Kompania Piwowarska miała w ub.r. 4,4 mld zł wpływów i 553 mln zł zysku netto
W ub.r. Kompania Piwowarska, do której należą marki takie jak Tyskie, Żubr, Lech, Książęce, Dębowe Mocne i Redd’s, osiągnęła 4,406 mld zł przychodów sprzedażowych, a przy 3,758 mld zł wydatków operacyjnych i 46,77 mln zł pozostałych kosztów miała 553,13 mln zł zysku netto.
W sprawozdaniu złożonym w KRS zaznaczono, że w ub.r. Kompania Piwowarska zanotowała 84,88 mln zł wpływów ze sprzedaży eksportowej produktów. Resztę przychodów zapewniła sprzedaż produktów i towarów w kraju.
Nie można porównywać, jak zmieniły się wyniki finansowe firmy z rok na rok, ponieważ poprzednio raportowała swoje dane za okres od kwietnia 2017 do końca 2018 roku. W sprawozdaniu producent nie wyszczególnił, jakie przychody zanotował w różnych kanałach sprzedaży ani ze swoich poszczególnych marek.
Według danych Nielsena wolumenowa sprzedaż piwa w Polsce zmalała w ub.r. o 0,3 proc., natomiast GUS oszacował, że wartość tego rynku wzrosła o 3,7 proc.
W ostatnich latach Kompania Piwowarska oprócz rozwijania dotychczasowej oferty swoich piw, m.in. o nowe warianty smakowe, wprowadziła na rynek nowe marki. Jesienią 2018 roku w sprzedaży pojawiło się piwo o smaku rumu Captain Jack, a wiosną ub.r. - warzone napoje botaniczne B-Life Botanicals.
Najwięcej na materiały i akcyzę
W ub.r. koszty operacyjne Kompanii Piwowarskiej wyniosły 3,76 mld zł. Zdecydowanie największy udział w nich miały wydatki na zużycie materiałów i energii (1,26 mld zł) oraz na podatki i opłaty (1,2 mld zł, z czego 1,18 mld zł poszło na podatek akcyzowy).
Nakłady na wynagrodzenia wyniosły 298,88 mln zł, do tego doszło 61,78 mln zł na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze.
Na koniec ub.r. w firmie było zatrudnionych 2 717 osób, 1 332 w segmencie sprzedażowym, 1 091 w produkcji, a 294 w administracji i zarządzie. Zarobki zarządu wyniosły 8,85 mln zł, wobec 13,89 mln zł rok wcześniej.
Na usługi obce Kompania Piwowarska przeznaczyła w ub.r. 692,98 mln zł. Firma nie wyszczególniła w sprawozdaniu, ile wydała na marketing. Według danych Kantar Media cennikowe nakłady reklamowe firmy w mediach pozainternetowych w pierwszej połowie ub.r. wyniosły 156,34 mln zł, o 34,5 proc. więcej niż rok wcześniej, przy czym od tej kwoty należy odliczyć duże rabaty. Pod koniec ub.r. po przetargu Kompania Piwowarska zdecydowała się kontynuować współpracę z domem mediowy Zenith.
Nakłady producenta na amortyzację wyniosły w ub.r. 195,4 mln zł, pozostałe koszty rodzajowe - 5,25 mln zł, pozostałe koszty operacyjne - 46,77 mln zł, a wydatki finansowe - 13,92 mln zł.
Cały zysk na dywidendę
Przełożyło się to na 684,22 mln zł zysku operacyjnego, 700,61 mln zł zysku brutto i 553,13 mln zł zysku netto. Koszty podatku dochodowego wyniosły 147,48 mln zł.
Od ponad trzech lat Kompania Piwowarska należy do japońskiego koncernu Asahi, który przejął od SABMillera firmy w Europie Centralnej, po to żeby ten mógł połączyć się z AB InBev.
Bezpośrednim właściciele 100 proc. udziałów Kompanii Piwowarskiej jest Asahi Poland. W połowie maja zdecydował, że cały zeszłoroczny zysk spółki zostanie mu wypłacony jako dywidenda.
W poniższej tabeli bieżący rok obrotowy to 2019 rok, a poprzedni - okres od kwietnia 2017 do grudnia 2018 roku. Wszystkie wartości podano w tys. zł.
Wskutek epidemii możliwy spadek popytu
W sprawozdaniu Kompanii Piwowarskiej, datowanym na końcówkę marca, krótko skomentowano wpływ epidemii koronawirusa na działalność firmy. Producent podkreślił, że wprowadził rotacyjny system pracy zdalnej dla znacznej grupy pracowników administracyjnych, a także osób w działach sprzedaży i zakupów, a pracownicy działu produkcji zostali przeszkoleni w zakresie przestrzegania bardzo rygorystycznych norm sanitarnych.
Ponadto firma zdecydowała się na „dostosowanie skali prowadzonej działalności w odpowiedzi na ewentualny przejściowy spadek popytu na oferowane przez nią dobra”. Nie podano, o ile może zostać zmniejszona tegoroczna produkcja.
Wiadomo natomiast, że w czasie największych obostrzeń epidemicznych praktycznie zamarł kanał sprzedażowy HoReCa, ponieważ hotele były zamknięte do początku maja, a lokale gastronomiczne do końcówki maja. Nadal nie mogą być organizowane imprezy masowe, zamknięte pozostają dyskoteki i kluby taneczne, odwołano letnie koncerty i festiwale.
Na początku kwietnia Kompania Piwowarska zapowiedziała, że na swój koszt odbierze od prawie 9 tys. lokali gastronomicznych niesprzedane piwo beczkowe o wartości nie mniejszej niż 5,6 mln zł. Firma nie ograniczyła aktywności marketingowych - w kwietniu br. jej cennikowe wydatki reklamowe w telewizji wzrosły rok do roku o 46,4 proc. do 66,27 mln zł.
Komunikację reklamową wielu marek Kompanii Piwowarskiej dostosowano do bieżącej sytuacji. Przygotowano spot Tyskiego pod hasłem „Pomimo barier, przejdźmy na TY” i z udziałem Wojciecha Manna, wizerunkową reklamę Lecha pod hasłem „W kolorze nadziei”, a Captain Jack był promowany w cyklu internetowych domówek z influencerami.
Grupa Żywiec z największą stratą o d 17 lat
W pierwszym kwartale br. notowana na giełdzie Grupa Żywiec, największy konkurent Kompanii Piwowarskiej, przy wzroście przychodów sprzedażowych o 26,9 proc. do 770,1 mln zł zanotowała 34,89 mln zł straty netto, najwięcej od 17 lat. Firma zaznaczyła, że większych skutków epidemii koronawirusa spodziewa się w drugim kwartale, w związku z zamknięciem części sklepów i lokali gastronomicznych oraz odwołaniem imprez masowych.
Natomiast w ub.r. grupa Żywiec miała 3,57 mld zł przychodów sprzedażowych, 324,88 mln zł zysku operacyjnego i 239,31 mln zł zysku netto.
Dołącz do dyskusji: Kompania Piwowarska miała w ub.r. 4,4 mld zł wpływów i 553 mln zł zysku netto