Eska nie chce rezygnować z letnich imprez, dlatego wciąż negocjujeze sponsorami
Grupa Radiowa Time pomimo spowolnienia gospodarczego nie rezygnujez organizacji letnich eventów i trasy "Hity na czasie", ale jakprzyznaje odpowiedzialny za ich organizację Mariusz Woźniczkarozmowy z partnerami biznesowymi są w tym roku dużo trudniejsze.Rozmowa z prezesem Radia ESKA i ESKA Rock.
- Dziś sponsorzy precyzyjniej oglądają każdą złotówkę i dłużejzastanawiają się na co ją wydać, aby osiągnąć zakładane cele - mówiportalowi Wirtualnemedia.plMariusz Woźniczka, prezes Promotor UnitedEntertainment. - Tych pieniędzy na rynku na pewno jestmniej niż w minionych latach, ale to nie jest tak, że one są nie dozdobycia. Jeśli proponujemy produkt bardzo dobrze skrojony,skierowany do odpowiedniej grupy docelowej to znajdują się takżepartnerzy, którzy chcą w niego zainwestować - twierdzi.
Dodaje, że kryzys był dużym zaskoczeniem dla wieluzarządzających firmami, powodując w pierwszej chwili powstrzymaniewielu zaplanowanych już działań oraz skłonił ich do przekierowaniawydatków na najbardziej wydajne działania, które pozwalają bardzoszybko i ekonomicznie osiągnąć cele.
- I to jest dobre zjawisko dla eventów, gdyż wielu partnerówchce właśnie teraz wejść bezpośrednio między ludzi. Eventy sąświetnym narzędziem do stworzenia związku emocjonalnego pomiędzygrupą docelową i marką, nie tylko do dotarcia do niej, ale co jestkluczowe, do silnego jej zaangażowania - przyznaje Woźniczka.
Grupa Radiowa Time w tym roku zorganizuje:trasę koncertową "Hity na czasie", "Sopot Hit Festiwal"oraz "Szczecin Rock Festiwal". - Nie zrezygnowaliśmy zżadnej imprezy, choć oczywiście nie obyło się bez problemów przypozyskiwaniu sponsorów - mówi Mariusz Woźniczka. Przyznaje, żeteraz rozmowy są trudniejsze i pochłaniające znacznie więcej czasu,co w przypadku zaplanowanych jeszcze w minionym roku eventów niejest komfortowa sytuacją. - Tych rozmów nie można prowadzićdowolnie w czasie, ponieważ eventy są zawsze w tej dziedzinie dużowcześniej precyzyjnie dookreślone - mówi.
Trasa "Hity na czasie" będzie bardziej ekonomiczna i pozbawionaczęsto niedostrzegalnej przez uczestnika imprezy, a drogiej"biżuterii" (np. najdroższego oświetlenia). - Nam nie chodzi ozrobienie dużej ilości koncertów za wszelka cenę. "Hity na czasie"to pewna jakość produkcji, która musi być utrzymana - zastrzegaprezes Promotor United Entertainment. Jego zdaniem wszystkieprzytaczane tu eventy bardzo silnie wspierają markę Eska. - Wubiegłym roku w rankingu "Rzeczpospolitej" ESKA znalazła się po razpierwszy wśród najbardziej rozpoznawalnych marek pośród firmmedialnych i to od razu na szóstej pozycji wśród 35-ciuklasyfikowanych marek - podkreśla Woźniczka.
Mimo to wciąż nie wiadomo ile koncertów w ramach trasy"Hity na czasie" zostanie zorganizowanych w tymroku, ani kiedy odbędzie się pierwszy z nich.
Rozmowa z Leszkiem Koziołem, wiceprezesem Grupy RadiowejTIME SA, prezesem Radia ESKA i ESKA Rock
Robert Stępowski: Czy kryzys dotyka także Państwa,głównie poprzez spadki wpływów reklamowych?
LeszekKozioł: Każde spowolnienie gospodarcze wywołuje potrzebęzmniejszania kosztów prowadzenia działalności. Niewątpliwie kosztymarketingowe są dla firm tymi, których zmniejszenie przychodzinajłatwiej, chociaż wszyscy zdają sobie sprawię, że jest todziałanie krótkoterminowe. Ale niewątpliwie mamy teraz Polsce okrescięcia wydatków reklamowych a więc spadają wpływy reklamowewszystkim podmiotom medialnym.
Które marki z Państwa Grupy odczuwają najbardziej tospowolnienie?
W kryzysie najlepiej radzą sobie liderzy w poszczególnychkategoriach i w tym względzie ESKA, jako lider dotarcia do młodychmieszkańców miast, radzi sobie nie źle. Gorzej wygląda sytuacjanaszych nowych projektów, które nie zdążyły jeszcze na trwałewpisać się w świadomość reklamodawców.
Pokusi się Pan o jakieś prognozy jak sytuacja może sięrozwijać w najbliższych miesiącach?
Kryzysy są nieodłącznym elementem gospodarki rynkowej i mają swojecykle. Sądzę, że ten będzie przebiegał podobnie do wcześniejszych,chociaż wszyscy mamy nadzieję, że w Polsce z racji możliwościwykorzystywania funduszy pochodzących z Unii Europejskiej ilepszych fundamentów makroekonomicznych, jego przebieg będziełagodniejszy. Sądzę, że obecny okres nie jest jeszcze dnem kryzysua pierwsze wyraźne sygnały powrotu koniunktury odczujemy dopiero wdrugiej połowie przyszłego roku.
Czy przygotowujecie kolejne pakiety, promocje i obniżkicen reklam by utrzymać dotychczasowych reklamodawców i przyciągnąćnowych?
W czasach dekoniunktury warunki dyktuje ten,kto dysponuje pieniędzmi. Sytuacja mediów a szczególnie telewizjizmieniła się ze stawiającego warunki na spełniającego oczekiwaniareklamodawców. Stąd widoczny odpływ środków z innych mediów dotelewizji, który i tak nie zaspokaja oczekiwań właścicieli stacjitelewizyjnych. Ale jest to proces krótkotrwały, który spowodujewypalenie tego kanału promocji a dla osiągnięcia długookresowychkorzyści, konieczny będzie powrót do innych mediów. Tak przebiegakażdy kryzys. Dzisiaj trwa walka o każdy budżet, spadają ceny lubrosną rabaty. Rynek doznaje rozregulowania a powrót do normalnościzajmie kilka lat.
Czy ostatnio przeprowadzaliście reorganizacje,zwolnienia (lub takie planujecie) by obniżyć koszty?
Kryzys gospodarczy jest najlepszą okazją do przyjrzenia się kosztomdziałalności. Skoro nie można osiągać przychodów na zakładanympoziomie, trzeba szukać oszczędności. Tak robi każda organizacja imy nie jesteśmy w tym względzie inni. W czasach dobrej koniunkturyobrastaliśmy w tłuszcz, który teraz trzeba usunąć. Poddajemy więcponownej analizie różne projekty; szukamy oszczędności w usługachobcych; odkładamy w czasie inwestycje, które nie są konieczne;wreszcie dostosowujemy zatrudnienie do nowej rzeczywistości.
Dołącz do dyskusji: Eska nie chce rezygnować z letnich imprez, dlatego wciąż negocjujeze sponsorami