Iga Świątek z największym sukcesem sportowym, Orlen najpopularniejszym sponsorem
W ubiegłym roku odsetek osób zainteresowanych sportem w Polsce wzrósł o 8 p.p. do 90 proc. - wynika z najnowszego raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia. Za największe osiągnięcie sportowe ubiegłego roku Polacy uważają zwycięstwo Igi Świątek w turnieju Wielkiego Szlema. Spośród firm sponsorujących sport najbardziej rozpoznawalne są PKN Orlen, Adidas, Nike, Coca-Cola i Lotos.
Coraz mniejsza jest grupa Polaków twierdzących, że w ogóle nie interesują się sportem, powiększa się za to grupa miłośników sportu - pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia.
- W roku „pandemicznym” wyraźnie widać większe zainteresowanie sportem wśród Polaków. Może wynikać to z faktu, że przez lockdown czy wszelkie obostrzenia wachlarz możliwości spędzania wolnego czasu się istotnie skurczył. Poza tym, byliśmy zmuszeni dużą część czasu spędzać w domu, gdzie możliwości rozrywki są ograniczone. Wzrósł szczególnie odsetek osób twierdzących, że trochę interesują się sportem, co by oznaczało, że ci, którzy do tej pory nie znajdowali czasu na śledzenie rozgrywek, teraz ten czas znaleźli, być może też pod wpływem osób, z którymi mieszkają - komentuje Agnieszka Doktorska z ARC Rynek i Opinia, kierowniczka projektu Sponsoring Monitor.
Piłka nożna znów ulubioną dyscypliną Polaków
W porównaniu z ubiegłym rokiem o 3 p.p. wzrosło zainteresowanie piłką nożną, dzięki czemu piłka nożna znowu jest numerem jeden – w ubiegłym roku na pierwszym miejscu najpopularniejszych dyscyplin były skoki narciarskie. Wyprzedzają siatkówkę, lekkoatletykę i piłkę ręczną.
Iga Świątek najlepsza
Najważniejszym wydarzeniem sportowym, zdaniem Polaków, było zwycięstwo Igi Świątek w tenisowym turnieju Wielkiego Szlema na kortach Rolanda Garrosa - 70 proc. badanych wskazało to osiągnięcie za najważniejsze. Nieco mniej - 67 proc. wskazań miało zdobycie przez Roberta Lewandowskiego nagrody Piłkarza Roku FIFA, trzecim najważniejszym wydarzeniem (66 proc. wskazań) było zwycięstwo Dawida Kubackiego w klasyfikacji końcowej 68. Turnieju Czterech Skoczni.
Patrząc na znajomość wspomaganą zdecydowanie najwyższy wzrost odnotowała Iga Świątek (skok o 13 p.p. z 20 proc. na 33 proc.). Sportowcem, który również odnotował skok znajomości powyżej 10 p.p. jest Dawid Kubacki (skok o 11 p.p. z 44 proc. na 55 proc.).
Sponsoring sportu - PKN Orlen najbardziej rozpoznawalny
W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrósł również odsetek osób, które uważają, że sponsoring ma pozytywny wpływ na rozwój polskiego sportu.
Więcej Polaków niż jeszcze w ubiegłym roku przyznaje, że chętniej kupuje produkty firm, które sponsorują sport (45 proc. w 2020 versus 39 proc. w 2019) oraz tych, którzy korzystniej oceniają firmy sponsorujące (55 proc. w 2020 versus 48 proc. w 2019).
Najbardziej znanymi sponsorami sportu (znajomość spontaniczna) są PKN Orlen, Adidas, Nike, Coca-Cola i Lotos.
- Pozytywną informacją dla sponsorów jest to, że Polacy coraz bardziej doceniają ich zaangażowanie w rozwój polskiego sportu. Ten rok był dla firm z wielu branż niełatwy, być może stąd większe uznanie kibiców w kierunku marek sponsorujących - analizuje Agnieszka Doktorska.
Sponsoring Monitor to badanie realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, w tym roku zastosowano wyłącznie metodę CAWI. Badanie jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Łączna wielkość próby – N=5167, próba ogólnopolska, reprezentatywna.
Dołącz do dyskusji: Iga Świątek z największym sukcesem sportowym, Orlen najpopularniejszym sponsorem