Apple, Google i Amazon najcenniejszymi markami na świecie (Top100)
Apple, Google i Amazon to trzy najbardziej wartościowe marki 2018 roku według rankingu opublikowanego przez Interbrand. W porównaniu z poprzednim rokiem na najniższym miejscu podium Amazon zastąpił Microsoft, a Facebook - który w ub.r. odnotował najwyższy wzrost - teraz notuje spadek wartości. Wśród debiutantów na liście są Spotify i Subaru.
W raporcie Interbrand podkreśla, że na wartość konkretnej marki w jego corocznym zestawieniu mają wpływ trzy najważniejsze czynniki: kondycja finansowa, znaczenie marki dla wyborów dokonywanych przez konsumentów, a także jej zdolność do kształtowania cen na rynku. Kryteria te są zgodne z metodologią stosowaną przez Międzynarodową Organizację Standaryzacji.
Apple najcenniejszą marką
W porównaniu z ub.r. miejsce lidera rankingu pozostało bez zmian - zajął je koncern Apple, którego wartość finansowa wzrosła o 16 proc. do kwoty 214,5 mld dol.
Na 2. miejscu znalazł się, podobnie jak rok wcześniej Google (ponad 155,5 mld dol., wzrost o 10 proc.).
Zmiana nastąpiła natomiast na 3. miejscu podium - obecnie należy ono do firmy Amazon (w ub.r. na pozycji 5) wycenianej na 100,8 mld dol., która zepchnęła na 4. miejsce Microsoft.
Amazon rośnie najszybciej
Amazon jest w tegorocznym rankingu marką, która zanotowała największy (56 proc.) wzrost wartości. Poza nią wysoką dynamikę wzrostu miały w porównaniu z rokiem ub. marki: Netflix (45 proc.), Gucci (30 proc.), Salesforce.com (23 proc.) i Louis Vuitton (23 proc.).
Facebook, który w ub.r. był marką o najwyższym wzroście wartości (48 proc.), w tym roku notuje spadek o 9 proc., do 45,2 mld dolarów (zmiana pozycji w rankingu z 8 na 9). Marki, których wartość spadła w porównaniu z rokiem 2017 to również m.in. H&M (-18 proc.), IKEA (-5 proc.), IBM (-8 proc.), Coca-Cola (- 5 proc.).
- Dziesięć lat po światowym kryzysie finansowym, najszybciej rosnące marki to te, które intuicyjnie rozumieją swoich klientów i podejmują odważne ruchy - powiedział Charles Trevail, globalny dyrektor generalny Interbrand.
Nadchodzi Spotify
W br. w Top 100 Interbrand pojawiły się 2 nowe firmy - Spotify, który z wartością na poziomie 5,2 mld dol. zajął 92. miejsce i Subaru (100. pozycja, 4,2 mld dol.).
Do zestawienia Top100 wróciły marki: Chanel ( 23. pozycja, 20 mld dol.), Hennessy (98.pozycja, 4,7 mld doal.) i Nintendo (99. pozycja, blisko 5 mld dol.).
Ponad połowa najcenniejszych globalnych marek pochodzi z pięciu sektorów motoryzacja (16), technologie (13), usługi finansowe (12), luksus (9) i FMCG (9).
Luksus to nowy topowy sektor w ujęciu procentowym (42 proc.), który zastąpił handel detaliczny. Ta kategoria kontynuuje imponujący wzrost drugi rok z rzędu (36 proc.). Elektronika jest trzecia (20 proc.), artykuły sportowe są czwarte (13 proc.), a usługi finansowe kolejne (10 proc.).
Łączna całkowita wartość najcenniejszych 100 marek świata Top 100 przekracza próg 2 bilionów dolarów (2,02 bn) co stanowi wzrost o 7,7 proc. w porównaniu z rokiem 2017.
Zobacz rankingi marek z poprzednich lat:
2017: Apple, Google i Microsoft najcenniejszymi markami na świecie
2016: Apple, Google i Coca-Cola najcenniejszymi markami na świecie
2015: Apple, Google i Coca-Cola najcenniejszymi markami na świecie (Top 100)
2014: Apple i Google na czele najcenniejszych marek (TOP 100)
2013: Apple przed Coca-Colą, awans Google i Facebooka, Nokia ostro w dół
Dołącz do dyskusji: Apple, Google i Amazon najcenniejszymi markami na świecie (Top100)