Wirtualna Polska i Orange w inicjatywie 30% Club Poland. Cel: więcej kobiet w zarządach giełdowych spółek
Wirtualna Polska, Orange Polska, Blue Media i 10 innych firm przystąpiło do nowej inicjatywy - 30% Club. To globalna inicjatywa, promująca różnorodność w biznesie. Jej celem jest zwiększenie reprezentacji kobiet w zarządach i radach nadzorczych w największych polskich spółkach giełdowych.
30% Club Poland stawia sobie za cel co najmniej 30-procentowej reprezentacji kobiet na poziomie zarządu i rady nadzorczej (liczone łącznie) w 140 największych polskich spółkach giełdowych do 2030 roku. Jak informują inicjatorzy, kampania ma też cel pośredni, w postaci progu 20 proc. udziału kobiet we władzach spółek z WIG20, mWIG40 i sWIG80 do 2025 roku. Kolejnym celem ma być eliminacja takich spółek, które nie mają żadnych kobiet w swoich władzach. Na koniec 2020 roku udział kobiet we władzach firm z indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80 wyniósł 15,5 proc. Do inicjatywy mogą przystąpić prezesi zarządów i przewodniczący rad nadzorczych spółek publicznych lub firm posiadających więcej niż 100 pracowników.
Do kampanii w Polsce jako pierwsi przystąpili przedstawiciele władz 13 firm. Są nimi BASF Poland, Benefit Systems, Blue Media, Credit Suisse Poland, Emitel, IBM Poland and Baltics, Mastercard Europe, Orange Polska, Ryvu Therapeutics, Siemens Polska, Société Générale, Summa Linguae i Wirtualna Polska.
30% Club to globalna kampania
30% Club to globalna kampania, której myślą przewodnią jest obserwacja, że różnorodność we władzach spółek przynosi wymierne korzyści biznesowe. Uczestnictwo w kampanii polega na realizowaniu celów z zakresu różnorodności płci we władzach spółek i otwieraniu kobietom drzwi do kariery. Próg 30 proc dla udziału kobiet ma swoje źródło w teorii masy krytycznej, gdzie został określony jako minimalny odsetek grupy, przy którym głosy mniejszości zaczynają mieć wpływ na decyzje podejmowane przez większość.
- Wierzę, że możemy sprostać stojącym przed nami wyzwaniom tylko dzięki otwartości. A otwartość w kulturze biznesowej musi iść w parze z różnorodnością. Dane dowodzą, że zróżnicowane zespoły są bardziej efektywne i po prostu pracują lepiej. Dotyczy to wszystkich szczebli organizacji, od pierwszej linii po zarząd - skomentował Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
Uruchomiono także Investor Group czyli grupę roboczą skupiającą inwestorów instytucjonalnych, którzy zobowiązali się promować inicjatywę. W Polsce tworzą ją Aegon PTE, NN Investment Partners TFI oraz Noble Funds TFI.
Pomysłodawczyniami przeniesienia idei 30% Club do Polski są Milena Olszewska-Miszuris i Aleksandra Włodarczyk. Rozpoczęcie działalności było możliwe dzięki wolontaryjnej pracy kilkunastu osób związanych z rynkami finansowymi i biznesem. Ambasadorami kampanii są Mirosław Kachniewski (prezes zarządu Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych), Justyna Matuszak-Leśny (partner kancelarii ESB Adwokaci i Radcy Prawni), Katarzyna Piasecki (założycielka ENNBOW), Andrzej Pośniak (partner zarządzający CMS Polska) i Ewa Sowińska (partner w ESO Audit).
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska i Orange w inicjatywie 30% Club Poland. Cel: więcej kobiet w zarządach giełdowych spółek