Škoda, Opel i Volkswagen najmocniej reklamowymi samochodami, w dół Toyota i Citroen (TOP 10)
Od stycznia do lipca br. cennikowe wydatki na reklamy samochodów osobowych (bez internetu) zmalały o 0,5 proc. Zdecydowanie najwięcej wydała Volkswagen Group Polska, za to zmniejszyły się budżety Toyota Motor Poland i Renault Polska. Producenci coraz więcej inwestują w telewizję i radio kosztem innych mediów.
Cennikowe wydatki reklamowe producentów samochodów osobowych (bez uwzględnienia internetu) w pierwszych siedmiu miesiącach br. wyniosły 610,55 mln zł, o 3,24 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 0,5 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Zdecydowanie najwięcej na reklamy wydaje Volkswagen Group Polska, producent i dystrybutor aut Volkswagen, Audi, Seat, Škoda i Porsche. Inwestycje firmy wzrosły w skali roku o 45,12 mln zł (czyli o 39,6 proc.), do 159,07 mln zł.
Zmalały natomiast cennikowe budżety Toyota Motor Poland i Renault Polska. Wydatki pierwszej firmy zmniejszyły się o 11,82 mln zł (spadek o 17,6 proc.), a drugiej - o 18,88 mln zł (czyli o 32,4 proc.).
Wydatki reklamowe producentów samochodów osobowych | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VII 2013 | I-VII 2014 |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA | 113 951 029 zł | 159 071 894 zł |
TOYOTA MOTOR POLAND | 67 145 871 zł | 55 322 984 zł |
GENERAL MOTORS POLAND | 44 490 118 zł | 47 446 005 zł |
RENAULT POLSKA | 58 293 747 zł | 39 413 712 zł |
PEUGEOT POLSKA | - | 39 224 518 zł |
wszyscy reklamodawcy | 613 792 579 zł | 610 554 498 zł |
Jeśli chodzi o poszczególne marki, to na pozycję lidera awansowała Škoda, której cennikowy budżet reklamowy zwiększył się w skali roku o 7,88 mln zł (czyli o 14,4 proc.), do 62,52 mln zł. Wzrosty zanotowały również Opel (o 2,95 mln zł, czyli 6,6 proc.) i Volkswagen (o 6,39 mln zł - to 15,7 proc. w górę).
Jeszcze bardziej zwiększył się cennikowy budżet reklamowy Peugeota - o 9,53 mln zł, czyli 32,1 proc. Natomiast wydatki na reklamy Nissana urosły o 2,4 mln zł (7,8 proc. w górę), a Hyundaia - o 2,67 mln zł (9,6 proc. w górę).
Za to zajmująca przed rokiem pierwsze miejsce Toyota zanotowała spadek o 12,56 mln zł (czyli o 21,6 proc.) i przesunęła się na czwartą pozycję. Z kolei budżet Renaulta zmalał aż o 24,02 mln zł (to 46,6 proc. w dół).
Wydatki na reklamy samochodów osobowych | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VII 2013 | I-VII 2014 |
ŠKODA | 54 634 229 zł | 62 516 620 zł |
OPEL | 44 490 118 zł | 47 446 005 zł |
VOLKSWAGEN | 40 769 426 zł | 47 161 902 zł |
TOYOTA | 58 257 004 zł | 45 693 626 zł |
PEUGEOT | 29 691 151 zł | 39 224 518 zł |
CITROEN | 40 287 861 zł | 35 672 164 zł |
NISSAN | 30 806 402 zł | 33 211 148 zł |
HYUNDAI | 27 839 558 zł | 30 508 137 zł |
KIA | - | 29 471 813 zł |
RENAULT | 51 533 587 zł | 27 511 374 zł |
wszyscy reklamodawcy | 613 792 579 zł | 610 554 498 zł |
Ponad 80 proc. budżetów reklamowych producentów aut osobowych od stycznia do lipca br. trafiło do telewizji i radia. Wydatki w telewizji wyniosły 359,24 mln zł (co stanowi 58,8 proc. wszystkich inwestycji, o 2,6 pkt proc. więcej niż rok wcześniej), a w skali roku urosły o 14,51 mln zł (4,2 proc. w górę). Natomiast inwestycje na reklamę radiową zwiększyły się o 35,8 mln zł (czyli o 31,6 proc.), dzięki czemu jej udział wzrósł o 5,9 pkt proc., do 24,4 proc.
Za to nakłady na reklamy w gazetach zmalały przez rok o 19,17 mln zł (to spadek aż o 63,4 proc.), a w magazynach - o 18,22 mln zł (w dół o 29,4 proc.). W efekcie udział pracy w wydatkach producentów samochodów osobowych zmniejszył się o 6 pkt proc., do 9 proc.
Mocno skurczyły się też wydatki na outdoorze (o 7,1 mln zł, czyli 25,6 proc.) oraz w kinach (o 9,11 mln zł, czyli 25,5 proc.).
Wydatki reklamowe producentów samochodów osobowych | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VII 2013 | I-VII 2014 |
Telewizja | 344 724 945 zł | 359 237 864 zł |
Radio | 113 378 983 zł | 149 182 461 zł |
Gazety | 30 256 592 zł | 11 087 051 zł |
Magazyny | 62 033 639 zł | 43 814 307 zł |
Outdoor | 27 726 343 zł | 20 622 991 zł |
Kina | 35 672 077 zł | 26 561 914 zł |
Indoor |
| 47 910 zł |
Dołącz do dyskusji: Škoda, Opel i Volkswagen najmocniej reklamowymi samochodami, w dół Toyota i Citroen (TOP 10)