SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Już co dziesiąty Polak słucha podcastów

Z podcastów korzysta 10,3 proc. Polaków w wieku 4 lata i więcej - wynika z raportów Krajowego Instytutu Mediów. W grupie wiekowej 16-24 lata robi to co czwarta osoba w kraju.

Podcastów najchętniej słuchają ludzie młodzi – w grupie wiekowej 16-24 lata choć raz w ciągu ostatniego miesiąca słuchała podcastu co czwarta osoba (25,2 proc.). W grupie wiekowej 25-34 lata odsetek korzystających z tej formy audio wyniósł 18,1 proc., w grupie 35-44 lata – 12,9 proc., w grupie 45-54 lata – 9,2 proc., w grupie 55-64 lata – 4,5 proc., a w grupie 65 lat i więcej już tylko 1,9 proc.

Osoby słuchające podcastów to przede wszystkim osoby młode - udział grupy 16-44 lata wśród użytkowników podcastów wynosi 69 proc. (wśród ogółu Polaków udział tej grupy wiekowej to 39,9 proc.) Większość użytkowników posiada wykształcenie średnie (37,3 proc.), bądź wyższe (30,9 proc.; wśród ogółu Polaków w wieku 16 lat i więcej wyższe wykształcenie deklaruje 19 proc.).

Słuchający podcastów nieco rzadziej mieszkają na wsi – mieszkańcy wsi stanowią 33,7 proc. tej grupy (wśród ogółu Polaków w wieku 4 lat i więcej na wsi mieszka 40,1 proc.). Znacząco więcej natomiast wśród użytkowników audio w tej formie jest osób z dużych miast powyżej 500 tys. mieszkańców (20,1 proc.; wśród ogółu Polaków w wieku 4 lat i więcej w miastach tej wielkości mieszka 12,5 proc.).

Współkorzystanie z innych treści dostępnych w Internecie w grupie słuchających podcastów jest znacząco większe niż w grupie ogółu internautów. Słuchający podcastów częściej korzystają z VOD (61,9 proc.; wśród ogółu internautów w wieku 4 lat i więcej odsetek korzystających z VOD wynosi 41 proc.), częściej także sięgają po muzykę ze streamingu (42,3 proc.; wśród ogółu internautów w wieku 4 lat i więcej - 16,5 proc.).


 
„Dane z Badania Założycielskiego pozwalają nam na wnioskowanie o różnych zjawiskach dotyczących mediów i poszczególnych grup docelowych także w kontekście ich potrzeb. Przyglądając się treściom audio widzimy, że podcasty wpisują się w potrzebę personalizacji treści. Wybierane są w sposób selektywny, adekwatny do zainteresowań, czy poszerzania horyzontów. Ten ostatni aspekt ma szczególne znaczenie dla osób młodych, które rozbudowują swoją wiedzę, poszerzają ogląd świata, ale także budują kompetencje w określonych obszarach tematycznych” – komentuje Monika Zielenkiewicz, Ekspert KIM do spraw badań jakościowych.

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 roku. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.

Dołącz do dyskusji: Już co dziesiąty Polak słucha podcastów

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lol
Tylko nikt nie chciał słuchać podcastów Ciechana w Trójce. 100 odsłon po kilku miesiącach. Ałć.
0 0
odpowiedź
User
alo
Tak, akurat. Radia nie ma kiedy słuchać, a co dopiero jakieś podkasty. To chyba jakaś kasta z internetu o tym pisze.
0 0
odpowiedź
User
DROZDOWISKO
Po odejściu z radia robię podcast. To cudowna odmiana, choć w sumie coś bardzo bliskiego poprzedniego zajęcia. DROZDOWISKO - podcast o kulturze w Polsce i Czechach. Polecam się Państwu!
0 0
odpowiedź