Film Produkcja w ub.r. straciła 25 proc. wpływów i 1,3 mln zł zysku, tłumaczy to spowolnieniem reklamowym
W ub.r. dom produkcyjny Film Produkcja zanotował spadek przychodów o 24,6 proc. do 41,6 mln zł, a jego zysk netto zmalał z 1,71 mln zł do 437 tys. zł. 91,2 proc. wpływów wygenerował na rynku reklamowym, ich spadek uzasadnia wyhamowaniem wzrostu gospodarczego, które przełożyło się na sektor marketingowy. Natomiast w br. wyniki sprzedażowe zmalały wskutek epidemii.
Według sprawozdania finansowego złożonego niedawno w KRS przychody krajowe Film Produkcji zmalały rok do roku z 42,2 do 27,49 mln zł, a te z zagranicy zmniejszyły się z 10,94 do 10,62 mln zł.
Natomiast wynik ze zmiany stanu produktów zwiększył się z 2,07 do 3,49 mln zł.
Spowolnienie w reklamie, „Obywatel Jones” w kinach
Film Produkcja podała, że w ub.r. 91,2 proc. jej wpływów pochodziło z produkcji i innych usług reklamowych, a 8,8 proc. ze sprzedaży filmów fabularnych. Spadek swoich przychodów tłumaczy spowolnieniem w tym pierwszym sektorze.
- Rok 2019 był kolejnym okresem spowolnienia w działalności reklamowej, która przełożyła się na wyniki finansowe Spółki. wyhamowanie wzrostu gospodarczego miało wpływ na rynek reklamowy w Polsce co przełożyło się na ostrożniejsze zarządzanie budżetami reklamowymi i zmniejszenie nakładów na marketing - napisano.
Przy czym według danych Publicis Groupe w ub.r. wartość polskiego rynku reklamowego zwiększyła się o 3,2 proc. do 9,828 mld zł. Duży spadek spowodowała dopiero rozprzestrzeniająca się od początku br. epidemia koronawirusa: Publicis Groupe szacuje, że w zeszłym półroczu wydatki reklamowe w Polsce zmniejszyły się o 15,3 proc. do 4,02 mld zł.
Jesienią ub.r. w kinach pokazywano wyprodukowany przez Film Produkcję film Agnieszki Holland „Obywatel Jones”, który nakręcono w 2018 roku. Przez pierwsze dwa tygodnie emisji obejrzało go 67 tys. widzów.
Koszty 23 proc. w dół
Wydatki operacyjne Film Produkcji zmalały nieco słabiej niż wpływy - o 22,7 proc. do 40,89 mln zł. Ich zdecydowaną większość stanowią koszty usług obcych, które zmalały z 42,97 do 31,54 mln zł.
Nakłady na wynagrodzenia spadły z 5,71 do 5,06 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze wzrosły ze 160,7 do 206,7 tys. zł. W firmie w ub.r. było jedynie pięciu pracowników etatowych, o dwóch mniej niż w 2018 roku. Spółka przede wszystkim współpracuje z producentami i innymi twórcami na podstawie umów cywilnoprawnych.
Koszty zużycia materiałów i energii wzrosły z 1,49 do 1,51 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 2,42 do 2,51 mln zł.
Na koniec ub.r. wartość produkcji w toku realizowanych przez firmę wynosiła 6,07 mln zł, wobec 2,58 mln zł rok wcześniej.
Mniejszy zysk na dywidendę, w br. epidemia obniża sprzedaż
Głębszy spadek przychodów niż kosztów operacyjnych spowodował, że pogorszyły się wyniki rentowności Film Produkcji, zwłaszcza że pozostałe wpływy i wydatki zmalały podobnie - pierwsze z 3,74 do 1,57 mln zł, a drugie z 3,67 do 1,33 mln zł.
Zysk sprzedażowy firmy zmniejszył się z 2,31 mln zł do 716,5 tys. zł, zysk operacyjny - z 2,38 mln zł do 952,6 tys. zł, zysk brutto - z 2,17 mln zł do 709,3 tys. zł, a zysk netto - z 1,71 mln zł do 437 tys. zł.
99,66 proc. udziałów Film Produkcji ma jej prezes Stanisław Dziedzic, a po 0,17 proc. należy do Łukasza Dziedzica i Andrzeja Dziedzica. Pod koniec października udziałowcy na walnym zebraniu zdecydowali, że zysk netto spółki z ub.r. zostanie im wypłacony jako dywidenda.
W sprawozdaniu tylko zdawkowo napisano o negatywnym wpływie epidemii koronawirusa na działalność firmy. - W chwili publikacji niniejszego sprawozdania finansowego sytuacja ta wciąż się zmienia, do tej pory kierownictwo jednostki odnotowało zauważalny wpływ na sprzedaż jednostki. Jednak nie można przewidzieć przyszłych skutków epidemii - stwierdzono.
- Kierownictwo będzie nadal monitorować potencjalny wpływ epidemii na działalność jednostki i podejmie wszelkie możliwe kroki, aby złagodzić negatywne skutki tego zjawiska dla jednostki - zapowiedziano.
Dołącz do dyskusji: Film Produkcja w ub.r. straciła 25 proc. wpływów i 1,3 mln zł zysku, tłumaczy to spowolnieniem reklamowym