodów reklamowych - o 12,1 proc.
Pozostałe koszty rodzajowe wyniosły w ub.r. 1,26 mln zł, wobec 984,2 tys. zł rok wcześniej. Najbardziej przyczyniły się do tego wydatki na reklamy. Spółka przeznaczyła w ub.r. 86 tys. zł na amortyzację - w sprawozdaniu podano, że „w związku z umarzaniem panelu na portalu Niezależna.pl należącym do wartości niematerialnych i prawnych”.
Z kolei pozostałe przychody operacyjne zmalały w skali roku ze 102,9 do 25,9 tys. zł (w 2017 roku spółka pozyskała 50 tys. zł dotacji, a w ub.r. nie miała żadnych takich wpływów). Wpływy finansowe były w ub.r. znikome, bo inaczej niż rok wcześniej firma nie otrzymała żadnych dywidend. Natomiast koszty finansowe zwiększyły się z roku na rok z 28 do 29,3 tys. zł, w ub.r. były to w całości odsetki.
99 tys. zł na dywidendę, dostaną ją m.in. Sakiewicz, Srebrna i wydawca „Gazety Polskiej”
Słowo Niezależne osiągnęło w ub.r. 560,1 tys. zł zysku ze sprzedaży, wobec 95,5 tys. zł zysku rok wcześniej.
Zysk operacyjny wzrósł w skali roku ze 180,2 do 583,3 tys. zł, zysk brutto - ze 184,9 do 554,4 tys. zł, a zysk netto - ze 135,5 do 441,6 tys. zł.
Według danych z KRS kapitał zakładowy firmy wynosi obecnie 247 tys. zł i dzieli się na 494 udziały. 240 walorów ma Tomasz Sakiewicz (redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, wiceprezes Telewizji Republika), 150 - związana z PiS spółka Srebrna, 84 - Lucjan Siwczyk, a wśród pozostałych udziałowców jest Niezależne Wydawnictwo Polskie, wydawca „Gazety Polskiej”.
Dwa tygodnie temu Sakiewicz oraz przedstawiciele Srebrnej i Niezależnego Wydawnictwa Polskiego zdecydowali o podziale zeszłorocznego zysku netto. 98,8 tys. zł przeznaczono na dywidendę, która zostanie wypłacona do końca października, a 183,2 tys. zł na pokrycie strat z wcześniejszych lat i kapitał zapasowy.
Z kolei Słowo Niezależne ma udziały Niezależnego Wydawnictwa Polskiego (wycenione na 225 tys. zł), Telewizji Republika (430,3 tys. zł), wydającej „Gazetę Polską Codziennie” spółki Forum (765 tys. zł) oraz zajmującego się transmisjami internetowymi Stream1.pl (360 tys. zł).
Dołącz do dyskusji: Wydawca Niezalezna.pl i „Nowego Państwa”: wpływy wzrosły o 28 proc. do 6,3 mln zł, dywidenda m.in. dla Sakiewicza i Srebrnej