Lidl i Biedronka z najpopularniejszymi markami własnymi produktów przemysłowych
Marki własne artykułów przemysłowych są postrzegane pozytywnie przez większość klientów supermarketów i hipermarketów. Mogą też być magnesem przyciągającym klientów do danej sieci - wynika z badania Inquiry. Klienci szczególnie cenią produkty marek własnych non-food Lidla i Biedronki.
Agencja Inquiry postanowiła zbadać, czy Polacy znają marki własne supermarketów i dyskontów w kategorii artykułów przemysłowych (non-food) oraz jak wyglądają ich preferencje zakupowe w tym segmencie.
Według badania przeprowadzonego w styczniu 2021 roku przez Inquiry, zdecydowana większość Polaków ma świadomość istnienia marek własnych w tej kategorii. Aż 82 proc. spośród badanych deklaruje, że spotkało się z tego typu produktami w dyskontach i supermarketach, w których robią zazwyczaj zakupy.
Najwyższą znajomością marek własnych w badanej kategorii cechują się mieszkańcy miast od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców (89 proc.), a najniższą osoby mieszkające na wsi (77 proc.).
Polacy polubili marki własne sieci handlowych
Aż 87 proc. konsumentów kupuje produkty przemysłowe sprzedawane pod marką własną sklepu przynajmniej od czasu do czasu, przy czym 14 proc. specjalnie wybiera produkty dostępne pod marką własną, 40 proc. kupuje niektóre kategorie produktów, zaś 33 proc. kupuje marki własne non-food rzadko. Marki własne artykułów przemysłowych najchętniej są kupowane przez osoby w wieku 25-34 lata i mało zamożne.
Zdecydowanymi liderami rynku non-food są Lidl i Biedronka - w tych sklepach artykuły przemysłowe sygnowanych marką własną kupuje odpowiednio 56 proc. i 52 proc. ankietowanych. Na kolejnych miejscach, znalazły się sieci Kaufland, Tesco, Auchan oraz Carrefour.
Najczęściej kupowanymi kategoriami produktów przemysłowych pod markami własnymi sieci supermarketów i dyskontów są: drobne artykuły AGD (57 proc.), artykuły dekoracyjne i wyposażenia domu (49 proc.) oraz artykuły papiernicze i biurowe (44 proc.).
Na dalszych miejscach znalazły się artykuły z kategorii odzieży dla dorosłych (40 proc.), narzędzi (38 proc.), bielizny dla dorosłych (32 proc.), elektroniki i zabawek (30 proc.). W wielu kategoriach produktowych najchętniej wybierane są marki własne sieci Lidl, która osiąga zdecydowaną przewagę nad Biedronką w przypadku ubrań (w tym odzież sportowa, bielizna oraz odzież dla dorosłych, odzież i akcesoria dla dzieci) oraz narzędzi.
Z kolei Biedronka jest najczęściej wybieraną siecią w przypadku artykułów dekoracyjnych i wyposażenia domu, artykułów papierniczych i biurowych oraz w kategorii zabawek. Na trzecim miejscu w niemal wszystkich kategoriach produktowych znalazła się sieć Auchan, nieco dalej Kaufland, Tesco i Carrefour.
Polacy mają generalnie pozytywne odczucia względem marek własnych. Dla blisko połowy respondentów liczy się przede wszystkim to, że dzięki markom własnym mogą kupić produkty, które w innych sklepach są za drogie, zaś 42 proc. badanych ocenia, że są to produkty dobrej jakości w stosunkowo niskich cenach.
Ponad 1/3 ankietowanych zauważa, że dzięki temu sklepy mają zróżnicowana ofertę, a przy tym jakość produktów marek własnych poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat. Co czwarta osoba przyznaje, że w niektórych sklepach marki własne są tak dobre, by chodzić tam specjalnie na zakupy.
Badanie zostało zrealizowane w styczniu 2021 r. na reprezentatywnej próbie 1007 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).
Dołącz do dyskusji: Lidl i Biedronka z najpopularniejszymi markami własnymi produktów przemysłowych