e-Izba: Wystawianie paragonów przed zapłatą za towar zaszkodzi sklepom internetowym
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie nowych przepisów przewidujących obowiązek wydania przez sprzedawcę paragonu przed przyjęciem należności za towar. W opinii Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby) projektowane regulacje zaszkodzą całej branży handlu internetowego w Polsce. - To będzie wymagało całkowitej zmiany systemów sprzedaży online i negatywnie wpłynie na cały segment e-commerce - przestrzega e-Izba.
Projekt rozporządzenia datowany na 5 listopada br. i skierowany obecnie do konsultacji jest częścią większej regulacji Ministerstwa Finansów dotyczącej korzystania przez podatników z kas fiskalnych oraz wprowadzenia kas fiskalnych online.
Kontrowersje wzbudził proponowany w rozporządzeniu paragraf 6, który w pierwszym punkcie przewiduje zupełnie nowy sposób przeprowadzania transakcji w sklepach czy punktach usługowych niż ten stosowany obecnie. W praktyce ma on oznaczać, że sprzedawca będzie musiał najpierw wystawić klientowi paragon, a dopiero później odebrać od niego należność i wydać zakupiony towar lub zrealizować zamówioną usługę.
Projekt szkodliwy dla e-commerce
W ramach prowadzonych konsultacji opinię w sprawie projektu MF wyraziła Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie proponowane zasady wystawiania paragonów fiskalnych są niejasne i bardzo niekorzystne dla e-sklepów dokonujących sprzedaży wysyłkowej towarów i świadczenia usług przez internet.
Według e-Izby w przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych - w sklepach stacjonarnych, przy sprzedaży online nie dochodzi do wydania towaru lub wykonania usługi w momencie złożenia zamówienia i zawarcia umowy sprzedaży przez internet. Nie występuje zatem sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT, czyli odpłatna dostawa towarów lub usług. Towary (usługi) wydawane są dopiero po otrzymaniu płatności za złożone zamówienie.
Jak podkreśla organizacja z uzasadnienia projektu rozporządzenia wynika wprawdzie, że wprowadzona regulacja określa generalną zasadę obowiązku wystawienia paragonu w stosunku do dokonanej sprzedaży i ta zasada nie dotyczy otrzymania należności przed dokonaniem sprzedaży (zaliczki). Dlatego zdaniem e-Izby sklepy internetowe miałyby obowiązek wydruku paragonu fiskalnego przed otrzymaniem zapłaty tylko w przypadku wcześniejszej wysyłki towarów lub wykonania usług.
Biorąc jednak pod uwagę samą treść przepisów rozporządzenia istnieje ryzyko, że organy podatkowe zinterpretują te przepisy jako zobowiązanie do wystawiania paragonów już w dacie złożenia zamówienia online, przed dokonaniem faktycznej sprzedaży, czyli dostawą towarów lub usług. Byłoby to sprzeczne z przepisami ustawy o VAT i celem projektu Rozporządzenia.
- Taka interpretacja przepisów w sprawie wystawiania paragonów przez organy podatkowe wymagałaby całkowitej zmiany systemów sprzedaży online oraz sposobu działania kas - podkreśla w analizie rozporządzenia Marta Kasztelan, koordynator ds. podatków e-Izby oraz doradca podatkowy w kancelarii Sowiński i Partnerzy. - Znacząco wzrosłaby też liczba anulowanych i korygowanych paragonów w trakcie dokonywania sprzedaży, gdyż klienci e-sklepów bardzo często rezygnują z zamówionych towarów po złożeniu zamówienia, oraz dokonują w nich zmian (vide raport e-Izby „Porzucony e-koszyk”). Obecnie w takim przypadku e-sklepy nie mają obowiązku wystawiania paragonów fiskalnych, o ile nie otrzymały płatności. Zgodnie z treścią projektu rozporządzenia mogą mieć obowiązek wystawienia paragonów oraz ich późniejszej (wielokrotnej) korekty, co nie przyczyni się do uszczelnienia systemu VAT.
Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej zaznacza w komunikacie, że opinia e-Izby jest reprezentacją branży e-commerce i powstała przy współpracy sklepów, przedstawicieli platform płatności cyfrowych oraz marketplace’ów.
- W naszej ocenie zasady wystawiania paragonów fiskalnych przed otrzymaniem zapłaty są bardzo niekorzystne dla e-sklepów dokonujących sprzedaży wysyłkowej towarów i świadczenia usług przez internet – podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska. - Prosty przykład z identyfikacją nabywcy. W przypadku, gdy regulamin e-sklepu, przewiduje, że do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi w momencie przyjęcia oferty przez naciśnięcie przycisku kup teraz, ale przed wypełnieniem formularza zamówienia, sprzedający może nie być w stanie zidentyfikować nabywcy, jeżeli nie podał on wcześniej swoich danych. Wówczas pojawia się problem z wydaniem paragonu fiskalnego. Dlatego będziemy prowadzić aktywny dialog z Ministerstwem Finansów, którego celem będzie dostosowanie zmian w tym zakresie do realiów biznesu – zapowiada szefowa e-Izby.
Dołącz do dyskusji: e-Izba: Wystawianie paragonów przed zapłatą za towar zaszkodzi sklepom internetowym