Najlepsi Pracodawcy 2006
Hewitt Associates, firma doradztwa strategicznego, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, ogłosiła wyniki Badania Najlepsi Pracodawcy w Polsce (BNP).
W drugiej w Polsce edycji do grona Najlepszych Pracodawców zakwalifikowało się 11 firm biorących udział w Badaniu. Pierwsze trzy firmy z rankingu otrzymały statuetki, a pozostałe - certyfikaty oraz prawo korzystania z tytułu Najlepszego Pracodawcy 2006. Pierwsze miejsce zdobyły ex aequo firmy Microsoft i SGL Carbon, kolejne – Hilti, Starcom, CAT LC, Pramerica Życie Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji, Sabre Polska, ZPC Mieszko, Fortis Bank, American Express i PSE-Electra.
„Wszystkie firmy, które zostały zakwalifikowane do Badania są w naszych oczach wyjątkowe. Już sam fakt uczestnictwa zasługuje na uznanie. Firmy, które decydują się przystąpić do badania poddają się bowiem ocenie swoich klientów wewnętrznych, czyli pracowników. Wymaga to nie lada odwagi, ale i też wysiłku, związanego z organizacją i logistyką projektu. Dla nas więc wszyscy uczestnicy są zwycięzcami”.- powiedziała Katarzyna Pałamarz, kierownik projektu
„Microsoft tworzy oprogramowanie, które pozwala ludziom i organizacjom na całym świecie efektywnie pracować i rozwijać się. Jednak to zawsze człowiek jest w centrum uwagi. Zarówno jako producent rozwiązań informatycznych, jak i jako Pracodawca, wychodzimy z założenia, że firma to ludzie. To pracownicy Microsoftu tworzą tę firmę, a ich zaangażowanie decyduje o naszych wynikach. Jesteśmy tym bardziej dumni, że zaszczytny tytuł „Pracodawcy Roku” przypada nam już po raz kolejny, drugi rok z rzędu. Dla mnie, jako szefa działu HR to osobista radość i satysfakcja, że udaje nam się tworzyć dobre środowisko pracy, w którym jest miejsce na działanie z pasją i entuzjazmem, na indywidualizm i współpracę, na karierę i rozwój, ale też na przyjaźń, wzajemną pomoc i szacunek” – powiedziała Beata Wróblewska-Mazurkiewicz, dyrektor działu zarządzania zasobami ludzkimi w polskim oddziale Microsoft
„W naszej firmie – tak jak i w całym Koncernie SGL Group The Carbon Company - realizowane są najlepsze wzorce polityki personalnej. W ramach Badania Najlepszy Pracodawca zostały zweryfikowane i potwierdzone praktyki i systemy, które na co dzień są stosowane i doceniane przez pracowników. Chcemy doskonalić nasze procesy zarządzania personelem, aby jeszcze bardziej zaangażować nasz największy kapitał – pracowników, a ranking prowadzony przez Hewitt z pewnością się do tego przyczyni.” – dodał Roman Nowak, dyrektor HR w SGL Carbon Polska SA.
Wyniki Badania: główne trendy i spostrzeżenia:
W Badaniu Najlepsi Pracodawcy 2006 w Polsce wzięło udział 67 firm, zatrudniających 41 314 pracowników. Ankiety wypełniło 15 029 osób . Pracownicy oceniali swoich pracodawców w 19 obszarach (m.in. polityka i praktyki organizacji, wynagrodzenie, relacje wewnątrz firmy, możliwości rozwoju, zadania i obowiązki, równowaga między życiem osobistym a pracą). Średni poziom zaangażowania pracowników firm należących do grona Najlepszych Pracodawców 2006 wyniósł 73%, natomiast średnio w Polsce 48%.
Kluczowe spostrzeżenia dotyczące rynku polskiego:
Rynek pracy w Polsce jest w coraz mniejszym stopniu rynkiem pracodawcy. Liczba pracowników, którzy obawiają się utraty pracy spadła w porównaniu do roku ubiegłego o 10 punktów procentowych. Jednocześnie lojalność pracowników zatrudnionych u Najlepszych Pracodawców wzrosła: mimo znacznej poprawy sytuacji pracownika na rynku pracy, aż 89% zatrudnionych deklaruje chęć pozostania w firmie!
W stosunku do ubiegłego roku wzrosła także satysfakcja badanych z pracy. Co ciekawe, jednocześnie minimalnie zmniejszył się Wskaźnik Zaangażowania (odpowiedzialny m.in. za „odporność” pracowników na oferty pracy z zewnątrz). Oznaczać to może, że pracodawcy nie do końca trafnie wybierali narzędzia i inicjatywy, których wdrożenie miało zapewnić motywację i retencję pracowników. Do takiego stanu rzeczy mogło przyczynić się podejmowanie decyzji o inwestycjach w kapitał ludzki na podstawie wyników badań opinii lub satysfakcji pracowników, które nie pokazują wpływu zadowolenia z danego obszaru na motywację i retencję. Model zaangażowania Hewitt – będący podstawą Badania Najlepsi Pracodawcy - idzie krok dalej, wskazując obszary największego wpływu, co gwarantuje trafność inwestycji.
W obecnej sytuacji na rynku pracy dla pracowników nadal istotne są praktyki związane z wynagrodzeniem i uznaniem. Płaca i świadczenia to wciąż obszary najgorzej oceniane przez badanych. Jedynie co czwarty uważa, iż jego wynagrodzenie jest adekwatne do wkładu pracy, a tylko co trzeci ocenia przysługujące mu świadczenia pozapieniężne, jako zaspokajające potrzeby. Dla porównania, ponad połowa zatrudnionych u Najlepszych Pracodawców jest zadowolona z poziomu wynagrodzenia pieniężnego i pozapieniężnego. Różnica w poziomie satysfakcji w obszarze wynagradzania jest największą odnotowaną przez nas różnicą między Najlepszymi a średnią w badanej grupie firm. Mimo niskiej oceny poziomu wynagrodzenia, w stosunku do zeszłego roku znacząco poprawiło się postrzeganie przez pracowników samej zależności między wkładem pracy a płacą (38% vs. 28% w roku ubiegłym).
Metodologia
W polskiej edycji badania może wziąć udział każda firma, która zatrudnia co najmniej
50 pracowników i działa na rynku polskim od minimum 2 lat. Firmy nie spełniające kryterium zatrudnienia mogą zostać uczestnikiem badania, z tą różnicą, iż nie zostaną one uwzględnione w rankingu końcowym. Otrzymają jednak wszystkie pozostałe informacje oraz symulację swojej pozycji w rankingu.
BNP prowadzone jest w oparciu o kompleksową metodologię, która obejmuje :
- kwestionariuszowe badanie zaangażowania, prowadzone na statystycznie reprezentatywnej próbie pracowników zatrudnionych w danej organizacji,
- audyt HR zbierający informacje na temat narzędzi stosowanych przez dział personalny,
- kwestionariusz dla przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej, pozwalający na ocenę funkcji personalnej z perspektywy osób kierujących organizacją oraz wskazujący najważniejsze wyzwania rynkowe i menedżerskie.
„Najlepsi Pracodawcy” jest badaniem, w którym Pracodawcę oceniają jego klienci wewnętrzni – pracownicy. Ani Hewitt ani Partnerzy BNP nie mają prawa ani możliwości wpływu na wyniki Badania. O miejscu w rankingu decyduje wynik uzyskany z dwóch wskaźników: Wskaźnika Zaangażowania Pracowników oraz Wskaźnika „Company Score”, który obejmuje wyniki wszystkich trzech elementów Badania.
Dołącz do dyskusji: Najlepsi Pracodawcy 2006