Spadł udział streamingu na ekranie telewizora we wrześniu. YouTube wyraźnie przed Netfliksem
We wrześniu 2023 roku 6,6 proc. udziału w całkowitej oglądalności na ekranie telewizora w Polsce stanowił streaming. Jest to wynik o 0,5 pkt. proc. niższy niż w sierpniu br. Najchętniej oglądane były treści na YouTube z 1,7 proc. udziału, a drugie miejsce zajął Netflix - 1,5 proc. - wynika z badania Nielsen The Gauge.
Nielsen The Gauge to platforma pokazująca oglądalność treści wideo na telewizorze w podziale na telewizję naziemną, satelitarną, kablową oraz streaming. Narzędzie zadebiutowało na rynku amerykańskim wiosną 2021 roku. Pomiary The Gauge Polskę objęły pod koniec ub.r.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Z danych Nielsena wynika, że we wrześniu 2023 roku udział oglądalności streamingu wśród całkowitej oglądalności na ekranie telewizora (grupa wszyscy 4+) stanowił 6,6 proc. Jest to o 0,5 pkt. proc. mniej niż w sierpniu 2023 roku, o 0,3 pkt. proc. mniej niż w lipcu 2023 roku, o 0,2 pkt. proc. więcej niż w czerwcu 2023 roku, o 0,1 pkt. proc. więcej niż w maju br., o 0,1 pkt. proc. mniej niż w kwietniu br., o 0,1 pkt. proc. więcej niż w marcu br., o 0,2 pkt. proc. więcej niż w lutym br., o 0,7 pkt. proc. więcej niż w styczniu br. oraz o 1 pkt. proc. więcej niż w grudniu ub.r. - pierwszego oficjalnego miesiąca pomiarów The Gauge.
- Wrzesień przyniósł zmiany w korzystaniu z ekranów telewizorów. Nowy rok szkolny rozpoczęło w tym miesiącu prawie 6,4 mln osób w Polsce, a to przekłada się wprost na krótszy czas spędzany w domach i zmieniającą się strukturę konsumpcji treści wideo na ekranach telewizorów - informuje Nielsen. - Dodatkowo, przed wyborami parlamentarnymi zaplanowanymi na październik, wzrosło zainteresowanie treściami informacyjnymi: zarówno kanałami jak i programami informacyjnymi - dodaje.
YouTube o 0,2 pkt. proc. przed Netfliksem
Liderem wśród platform OTT jest platforma YouTube, której udział w oglądalności na telewizorze we wrześniu 2023 wyniósł 1,7 proc. (spadek o 0,3 pkt. proc. względem sierpnia br.). Drugi Netflix miał 1,5 proc. udziału (w dół o 0,2 pkt. proc.). Pozostałe platformy wygenerowały łącznie 3,4 proc. udziału bez zmian), ale Nielsen nie ujawnia o nich szczegółowych informacji. W tym gronie znajdują się m.in. Disney+, Viaplay, HBO Max oraz SkyShowtime, który premierę na rynku polskim miał w lutym 2023 roku.
- Wśród graczy streamingowych Netflix i YouTube stracili nieznacznie swoje udziały, w tym samym czasie jednak wzrosło korzystanie z innych playerów, takich jak Disney+, HBO Max oraz Player - komunikuje firma badawcza.
Dla porównania, we wrześniu br. największy udział w oglądalności miała telewizja satelitarna (33,8 proc. całej oglądalności na telewizorze), na drugim miejscu znalazła się telewizja kablowa (31,1 proc.), a trzecim najpopularniejszym źródłem treści oglądanych na ekranie telewizora była telewizja naziemna (23 proc.).
Co to jest The Gauge?
Raport The Gauge został stworzony, aby zapewnić branży medialnej miesięczną analizę oglądalności na ekranie telewizora w ramach poszczególnych źródeł telewizji. Nielsen opublikował swoje pierwsze wydanie The Gauge w USA w maju 2021 roku.
Dane dotyczące polskiego rynku pochodzą z jednoźródłowego panelu telemetrycznego Nielsena składającego się z 3 500 gospodarstw domowych i prawie 9 700 panelistów. Zestawienie oparte jest o dane miesięczne dotyczące udziału w oglądalności AMR (Average Minute Rating).
Dane przedstawione są dla grupy powyżej 4 roku życia w podziale na treści pochodzące z telewizji kablowej, satelitarnej, naziemnej (zarówno liniowej jak i przesuniętej w czasie do 7 dni) oraz oglądalności pochodzącej ze streamingu (oglądalność live streaming stacji telewizyjnych na platformach OTT zaklasyfikowana jest jako oglądalność streamingu). Do kategorii „Inne” zaliczana jest oglądalność nierozpoznanych treści.
Nielsen Polska informuje że stworzył The Gauge: Polska przy użyciu metodologii koncepcyjnie podobnych do tych w wersji amerykańskiej. - Przy dokonywaniu jakichkolwiek porównań należy wziąć pod uwagę różnice metodologiczne - zaznacza firma badawcza.
Dołącz do dyskusji: Spadł udział streamingu na ekranie telewizora we wrześniu. YouTube wyraźnie przed Netfliksem