Czas oglądania telewizji w 2021 roku spadł o 14 minut. Wydatki reklamowe wzrosły o 11 proc.
W 2021 roku średni czas oglądania telewizji skrócił się o 14 minut, ale wpływy z reklam wzrosły o 11 proc. Liderem oglądalności w 4+ była TVP1, a w grupie 16-49 pierwszy był TVN. Największą widownię zgromadziły mecze Polaków na Euro 2020, „Teleexpress” oraz finał Turnieju Czterech Skoczni 2020/2021 - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
W 2021 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy. W porównaniu do 2020 roku czas skrócił się o 14 minut i 24 sekundy, a 2018 - o 9 minut i 30 sekund - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Najniższy ATV od 10 lat
Analizując dane za ostatnie kilkanaście lat wynika, że w zeszłym roku ATV był najniższy od 2012 roku. Wówczas Polacy telewizję oglądali przez 4 godziny, 3 minuty i 17 sekund.
- Spada średni czas jaki spędzamy przed telewizorami i to praktycznie we wszystkich przedziałach wiekowych. Taki trend oznacza, że udziałowo zyskują lub przynajmniej najmniej tracą nadawcy oglądani w większym stopniu przez telewizyjnych heavy userów czyli osoby powyżej 50 roku życia. Nie bez powodu od przyszłego roku część nadawców będzie sprzedawała widownię dla szerszych niż do tej pory grup docelowych - kilka dni temu komentował portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub. - Przyszły rok, biorąc pod uwagę sumę zmian legislacyjnych, telemetrycznych, rozliczeniowych itd. będzie z pewnością ciekawy - dodaje.
Rosną TVP1 i TVP2, Polsat i TVN ze spadkami
Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w 2021 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem 2020 roku zwiększył się o 1,04 proc. i wyniósł 9,76 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Drugi był Polsat, którego udział zmniejszył się o 2,03 proc. do 8,19 proc.
Z czwartej na trzecią lokatę awansowała TVP2. Udział stacji w badanym okresie wyniósł 7,86 proc. (do góry o 4,24 proc.).
Czwarty był TVN (stacja miała 7,33 proc. udziału; w dół o 2,14 proc.). Stacja spadła z trzeciej lokaty.
„Wielka czwórka” zwiększyła rynkowe udziały
Łączny udział czterech największych stacji zwiększył się z 33,05 proc. w 2020 roku do 33,14 proc. w 2021 roku.
Wyraźne spadki oglądalności zanotowały czołowe stacje informacyjne: TVN24 (4,95 proc.; w dół o 7,65 proc.; 5. lokata w rankingu), TVP Info (3,99 proc.; - 17,22 proc.; 6. pozycja) i Polsat News (1,77 proc.; - 12,81 proc.; 11. miejsce).
- Spadki udziałów stacji informacyjnych to raczej powrót do naturalnych poziomów przed covidowych. Okrzepliśmy i przyzwyczailiśmy się już do kolejnych fal a co za tym idzie nie szukamy już tak mocno informacji na ten temat co pociągnęło za sobą mniejszą widownię - ostatnio analizował nam Maciej Niepsuj.
TVN wyprzedził Polsat w grupie komercyjnej 16-49
Udział będącego nowym liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 9,83 proc., po wzroście o 10,45 proc. Stacja na pozycję lidera awansowała z miejsca drugiego.
Na drugą lokatę spadł Polsat. Jego wynik w ub.r. zmniejszył się o 1,91 proc. do 9,77 proc.
Podium uzupełnia TVP1 (- 13,41 proc. do 5,94 proc.). Czwarta była TVP2 (- 13,41 proc. do 5,94 proc.). Czołową piątkę uzupełnia Siódemka (4,16 proc.; spadek o 2,80 proc.).
Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.
Mecze Polaków na Euro 2020 hitami
W zeszłym roku najwięcej widzów zgromadził mecz Euro 2020 Szwecja-Polska, który 23 czerwca w TVP1 oglądało 7,87 mln widzów, co przełożyło się na 61,31 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów. Zakończony przegraną naszej reprezentacji mecz był relacjonowany również w TVP Sport (383 tys. widzów) oraz TVP 4K (167 tys.). Łącznie na trzech antenach oglądało go 8,42 mln osób.
Drugie miejsce zajął rozegrany cztery dni wcześniej mecz z Hiszpanią, który zakończył się remisem. Transmisję w Jedynce obejrzało 6,95 mln widzów (SHR% na poziomie 52,88 proc.). Spotkanie dodatkowo oglądać można było w TVP Sport (1,45 mln widzów) oraz TVP 4K (116 tys.).
Podium uzupełnia relacja ze sportowego studia w przerwie pomiędzy pierwszą a drugą połową spotkania Szwecja-Polska. Transmisję w Jedynce obejrzało 6,90 mln widzów (SHR% na poziomie 53,28 proc.).
Czwarty w zestawieniu był przegrany mecz ze Słowacją, który zakończył się przegraną Polaków. Transmisję w Jedynce obejrzało 6 mln widzów (SHR% na poziomie 49,82 proc.). Dodatkowo w TVP Sport pojedynek miał 1,43 mln oglądających, a w TVP 4K - 93 tys.
Czołową piątkę w zestawieniu uzupełnia finałowy mecz Euro 2020, w którym Włochy pokonały Anglię. Pojedynek wraz z dogrywką i rzutami karnymi śledziło 5,70 mln widzów (46,23 proc. udziału).
Na szóstej lokacie znalazło się specjalne wydanie dziennika TVP1 „Teleexpress” z 6 stycznia. Kilkuminutowa audycja, pokazana w przerwie konkursu TCS w konkursu, miała średnio 5,57 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 35,28 proc.
Hitami audycje TVP1
Wśród 10 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 9 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Jedna lokata należała do programu TVP2. Spośród poszczególnych kategorii programowych osiem pozycji w top 10 zajęły transmisje sportowe.
Wśród seriali najwięcej widzów zgromadziła produkcja „M jak miłość”, której odcinek z 2 lutego śledziło 4,28 mln widzów. Na czele programów rozrywkowych znalazł się reality-show „Rolnik szuka żony”, który 5 grudnia śledziło 3,75 mln widzów, a najchętniej oglądanym filmem był kultowy „Kevin sam w domu” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,19 mln widzów).
Wydatki reklamowe wzrosły o 11 proc.
Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2021 roku wyniosły 32,57 mld zł, co oznacza spadek w porównaniu do 2020 roku o 11,02 proc.
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 4,73 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 12,61 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zmniejszyły się o 0,75 proc. do 3,54 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (2,24 mld zł; wzrost o 40,99 proc.), a czwarta była siostrzana TVP2 (1,91 mld zł; + 15,80 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TVN7 z wpływami na poziomie 1,06 mld zł i wzrostem o 49,81 proc.
Najwięcej na reklamę w telewizji w 2020 roku - 1,48 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 8,97 proc. Kolejne miejsca zajęły: Ferrero (926,60 mln zł; do góry o 40,82 proc.) i Lidl Polska (782,42 mln zł; + 14,88 proc.).
ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka.
Dołącz do dyskusji: Czas oglądania telewizji w 2021 roku spadł o 14 minut. Wydatki reklamowe wzrosły o 11 proc.