Świąteczne trendy z wyszukiwarki Google. Przepisy na świąteczne potrawy, pomysły na prezenty. Hitem "ekskluzywne ozdoby świąteczne"
Czego szukamy w okresie świątecznym w Google? Jak pokazują dane wyszukiwarki, intensywnie poszukujemy pomysłów na prezenty i potrawy, które zagoszczą na świątecznych stołach. A to dlatego, że ponad połowa badanych tęskni za spotkaniami w większym gronie. Świątecznym hitem wyszukiwarki jest za to hasło "ekskluzywne ozdoby świąteczne".
Szczyt zainteresowania wyszukiwaniami świątecznymi zarówno na YouTube, jak i w wyszukiwarce Google wypada w okolicy Black Friday i trwa aż do drugiego dnia Świąt.
– Pierwsze oznaki zainteresowania tematyką świąteczną odnotowujemy już pod koniec sierpnia, natomiast szczyt przypada na okolice Black Friday i kończy się tuż po 26 grudnia – tłumaczy Weronika Zaręba, analityczka z Google. – Według badania Deloitte, nadal ponad połowa świątecznego budżetu jest wydawana w grudniu, natomiast z roku na rok rośnie zainteresowanie zakupami świątecznymi w Black Friday. Ponadto, w Polsce zaczęło się pojawiać zainteresowanie chińskim Dniem Singla, który przypada na 11 listopada, podczas którego w wielu sklepach pojawiają się atrakcyjne promocje – dodaje.
W 2020 r. tęskniliśmy za tradycyjnym obchodzeniem świąt. 64 proc. respondentów ograniczyło lub odwołało spotkania rodzinne ze względu na sytuację w Polsce i na świecie . W tym roku mamy nadzieję to nadrobić, gdyż 57 proc. z nas tęskni za spotkaniami w większym gronie .
Świąteczne wyszukiwania w Google: przepisy świąteczne, elektronika i odzież
W 2020 roku w okresie świątecznym zainteresowanie elektroniką wzrosło aż o 66 proc.. Najpopularniejszymi subkategoriami w tym segmencie były laptopy oraz słuchawki, zaś największy wzrost popularności zanotowały tablety graficzne (wzrost o 93 proc.) oraz klawiatury (wzrost o 76 proc.).
W kategorii odzież, która w okresie świątecznym wzrosła w tamtym roku o 38 proc., najpopularniejsze były sukienki, zaś największy wzrost zaliczyły piżamy (o 84 proc.) oraz spodenki (65 proc.). Co ciekawe, rok temu zainteresowanie przepisami wzrosło o 30 proc. rok do roku. Jednocześnie ta subkategoria była prawie 7-krotnie większa od subkategorii pieczywo.
– Co roku Polacy w okresie świątecznym szukają w Google podobnych rzeczy. Prym wiodą inspiracje prezentowe, przepisy na różne potrawy oraz życzenia świąteczne. W 2020 roku zdecydowanie postawiliśmy na komfort i częściej szukaliśmy kosmetyków do pielęgnacji oraz wygodnych ubrań niż makijażu i sukienek. W tym roku już teraz w wyszukiwarce obserwujemy zainteresowanie tematyką świąteczną, więc ten trend pozostał niezmienny. Widać również wzrost zainteresowania np. sukienkami, można więc przypuszczać, że tych świąt duża część z nas nie planuje już spędzić “pod kocem” – mówi Weronika Zaręba z Google.
“Piżamy świąteczne dla rodziny” hitem w wyszukiwarce
Jakie hasła związane z prezentami wpisujemy w wyszukiwarkę najczęściej? W 2020 roku były to "świąteczne prezenty dla par", które od października do grudnia zaliczyły wzrost o 1650 proc.. Hasło wyprzedziło "świąteczne prezenty dla nastolatki" oraz "świąteczne prezenty dla dziewczyny". W tamtym roku w kręgu naszych świątecznych zainteresowań były często przepisy, stąd popularność takich haseł jak wykwintne ciasta na święta (wzrost o 43400 proc. w danym okresie), lekkie sałatki na święta (wzrost o 11187 proc.) lub przepis na miękkie ciasteczka świąteczne (wzrost o 8186 proc.).
W tym roku w Google widać bardzo duże zainteresowanie ozdobami świątecznymi. Hasło "ekskluzywne ozdoby świąteczne" zanotowało wzrost o 2562 proc. r/r.
Wiele osób planowało też w tym roku świąteczny wyjazd. Hasła takie jak "Święta Bożego Narodzenia w górach" czy po prostu "święta w górach" zanotowały wzrost popularności o 142 proc. rok do roku.
Na święta szykujemy się już też pod kątem naszego stroju. Zdecydowanym hitem są świąteczne "swetry dla par" (wzrost o 116 proc. r/r) oraz wspomniane wcześniej "sukienki na święta" (wzrost o 115 proc. r/r). Hasło "piżamy świąteczne dla rodziny" zaliczyło zaś wzrost o 3033 proc. w porównaniu z 2020 rokiem.
Prezenty kupujemy przez internet i aplikacje
Pandemia zmieniła przyzwyczajenia konsumentów, którzy ze względu na bezpieczeństwo, szybkość i wygodę częściej zaczęli kupować online. Gdzie szukamy produktów i rekomendacji?
Tutaj znacznie przeważają źródła online: 44 proc. respondentów wykorzystuje wyszukiwarki internetowe do tego celu, 42 proc. - porównywarki cen, a aż 41 proc. interesują strony internetowe z opiniami konsumentów .
– Zgodnie z danymi z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej w 2021 już 84 proc. respondentów zadeklarowało, że robi zakupy przez internet, a 71 proc. z nich robi je częściej niż 2 razy w miesiącu. W przypadku zakupów na urządzeniach mobilnych coraz chętniej korzystamy z aplikacji danego sklepu. W 2019 roku tylko 22 proc. wszystkich zakupów mobilnych było robionych poprzez aplikację, reszta poprzez stronę w wersji mobilnej. W zeszłym roku ten odsetek urósł do 30 proc.. Rośnie na popularności także omnichannel, czyli połączenie zakupów online ze stacjonarnymi – mówi Marta Guzek, retail industry head w Google.
Wszystkie dane pochodzą z wewnętrznych danych Google za okres 1 września 2020 do 31 stycznia 2021
Dołącz do dyskusji: Świąteczne trendy z wyszukiwarki Google. Przepisy na świąteczne potrawy, pomysły na prezenty. Hitem "ekskluzywne ozdoby świąteczne"