„Fakt” i „Gazeta Wyborcza” z największymi spadkami wpływów z reklam, tylko „Rzeczpospolita” i „Dziennik Łódzki” w górę (Top10)
Cennikowe wydatki na reklamę w dziennikach w 2019 roku były niższe niż rok wcześniej o 3,8 proc. Największy spadek przychodów dotknął „Fakt” i „Gazetę Wyborczą”. W czołówce tylko „Dziennik Łódzki” i „Rzeczpospolita” osiągnęły wzrost wpływów.
W okresie od stycznia do grudnia 2019 roku wydatki na reklamę w dziennikach wyniosły 1,43 mld zł. Było to 3,8 proc. mniej niż w 2018 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Kantar Media, netto, bez rabatów).
Najwięcej na reklamach zarobiła „Gazeta Wyborcza” (Agora) - 236,5 mln zł. Było to jednak o 9,2 proc. mniej w porównaniu do 2018 roku.
Drugie miejsce na reklamowym podium dzienników zajmuje „Super Express” z przychodami w wysokości 116,9 mln zł – niższymi w skali roku o 1,5 proc.
Ścisłą czołówkę zamyka na pozycji trzeciej „Rzeczpospolita”, która na reklamach zarobiła 116,4 mln zł, czyli 0,1 proc. więcej w skali roku.
Spośród pozostałych tytułów z Top 10 dzienników pod względem wpływów reklamowych największy spadek przychodów miał dziennik „Fakt” - w 2019 roku wyniosły one 109,7 mln zł. Były niższe rok do roku o 28,2 proc.
W „Dzienniku Gazecie Prawnej” reklamodawcy wydali 66 mln zł (3,3 proc. mniej niż w 2018 roku), w „Dzienniku Zachodnim” - 55,9 mln zł (spadek o 0,5 proc.), a w „Głosie Wielkopolskim” - 50,3 mln zł (spadek o 1,3 proc.).
Na reklamy w „Dzienniku Bałtyckim” przeznaczyli 44,2 mln zł (spadek o 8,3 proc.), a w „Gazecie Pomorskiej” - 40,1 mln zł (spadek o 7,6 proc.).
Zamykający Top 10 „Dziennik Łódzki” zwiększył wpływy z reklam w skali roku o 5,9 proc., do 37,5 mln zł.
W 2019 roku wzrosła sprzedaż tylko „Pulsu Biznesu”
Średnia sprzedaż ogółem wszystkich dzienników ogólnopolskich należących do ZKDP wyniosła w 2019 roku 539 tys. egz. i była niższa o 7,9 proc. niż rok wcześniej - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
W 2019 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 215 508 egz., czyli o 9,34 proc. mniej niż w poprzednim roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do 2014 roku średni wynik tego tygodnika zmalał o 33,63 proc,. a w porównaniu do 2010 roku - o 50,69 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 112 932 egz. Jego wynik zmniejszył się o 4,01 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od 2010 roku jego wynik zmalał o 38,46 proc.
Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 9,16 proc. do 85 873 egz. Tytuł zanotował największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z 2010 roku - w tym ujęciu wyniósł on 71,81 proc.
Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 42 076 egz.; w dół o 6,61 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 35 353 egz.; - 7,39 proc.).
Największy spadek średniej sprzedaży ogółem w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, wynoszący 13,87 proc. do 13 239 egz., zanotowała „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Tytuł w rankingu zajął siódmą lokatę.
Wzrosła sprzedaż „Pulsu Biznesu”
Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) - który jako jedyny zanotował wzrost sprzedaży z o 2,6 proc. - zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich rocznych wyników.
„Gazeta Polska Codziennie” najbardziej w dół
W grudniu 2019 roku liderem również był „Fakt”, którego średnia sprzedaż ogółem w porównaniu do grudnia 2018 roku zmniejszyła się o 1,49 proc. do 209 446 egz.
Drugi był „Super Express”, którego wynik sprzedażowy wyniósł 111 106 egz., po spadku o 4,50 proc. Trzecią lokatę zajęła „Gazeta Wyborcza” (85 800 egz.; w dół o 12,64 proc.).
Najwięcej w tym ujęciu też straciła „Gazeta Polska Codziennie”, której średnia sprzedaż ogółem zmalała o 13,26 proc.
Dane dotyczą wszystkich dzienników regionalnych i lokalnych z bazy ZKDP.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Dołącz do dyskusji: „Fakt” i „Gazeta Wyborcza” z największymi spadkami wpływów z reklam, tylko „Rzeczpospolita” i „Dziennik Łódzki” w górę (Top10)