Miliard złotych na reklamę internetową w I półroczu 2012
W I połowie br. na reklamę internetową w Polsce przeznaczono 1,03 mld zł, czyli 7,3 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z badania IAB AdEx. Najwięcej wydały firmy z sektora motoryzacji, finansów i handlu.
Nieco ponad miliard złotych wydane na reklamę internetową w I półroczu to rekordowy wynik na polskim rynku i trzy razy większy niż 5 lat temu. Jeśli tendencja wzrostowa utrzyma się w II półroczu, wartość polskiej reklamy internetowej w br. przekroczy 2 miliardy złotych.
Na reklamę dispay i w wyszukiwarkach przypadają dwie trzecie wszystkich wydatków na e-reklamę.
- Przy czym udział SEM rośnie, z kolei display praktycznie stanął w miejscu, co i tak można uznać za duży sukces na tle ogólnych spadków wydatków reklamowych w mediach, gdzie w pierwszej kolejności, jak wiadomo, tnie się budżety na działania o charakterze wizerunkowym - komentuje Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska.
Z kolei wydatki na reklamę mobile wzrosły rok do roku prawie trzykrotnie (o 281 proc.), a na reklamę wideo - o 14 proc.
Marketerzy z sektorów motoryzacji, finansów i handlu wygenerowali razem prawie 40 proc. wartości reklamy online, a wydatki na działania marketingowe artykułów FMCG - 12 proc, a na marketing dóbr trwałych - 37 proc. Największy wzrost wydatków rok do roku zanotowały segmenty turystyczno-gastronomiczny, motoryzacyjny, edukacyjny i nieruchomościowy.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
Dołącz do dyskusji: Miliard złotych na reklamę internetową w I półroczu 2012