SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

McDonald’s i Mata: poprawa wizerunku, ale sprzedaż stoi

Kampania McDonald's z raperem Matą była dla sieci fastfoodów strzałem w dziesiątkę tylko w grupie wiekowej 18-29 lat. Jednocześnie odsetek osób, które kupiły coś w McDonald’s w ciągu ostatniego miesiąca pozostaje stały.

Od poniedziałku 18 października w sieci McDonald’s dostępne jest zapowiadane wcześniej i szeroko reklamowane menu sygnowane przez młodego rapera Matę (Michała Matczaka). Agencja Inquiry sprawdziła w badaniu YouGov BrandIndex, jakie było jej oddziaływanie na wizerunek i pozycję marki.

Jak wynika z badania agencji Inquiry, kampania McDonald’s była strzałem w dziesiątkę, ale tylko w grupie wiekowej 18-29 lat. Pokazują to odpowiedzi na pytanie „O których restauracjach słyszałeś coś pozytywnego w ciągu ostatnich 2 tygodniu?”.

W okresie od połowy lipca do połowy września br. wskaźnik ten w grupie 18-29 lat dla McDonald’s wynosił około 43 proc., we wrześniu spadł o 7 p.p. do poziomu 36 proc. Natomiast w okresie 15-28 października wynosił aż 60 proc., co oznacza ogromne zainteresowanie kampanią i pozytywny odbiór. W komunikacie na temat badania podkreślono, że "w innych grupach wiekowych nie odnotowano takiego efektu".

Poprawa wizerunku McDonald’s dzięki kampanii z Matą  

Dane agencji Inquiry pokazują, że w ostatnim tygodniu ocena pod względem „value for money” dla McDonald’s poprawiła się w grupie wiekowej 18-29 lat aż o 13 p.p., obserwujemy przy tym duży wzrost satysfakcji klientów.

"Mimo to nie zanotowano zwiększonego napływu nowych klientów  - odsetek osób, które kupiły coś w McDonald’s w ciągu ostatniego miesiąca pozostaje stały" - informuje agencja Inquiry.

Własne stanowisko w sprawie wyników sprzedaży po kampanii z Matą przedstawił portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu McDonald's Polska.

- Chcemy być blisko naszych gości, dlatego angażujemy się we współpracę z artystami, których twórczość ma dla nich znaczenie. Kampania „Mata przejmuje Maka” i partnerstwo z raperem są przykładem tego podejścia. Strategia, którą przyjęliśmy przyniosła bardzo dobre rezultaty biznesowe, co potwierdzają nasze wyniki sprzedaży - komentuje CMO McDonald’s Polska.

- Pierwszy tydzień kampanii był to dla nas trzecim najlepszym tygodniem w historii firmy w Polsce, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i osiągniętej wartości sprzedaży. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży o ponad 60% w stosunku do analogicznego okresu rok temu. To nie jedyny rekord, jaki pobiliśmy dzięki współpracy z najpopularniejszym raperem w Polsce. 18 października, czyli pierwszego dnia startu kampanii „Mata przejmuje Matę” odnotowaliśmy dzienny rekord odwiedzin aplikacji McDonald’s. Do 2 listopada średnia dzienna liczba unikalnych użytkowników była wyższa o 150% (ponad dwukrotnie) w porównaniu do średniej z całego ostatniego miesiąca przed startem kampanii – informuje Wirtualnemedia.pl Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu McDonald’s Polska

"Mieszany efekt" kampanii z Matą

Jednocześnie w ciągu ostatnich 2 tygodni zaobserwowano niewielki wzrost negatywnych opinii w grupie wiekowej 30-44 lata i znaczny spadek w kontekście rozważania zakupu, a także spadek wskaźników wizerunkowych, takich jak opinia o jakości - pokazują dane Inquiry. Badacze agencji zaznaczają, że "to ważna grupa docelowa, bo często są to rodzice, którzy decydują, gdzie pójdą na obiad z dziećmi".

"Jeśli ten negatywny trend się utrzyma, może się okazać, że kampania przyniesie mieszany efekt" - podsumowano w raporcie.

- Rezultaty kampanii z Michałem Matczakiem w grupie 18-29 lat są wyjątkowe. McDonald’s pokazuje, że w dzisiejszych czasach w komunikacji warto przełamywać standardy i sięgać po świeże tematy. Jednocześnie widzimy, że Generacja Z, która weszła już w dorosłość i niedług o zacznie kształtować rynek konsumencki, wymaga zupełnie nowej narracji. Nie jest jednak jasne, czy da się pogodzić Matę z wizerunkiem ciepłej, rodzinnej marki - komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

Badanie YouGov BrandIndex to jedyny w Polsce syndykatowy tracking pozycji marek, realizowany w trybie ciągłym metodą CAWI na próbie do 9000 osób rocznie (sondaż online na panelu YouGov).

Dołącz do dyskusji: McDonald’s i Mata: poprawa wizerunku, ale sprzedaż stoi

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
12345678lkj
Mieszany efekt czyli kasa w błoto. Wcale ich nie żałuję, fakt blondas na tym wyszedł bardzo dobrze.
odpowiedź
User
Neo
Może gdyby ten Mata Hari fast fooda zrobił swoją jakaś ciekawą autorską wersję kanapki, to sprzedaż poszłaby w górę. A On mi oferuje odświeżanego kotleta.
odpowiedź
User
YKK
Taki rapowy zestaw bez ćwiartki jest mało wiarygodny ;)
odpowiedź