Frisco zwiększyło wpływy o 20 proc., a stratę do 17,4 mln zł. Ma 75,5 tys. aktywnych klientów, 2 mln zł pożyczki od Eurocashu
Internetowy sklep spożywczy Frisco w ub.r. osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 20 proc. do 120,08 mln zł, a jego strata netto pogłębiła się z 12,63 do 17,41 mln zł. Za 56 proc. akcji spółki Eurocash zapłacił właśnie 132,5 mln zł.
W sprawozdaniu za ub.r. Frisco szacuje, że jego udział w polskim rynku internetowych zakupów spożywczych wynosił 44, 2, o 2,6 pkt proc. więcej. Na koniec roku e-sklep miał 75,5 tys. aktywnych klientów, po wzroście o 16 proc. przez rok.
- Co odpowiada wielkości 8 tradycyjnych hipermarketów. W trakcie roku 2019 Frisco „wybudowało” kolejny hipermarket w Warszawie - stwierdzono. - Wzrosła również frekwencyjność dokonywania zakupów w e-sklepie do 5,8x, czyli 13 proc. rdr, udział zakupów lojalnych Klientów (zakupy średnio co 3 tyg.) wzrósł do 51 proc. (22 p.p. rdr), zaś ich liczba do 14 proc. (+ 8p.p. rdr) - opisano.
Na zeszłoroczne przychody Frisco złożyło się 114,23 mln ze sprzedaży sklepowej i 4,84 mln zł z usług marketingowych dla dostawców towarów.
Frisco z nowym magazynem i aplikacją mobilną, marża w górę
W połowie ub.r. Frisco przeniosło się do magazynu o powierzchni 11 tys. metrów kwadratowych, który wynajęło na 10 lat od Panattoni Europe. Wcześniej korzystało z magazynu mającego 4 tys. metrów kwadratowych. Jednocześnie spółka we współpracy z firmą IT Piast przygotowała i wdrożyła nowy system ERP/WMS - Microsoft Dynamics AX 2012.
Frisco uruchomiło też swoją aplikację mobilną, firma zaznacza, że konwersja zakupowa w aplikacji wynosi ponad 30 proc. W wersji przeglądarkowej swojego e-sklepu wprowadziło nowy UX (w efekcie konwersja zakupowa wzrosła o 0,8 pkt proc. rok do roku), umożliwiono zamawianie z niego zakupów poprzez Asystenta Google oraz przez pad w lodówkach Samsung Family Hub.
W zakresie oferty firma zmieniała politykę cenową i rozwijała nowe kategorie produktowe, a od października ub.r. na mocy licencji znów może handlować alkoholem. Realizowała nowe działania marketingowe, m.in. z influencerami takimi jak Ewa Chodakowska, Anna Lewandowska, Qczaj i Martyna Wojciechowska.
Frisco podkreśla, że jego marża wartościowa na sprzedaży wzrosła o 42 proc. - Zwiększona zyskowność odzwierciedla inwestycję Spółki w poprawę procesów obsługi klienta, udoskonalania programu lojalnościowego dla klientów („Frisco owocuje”), wprowadzenia aplikacji mobilnej, wzmocnienia aktywnych promocji gazetkowych, rozszerzania współpracy bezpośredniej z dostawcami z naciskiem na intensywne negocjacje cenowe oraz usprawniania procesów kontrolnych w obszarze marż - wylicza firma. - Niemal wszystkie kategorie produktowe odnotowały wzrost marż na sprzedaży (największy wzrost na chemii gospodarczej +7,6 proc., świeżej żywności +6,1 proc., owocach i warzywach +5,1 proc.).
134 mln zł kosztów, 25 mniej pracowników
Wydatki operacyjne Frisco wyniosły w ub.r. 134,41 mln zł, po wzroście o 20,9 proc. (23,21 mln zł) ze 111,21 mln zł w 2018 roku. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 76,7 do 85,8 mln zł, nakłady na usługi obce - z 22,06 do 30,71 mln zł, na wynagrodzenia - z 7,83 do 9,87 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,27 do 1,35 mln zł.
W ub.r. w firmie na etacie pracowało średnio 118 osób, o 25 mniej niż rok wcześniej. Liczba członków zarządu zwiększyła się z dwóch do czterech, pracowników umysłowych - z 31 do 91, a pracowników fizycznych zmalała ze 110 do 23.
Frisco zaznaczyło, że w jego magazynie pracuje sporo osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych oraz we współpracy z agencjami pośrednictwa pracy. - Co w dużej mierze przekłada się na odnotowany wzrastający w 2018 r. udział pracowników z Ukrainy w pracownikach magazynowych ogółem - podała firma.
Koszty amortyzacji poszły w górę z 476,2 tys. zł do 2,27 mln zł, zużycia materiałów i energii - z 2,5 do 3,94 mln zł, podatków i opłat - ze 126,3 do 175,3 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 243,8 do 287,4 tys. zł.
Wyższa strata, pożyczka od Eurocashu
Znacząco pogorszyła się rentowność Frisco. Strata sprzedażowa pogłębiła się z 11,11 do 14,33 mln zł, strata operacyjna - z 11,6 do 15,47 mln zł, a strata brutto i netto - z 12,63 do 17,41 mln zł.
Pozostałe koszty operacyjne firmy zwiększyły się z 1,05 do 2,23 mln zł, a koszty finansowe - z 1,04 do 1,95 mln zł Natomiast pozostałe wpływy operacyjne poszły w górę z 559,6 tys. zł do 1,09 mln zł, a przychody finansowe były nieznaczne.
Firma w sprawozdaniu tłumaczy, że wzrost straty sprzedażowej „wynika przede wszystkim ze znaczących inwestycji w rozwój spółki (wyższa amortyzacja w związku z oddaniem do użytkowania całej inwestycji w nowy magazyn, zużycie materiałów i energii oraz usługi obce - utrzymywanie w okresie przejściowym 2 magazynów)”.
Na koniec ub.r. Frisco miało 33,32 mln zł majątku rzeczowego, wobec 3,88 mln zł rok wcześniej. Tak duży wzrost wynika głównie z inwestycji w wyposażenie nowego magazynu, na koniec roku rzeczowe aktywa trwałe spółki wynosiły 28,45 mln zł.
W związku ze stratami z ostatnich lat na koniec ub.r. firma miała 16,8 mln zł ujemnych kapitałów, a także 22,82 mln zł zobowiązań długoterminowych (w większości dotyczą zobowiązań z umów leasingu zwrotnego w zakresie automatyki i wyposażenia nowego magazynu).
W lutym br. Eurocash udzielił Frisco 2 mln zł pożyczki. - W celu zapewnienia spółce kontynuacji działalności w dającej się przewidzieć przyszłości planowane są dalsze dofinansowania spółki przez jej właścicieli głównie w oparciu o udzielane pożyczki - zapowiedziano w sprawozdaniu. Zaznaczono, że właściciele firmy podpisali list o wsparciu jej w tej formie przez najbliższe 12 miesięcy.
Eurocash zapłacił 132,5 mln zł za 56 proc. akcji Frisco
Pod koniec ub.r. Grupa Eurocash, do której już wcześniej należały 44 proc. akcji Frisco, zawarła umowę kupna dalszych 55,6 proc. akcji od MCI.PrivateVentures FIZ i Helix Ventures FIZ, po tym jak zgodził się na to prezes UOKiK-u
Transakcję sfinalizowano w zeszłym tygodniu, Eurocash za przejęte akcje zapłacił 132,5 mln zł i obecnie jest jedynym akcjonariuszem Frisco.
- Frisco.pl należy obecnie do liderów polskiego rynku e-grocery. Dzięki przejęciu Frisco S.A. nasza Grupa zyska wiedzę i szerokie doświadczenie w sprzedaży internetowej, co pozwoli nam na dalszy rozwój tego obszaru dla naszych klientów, właścicieli niezależnych sklepów detalicznych - uzasadnił Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash. - Ta inwestycja to kolejny element realizacji naszej strategii wspierania niezależnego handlu w Polsce - dodał.
Grupa Eurocash sfinalizowała transakcję z 50 mln euro kredytu od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Firma zapowiedziała, że środki z tego kredytu przeznaczy też na zarządzanie kapitałem obrotowym w bieżącej działalności operacyjnej. Ponadto zawarła umowę na 3-letni kredyt obrotowy w kwocie 600 mln zł.
W pierwszym kwartale br. Grupa Eurocash - do której należą m.in. hurtownie Cash&Carry, sieci sklepów abc, Groszek, Euro Sklep, Lewiatan i PSD oraz saloniki prasowe Inmedio - zanotowała 5,92 mld zł przychodów sprzedażowych, 10,41 mln zł straty sprzedażowej i 62 mln zł straty netto.
W br. wzrost wpływów ponad o 30 proc., potem dodatnia rentowność
W drugiej połowie marca i kwietniu, po wprowadzeniu ograniczeń w związku z epidemią, Frisco i inne sklepy internetowe z żywnością zanotowały skokowy wzrost popularności. W konsekwencji krótkotrwale mocno wydłużył się czas realizacji zamówień.
- 2020 rok będzie rokiem największych wyzwań dla całej Grupy z uwagi na planowane wzrosty obrotów (znacząco powyżej 30 proc. rdr) i realizację projektów strategicznych pozwalających na bycie nieustannym liderem w branży - zapowiedziano w sprawozdaniu Frisco.
Firma z jednej strony chce pozyskiwać nowych klientów (poprzez budowanie ich nawyków zakupowych, wsparcie telemarketingowe, aplikację mobilną), a z drugiej zachęcać obecnych do częstszego robienia zakupów na platformie. Zamierza też zacząć współpracę z kolejnymi partnerami biznesowymi, poszerzyć możliwości dystrybucyjne przez rozbudowę strefy załadunkowej oraz zwiększenie liczby samochodów i kierowców, a także zwiększyć wydajność i efektywność nowego magazynu i całej logistyki.
Według spółki wzrost przychodów pozwoli jej wzmocnić pozycję negocjacyjną wobec dostawców (dzięki czemu uzyska korzystniejsze ceny zakupu i poprawi płynność dzięki lepszym warunkom kredytu kupieckiego), a także wobec instytucji finansujących.
- Plany na kolejne lata zakładają dalszy dynamiczny wzrost do poziomu zapewniającego osiągnięcie rentowności działalności w całej Grupie w najbliższej przyszłości - dodano.
Dołącz do dyskusji: Frisco zwiększyło wpływy o 20 proc., a stratę do 17,4 mln zł. Ma 75,5 tys. aktywnych klientów, 2 mln zł pożyczki od Eurocashu