DisplaySearch: wolniejszy wzrost sprzedaży telewizorów, Samsung liderem
Po wielu kolejnych kwartałach z ponad 20-proc. wskaźnikami, w III kwartale tego roku tempo wzrostu sprzedaży telewizorów w ujęciu rocznym spadło do poziomu jednocyfrowego.
Z danych firmy badawczej DisplaySearch wynika, że w III kwartale bieżącego roku na całym świecie sprzedano 59,8 miliona telewizorów. To o 9 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oraz o 6 proc. więcej wobec wcześniejszych trzech miesięcy.
W przypadku wszystkich rodzajów odbiorników - poza kineskopowymi - zanotowano wzrost sprzedaży rok do roku. Najbardziej zwiększyła się liczba sprzedanych telewizorów plazmowych (o 35 proc., do ponad 4,8 mln) oraz LCD (o 22 proc., do 45,7 mln).
Światowa sprzedaż telewizorów w III kw. 2010 r. (000)
Technologia | sprzedaż III kw. 2010 | udz. w rynk. III kw. 2010 | wzrost kw/kw | wzrost r/r |
LCD TV | 45,669 | 76.3% | 9% | 22% |
PDP TV | 4,838 | 8.1% | 8% | 35% |
OLED TV | 0.2 | 0.0% | -52% | 11% |
CRT TV | 9,282 | 15.5% | -6% | -32% |
RPTV | 36 | 0.1% | 38% | 9% |
Suma | 59,826 | 100% | 6% | 9% |
W ujęciu regionalnym, negatywny trend z II kwartału odwróciła Ameryka Północna, gdzie sprzedaż wzrosła o 3 proc. Tymczasem kierunek w drugą stronę zaobserwowano w Europie Zachodniej (z +43 proc. do -1 proc.) oraz w Chinach (do -2 proc.). Na tym tle pozytywnie wyróżnia się Japonia, gdzie liczba sprzedanych telewizorów zwiększyła się w ujęciu rocznym o 62 proc. (po 56-proc. wzroście w II kw.).
DisplaySearch odnotowuje również, że po raz pierwszy w historii w regionach rozwijających się (Europa Wschodnia, Chiny, Azja-Pacyfik, Ameryka Łacińska, Bliski Wschód i Afryka) sprzedano więcej telewizorów LCD niż w regionach rozwiniętych (Ameryka Północna, Japonia i Europa Zach.).
23 proc. sprzedanych w III kwartale telewizorów LCD stanowiły odbiorniki z podświetleniem LED. Dla porównania, w II kwartale tego roku wskaźnik ten wynosił 18 proc., a w I kwartale 8 proc.
Wśród producentów, liderem pod względem przychodu uzyskanego ze sprzedaży telewizorów z płaskimi ekranami po raz kolejny był Samsung, wyprzedzając kolejno firmy LG Electronics (lider w segmencie CRT TV), Sony, Panasonic (lider w segmencie PDP TV) oraz Sharp.
Ranking czołowych marek telewizorów z płaskimi ekranami w III kw. 2010 r. pod względem przychodu
Ranking | Marka | udz. w ryn. II kw. 2010 | udz. w ryn. III kw. 2010 | wzrost kw/kw | wzrost r/r |
1 | Samsung | 24.4% | 21.6% | -9% | 7% |
2 | LGE | 14.1% | 13.5% | -1% | 25% |
3 | Sony | 12.8% | 11.8% | -6% | 25% |
4 | Panasonic | 9.0% | 9.1% | 4% | 4% |
5 | Sharp | 6.4% | 8.0% | 29% | 49% |
Pozostałe | 33.4% | 36.0% | 11% | 5% | |
Suma | 100.0% | 100.0% | 3% | 13% |
Dołącz do dyskusji: DisplaySearch: wolniejszy wzrost sprzedaży telewizorów, Samsung liderem