Amazon znów najcenniejszą marką świata. Mocno w górę Netflix i Instagram, w dół Facebook. W rankingu po raz pierwszy znalazł się TikTok (TOP 100)
Amazon drugi rok z rzędu został liderem rankingu BrandZ Global Top 100 2020, autorstwa agencji Kantar i holdingu reklamowego WPP. Marka warta jest 415,9 mld dolarów, o 32 proc. więcej niż rok temu. Do rankingu po raz pierwszy weszła marka TikTok, która uplasowała się na miejscu 79. Łączna wartość stu marek ujętych w rankingu wyniosła 5 bilionów dolarów.
Mimo pandemii Covid-19 łączna wartość najcenniejszych marek świata w 2020 roku wzrosła o 5,9 proc. do sumy 5 bilionów dolarów. To poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii. Od 2006 roku wzrost wartości marek w ramach BrandZ Top100 wyniósł 245 proc.
- Stały wzrost wartości marek w rankingu BrandZ Top 100 dowodzi, że silne marki znajdują się w znacznie lepszej sytuacji obecnie w porównaniu ze światowym kryzysem gospodarczym z lat 2008–2009. Obecnie obserwujemy znaczący wzrost wartości marek w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat, ponieważ firmy rozumieją, jak ważne są inwestycje w budowanie marek, dzięki czemu marki stają się silniejsze i uodparniają się na trudności. Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość czy lokalizację geograficzną, co wskazuje, że konsekwentne inwestycje w działania marketingowe są w stanie wspomóc marki w przejściu przez kryzys wywołany koronawirusem - komentuje David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz dyrektor BrandZ.
Amazon liderem BrandZ 2020
Tak jak w ub.r. najcenniejszą marką świata został Amazon. Wartość koncernu Jeffa Bezosa wzrosła o 32 proc. do 415,9 mld dolarów. Od roku 2006 wartość tej marki wzrosła o niemal 100 mld dolarów, co stanowi jedną trzecią łącznego wzrostu wartości w obrębie Top 100.
W czołówce rankingu nadal dominują marki technologiczne, przypada na nie ponad jedna trzecia (37 proc.) łącznej wartości marek w zestawieniu Top 100, a ich sumaryczny wzrost wynosi 10 proc..
Apple zachował pozycję drugiej najcenniejszej marki świata (+14 proc., wartość: 352,2 mld dol.), natomiast Microsoft odzyskał miejsce trzecie (+30 proc., wartość: 326,5 mld dol.), wyprzedzając Google (+5 proc., wartość: 323,6 mld dol.) zajmującego miejsce nr 4.
Facebook spadł w tym roku na miejsce ósme na szóstego. Markę wyceniono w tym roku na 147,190 mld dol. ( 7 proc. w dół rdr.).
MasterCard po raz pierwszy weszła do pierwszej dziesiątki marek, z wyceną na poziomie 108,129 mld dol. (+18 proc. rdr., wzrost z miejsca 12.).
Jedną czwartą tegorocznego rankingu Top 100 stanowią marki azjatyckie, a 17 spośród nich pochodzi z Chin. Najcenniejszą marką chińską okazał się Alibaba (+16 proc., nr 6, wartość: 152,5 mld USD), a gigant oferujący usługi internetowe Tencent (+15 proc., nr 7, 151 mld USD) uplasował się tuż za nią. Stany Zjednoczone to kraj pochodzenia ponad połowy marek w Top 100.
W tym roku w rankingu zadebiutowała sieć społecznościowa TikTok, zajmując miejsce 79. (wartość 16,9 mld dolarów). Chińska platforma zajęła najwyższe miejsce wśród nowości w tegorocznym rankingu.
Rośnie wartość marek mediowych i handlowych
Wśród 20 najszybciej rosnących uczestników rankingu pojawiła się ponad połowa marek z kategorii mediów i rozrywki. Wśród nich znalazły się: Netflix (+34 proc., wartość: 45,9 mld dol.) – wzrost o osiem miejsc na pozycję nr 26. Instagram (+47 proc., wartość: 41,5 mld dol.) odnotował wzrost o 15 miejsc na pozycję nr 29, LinkedIn (+31 proc., nr 43, wartość: 29,9 mld dol.) oraz Xbox (+18 proc., wartość: 19,6 mld dol.), który awansował o 22 miejsca i znalazł się na pozycji nr 65.
Sektor handlu detalicznego osiągnął bardzo dobre wyniki i najszybszy wzrost wartości marek (21 proc), przede wszystkim za sprawą głównych graczy na rynku e commerce.
Marki z sektora handlu detalicznego Amazon, Alibaba oraz JD (+24 proc., nr 52, wartość: 25,5 mld USD) w trudnych czasach wykazały się innowacyjnością i zwinnością, podobnie jak bardziej tradycyjne marki z tego sektora, jak np. Walmart (+24 proc., nr 27, wartość: 45,8 mld dol.), który zainwestował w budowanie swojego potencjału w kanale handlu elektronicznego.
- Kluczową siłą napędową wzrostu w tegorocznym rankingu Top 100 i sposobem na przeciwdziałanie spadkowi okazały się innowacje. Ważną cechą najcenniejszych marek na świecie jest również kreatywność. Firmy takie jak Amazon, Apple czy Google to technologiczne giganty, które nieustannie wprowadzają innowacje i z powodzeniem łączą je z kreatywnością, co pozwala im nadal odgrywać ważną rolę w życiu konsumentów i ułatwiać im wybór - ocenia Doreen Wang, zajmująca stanowisko Global Head of BrandZ w firmie Kantar.
Pampers liderem zaufania
Tegoroczna edycja raportu BrandZ uwzględnia również wskaźnik zaufania do marek. Składa się na niego: uczciwość i otwartość, szacunek oraz identyfikacja z klientem i dbałość o jego potrzeby.
Liderem tej części zestawienia jest marka pieluszek dla niemowląt i małych dzieci Pampers (Procter & Gamble). Podium uzupełniają platforma lifestylowa Meituan oraz telekom oraz China Mobile. Kolejne miejsca zajmują: Visa, Netflix, LIC, FedEx, Microsoft, BCA i UPS.
Amazon liderem także rok temu
W 2019 roku Amazon wyceniono na 315,505 mld dolarów, czyli o 52 proc. więcej niż w poprzedniej edycji zestawienia.
Miejsce 2. zajął Apple (wartość 309,527 mld dol., +3 proc. rdr.), trzecie ubiegłoroczny lider, Google (warty 309 mld dolarów, +2 proc. rdr.). Tuż poza podium wylądował Microsoft, wyceniony na 251,244 mld dolarów (+25 proc.), Facebook zajął miejsce szóste z wyceną 158,968 mld dol. (-2 proc.).
O rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100
Już po raz piętnasty na zlecenie WPP eksperci firmy Kantar zajmujący się wartością marek przeprowadzili wycenę, która stanowi podstawę rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100.
Ranking łączy w sobie rygorystycznie analizowane dane rynkowe agencji Bloomberg z obszernymi informacjami zbieranymi od ponad 3,8 mln konsumentów z całego świata, które obejmują ponad 17,5 tys. różnych marek na 51 rynkach.
Marka może generować wzrost biznesowy w zależności od tego, jak jest postrzegana przez klientów. Analiza leżąca u podstaw wyceny i rankingu BrandZTM jako jedyna opiera się na opiniach konsumentów. Umożliwia ona firmom poznanie siły swoich marek na rynku i dostarcza jasnych strategicznych wskazówek mówiących o tym, jak zwiększać wartość marki w dłuższej perspektywie czasowej. Do rankingu kwalifikują się marki spełniające następujące kryteria:
• Marka jest własnością przedsiębiorstwa notowanego w obrocie publicznym lub takiego, którego dane finansowe są ogłaszane publicznie.
• Startupy, których wycena przekroczyła milion USD (tzw. unicorn brands), publicznie ogłaszają swoją najnowszą wycenę. (W poprzednich latach do rankingu kwalifikowały się wyłącznie spółki notowane na giełdzie lub badane przez biegłych rewidentów).
Zestaw rankingów i raportów z wyceny marek pod szyldem BrandZTM obejmuje Australię, Chiny, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Indonezję, Japonię, Kanadę, Niemcy, Republikę Południowej Afryki, USA, Wielką Brytanię, Włochy oraz Amerykę Łacińską (Argentynę, Brazylię, Chile, Kolumbię, Meksyk i Peru).
Dołącz do dyskusji: Amazon znów najcenniejszą marką świata. Mocno w górę Netflix i Instagram, w dół Facebook. W rankingu po raz pierwszy znalazł się TikTok (TOP 100)