Lidl, Biedronka i Auchan dużo więcej na reklamy - Tesco ostro w dół
W br. mocno wzrosły cennikowe wydatki reklamowe Lidla Polska, Jeronimo Martins Polska (właściciela Biedronki) i Auchan Polska, natomiast o ponad 40 proc. zmalał budżet Tesco Polska. Sieci supermarketów i dyskontów wyraźnie zwiększyły nakłady na reklamy radiowe i kinowe, a ograniczyły na outdoorowe.
Od stycznia do sierpnia br. cennikowe wydatki reklamowe sieci supermarketów i dyskontów (bez uwzględnienia internetu) wyniosły 695,78 mln zł, o 53,47 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 8,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Zdecydowanie największymi marketerami w tym sektorze są Lidl Polska i Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki). Pierwsza firma cennikowo przeznaczyła w br. na reklamy 297,48 mln zł, o 73,92 mln zł więcej niż przed rokiem (to o 33,1 proc. w górę). W kampaniach promujących artykuły żywnościowe w Lidlu od ponad dwóch lat występują kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, z czego firma jest zadowolona i planuje kontynuować tę komunikację (przeczytaj więcej na ten temat). Ponadto w wakacje Lidl niestandardowym spotem opowiadającym o przypadkowej, wakacyjnej ciąży reklamował „zakupy na chłodno” (zobacz szczegóły).
Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Biedronki wyniosły 174,84 mln zł, o 47,12 mln zł więcej niż przed rokiem (36,9 proc. w górę). W ostatnim okresie w komunikacji tej sieci pojawiło się kilka niestandardowych spotów: seria wizerunkowych reklam ze zwierzętami zachowującymi się jak ludzie i hasłem „Nic nie zaskoczy tego, kto widział niskie ceny w Biedronce” (obejrzyj to) oraz reklama owoców mango nawiązująca do biblijnej sceny z Adamem i Ewą (zobacz więcej). W wakacje właściciel Biedronki reklamował udostępnione w tych sklepach płatności kartą (więcej o tym), a we wrześniu - loterię „Zdrapka w kropki” (więcej o tej kampanii).
W sumie wydatki Lidla i Biedronki stanowiły 67,9 proc. inwestycji reklamowych wszystkich hipermarketów i dyskontów, o 13,2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.
Za to cennikowe nakłady reklamowe Tesco Polska od stycznia do sierpnia br. były o 41,88 mln zł niższe niż przed rokiem, co oznacza spadek o 42,8 proc. Wiosną br. z reklam tej sieci zniknęli animowani Henio i Krysia, a stałym ambasadorem produktów żywnościowych został Robert Makłowicz, który w ostatnich kampaniach promował pieczywo (więcej na ten temat) oraz owoce i warzywa (zobacz szczegóły).
Z kolei cennikowy budżet Kaufland Polska wzrósł o 2,27 mln zł (czyli o 6,6 proc.), natomiast wydatki Auchan Polska zwiększyły się o 14,21 mln zł (to wzrost aż o 105 proc.).
Wydatki reklamowe supermarketów i dyskontów |
||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VIII 2013 |
I-VIII 2014 |
LIDL POLSKA |
223 559 355 zł |
297 481 346 zł |
JERONIMO MARTINS POLSKA |
127 714 406 zł |
174 837 396 zł |
TESCO POLSKA |
97 981 551 zł |
56 095 642 zł |
KAUFLAND POLSKA |
34 263 765 zł |
36 530 075 zł |
AUCHAN POLSKA |
13 530 431 zł |
27 739 638 zł |
wszyscy reklamodawcy |
642 313 502 zł |
695 781 453 zł |
Zdecydowanie najważniejszym kanałem komunikacji marketingowej supermarketów i dyskontów jest telewizja, do której od stycznia do sierpnia br. trafiło 382,86 mln zł, (minimalnie mniej niż rok wcześniej), co stanowiło 55 proc. wydatków całego sektora, o 4,6 pkt proc. mniej niż przed rokiem.
Z kolei nakłady na reklamy w radiu wzrosły w skali roku o 51,96 mln zł (to 36,1 proc. w górę), a ich udział zwiększył się z 22,4 do 28,2 proc. Inwestycje reklamowe w magazynach urosły o 3,78 mln zł (czyli o 9 proc.), a w kinach - o 1,96 mln zł (czyli o 24,8 proc.).
Za to wydatki na reklamy outdoorowe zmalały o 4,25 mln zł (to spadek o 10,2 proc.).
Wydatki reklamowe supermarketów i dyskontów |
||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VIII 2013 |
I-VIII 2014 |
Telewizja |
382 955 392 zł |
382 861 410 zł |
Radio |
144 086 175 zł |
196 045 309 zł |
Gazety |
23 517 310 zł |
23 044 470 zł |
Magazyny |
41 863 099 zł |
45 641 786 zł |
Outdoor |
41 571 232 zł |
37 325 036 zł |
Kina |
7 906 094 zł |
9 866 932 zł |
Indoor |
414 200 zł |
996 510 zł |
Jeśli chodzi o internet, nieobjęty w monitoringu Kantar Media, to w I połowie br. cały sektor handlowy (obejmujący nie tylko supermarkety i dyskonty, lecz także sklepy innego typu) stanowił 9 proc. rynku reklamy internetowej, którego wartość wyniosła 1,25 mld zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Lidl, Biedronka i Auchan dużo więcej na reklamy - Tesco ostro w dół