„Newsweek” wyżej od „Uważam Rze”, „GP” przed „Wprost”
Spore zmiany w zestawieniu sprzedaży tygodników opinii - „Newsweek” zepchnął „Uważam Rze” z pozycji wicelidera rankingu, a „Gazeta Polska” wyprzedziła „Wprost”. Na pierwszym miejscu pozostał „Gość Niedzielny”.
Średnia sprzedaż ogółem tygodnika „Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej „Gość Niedzielny”) w listopadzie ub.r. wyniosła 140 525 egz. i była o 3,37 proc. niższa niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Z czwartego na drugie miejsce awansował „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska), którego średnia sprzedaż ogółem wzrosła w ciągu roku o 28,89 proc. do 129 250 egz. Tygodnik jest od marca ub.r. kierowany przez Tomasza Lisa i od tego czasie jego sprzedaż cały czas rośnie, a w listopadzie br. odnotował on największy wzrost w całym segmencie.
Z drugiej na trzecią lokatę spadł tygodnik „Uważam Rze” (Presspublica), notujący spadek średniej sprzedaży ogółem o 4,54 proc. Jego wynik w listopadzie ub.r. uplasował się na poziomie 125 406 egz. Pismo to od czerwca ub.r ukazuje się w cenie 3,90 zł, czyli wyższej o 1 zł. Pod koniec listopada ub.r. odwołano redaktora naczelnego „Uważam Rze” Pawła Lisickiego, a wraz z nim odeszła prawie cała redakcji (więcej na ten temat), ale wszystkie listopadowe numery tytułu były przygotowane jeszcze przez stary zespół.
Czwarte miejsce w przedostatnim miesiącu ub.r. należało do tygodnika „Polityka” (Polityka Spółdzielnia Pracy), którego średnia sprzedaż ogółem spadła o 7,28 proc. do poziomu 120 573 egz. Rok wcześniej tytuł ten zajmował pozycję trzecią.
Za „Polityką” znalazła się „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie). Tygodnik ten zanotował wzrost średniej sprzedaży ogółem o 9,23 proc. i jego wynik w listopadzie ub.r. uplasował się na poziomie 68 359 egz.
Z pozycji piątej na szóstą spadł tygodnik „Wprost” (AWR „Wprost”). W przedostatnim miesiącu ub.r. miał on średnią sprzedaż ogółem na poziomie 65 851 egz., notując spadek o 32,78 proc. Warto dodać, że tytuł ten sprzedaje znaczną część nakładu po niższej cenie m.in. firmom i restauracjom, dzięki czemu jego rozpowszechnianie płatne razem wynosi aż 134 066 egz., co daje mu trzecie miejsce w tej kategorii.
>>> „Do Rzeczy” tytułem tygodnika Pawła Lisickiego
Z kolei największy spadek w rankingu dotknął tradycyjnie tygodnika „Przekrój” (Presspublica), który spadł z pozycji siódmej na ósmą. Jego średnia sprzedaż ogółem zmalała aż o 40 proc. i w analizowanym okresie wyniosła ona 16 455 egz. W październiku ub.r. tygodnik ten zmienił formułę z lewicowego pisma na magazyn o kulturze, nowych technologiach oraz rynku pracy, a jego naczelnymi zostali Zuzanna Ziomecka oraz Marcin Prokop (więcej na ten temat). Na razie zmiany te nie przyniosły efektów - dynamika spadków sprzedaży „Przekroju” jest podobna niż w poprzednich miesiącach.
Wirtualnemedia.pl | listopad | |||||
ZKDP | 2012 | 2011 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. Płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. Płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Gość Niedzielny | 201 275 | 141 508 | 140 525 | 205 562 | 145 803 | 145 421 |
Newsweek Polska | 191 894 | 138 423 | 129 250 | 153 532 | 118 874 | 100 286 |
Uważam Rze | 213 847 | 125 886 | 125 406 | 242 785 | 131 635 | 131 366 |
Polityka | 181 000 | 120 573 | 120 573 | 185 200 | 130 046 | 130 046 |
Gazeta Polska | 136 073 | 68 530 | 68 359 | 139 125 | 63 536 | 62 545 |
Wprost | 164 000 | 134 066 | 65 851 | 177 489 | 124 902 | 97 964 |
Przegląd | 60 900 | 18 959 | 18 959 | 60 900 | 21 007 | 21 007 |
Przekrój | 45 430 | 22 266 | 16 455 | 73 038 | 33 234 | 27 424 |
Tygodnik Powszechny | 34 500 | 19 200 | 16 382 | 39 690 | 26 298 | 20 778 |
Przewodnik Katolicki | 35 010 | 23 918 | 2 344 | 36 500 | 26 732 | 3 139 |
Wśród tygodników z przedrukami z prasy polskiej i zagranicznej w listopadzie ub.r. liderem tradycyjnie był „Tygodnik Angora” (Westa-Druk Mirosław Kuliś), którego średnia sprzedaż ogółem zmalała o 6,78 proc. do 337 239 egz. Z kolei średnia sprzedaż „Forum” („Polityka” Spółdzielnia Pracy) zmniejszyła się o 9,27 proc. do 13 380 egz.
Wirtualnemedia.pl | listopad | |||||
ZKDP | 2012 | 2011 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. Płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. Płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Tygodnik Angora | 523 165 | 337 239 | 337 239 | 546 830 | 361 778 | 361 778 |
Forum | 27 650 | 13 380 | 13 380 | 29 573 | 14 747 | 14 747 |
W listopadzie ub.r. w porównaniu do października ub.r. także większość tygodników opinii odnotowało spadki średniej sprzedaży ogółem, a najwięcej stracił „Wprost” - było to 6,82 proc. Z kolei najwięcej zyskał „Newsweek Polska”. Jego wynik poszedł do góry o 8,36 proc.
Wirtualnemedia.pl | 2012 | |||||
ZKDP | listopad | październik | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Gość Niedzielny | 201 275 | 141 508 | 140 525 | 198 124 | 136 873 | 135 905 |
Newsweek Polska | 191 894 | 138 423 | 129 250 | 182 605 | 128 335 | 119 280 |
Uważam Rze inaczej pisane | 213 847 | 125 886 | 125 406 | 215 185 | 126 886 | 126 400 |
Polityka | 181 000 | 120 573 | 120 573 | 181 080 | 124 762 | 124 762 |
Gazeta Polska | 136 073 | 68 530 | 68 359 | 136 332 | 64 146 | 63 884 |
Wprost | 164 000 | 134 066 | 65 851 | 164 633 | 139 465 | 70 670 |
Przegląd | 60 900 | 18 959 | 18 959 | 60 900 | 19 950 | 19 950 |
Przekrój | 45 430 | 22 266 | 16 455 | 45 339 | 22 796 | 16 985 |
Tygodnik Powszechny | 34 500 | 19 200 | 16 382 | 34 529 | 18 884 | 16 737 |
Przewodnik Katolicki | 35 010 | 23 918 | 2 344 | 35 010 | 24 646 | 2 326 |
Wirtualnemedia.pl | ||||||
Wirtualnemedia.pl | 2012 | |||||
ZKDP | listopad | październik | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Tygodnik Angora | 523 165 | 337 239 | 337 239 | 523 429 | 340 998 | 340 998 |
Forum | 27 650 | 13 380 | 13 380 | 28 238 | 14 819 | 14 819 |
Dołącz do dyskusji: „Newsweek” wyżej od „Uważam Rze”, „GP” przed „Wprost”