Coca-Cola, Tymbark i Pepsi z mniejszymi wydatkami reklamowymi. W górę Hortex i Agros-Nova (TOP 10)
Od stycznia do sierpnia br. producenci napojów bezalkoholowych cennikowo wydali na reklamy (bez internetu) o 6,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Spore spadki budżetów reklamowych zanotowały Coca-Cola Poland Services, Tymbark i Pepsi-Cola General Bottlers Poland, za to duże wzrosty osiągnęły Hortex Holding, Agros-Nova i Nestlé Waters Polska.
Cennikowe wydatki reklamowe (bez rabatów i uwzględnienia internetu) producentów napojów bezalkoholowych od stycznia do sierpnia br. wyniosły 513,99 mln zł, o 34,1 mln zł, co oznacza spadek o 6,2 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Kategoria napojów bezalkoholowych obejmuje wszystkie wody, soki i napoje gazowane i niegazowane (w tym izotoniczne i energetyzujące).
Zdecydowanie największych marketerem w tej branży jest Coca-Cola Poland Services, której główne marki to Coca-Cola, Sprite, Fanta, Cappy, Nestea i Kropla Beskidu. W pierwszych ośmiu miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe firmy wyniosły 103,07 mln zł, o 23,49 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek 18,5 proc.). Jej największym projektem marketingowym była kampania Coca-Coli, w ramach której na opakowaniach znalazły się cytaty z tekstów słynnych piosenek (więcej na ten temat). Z kolei herbata Nestea była reklamowana pod hasłem „Smak wolności” (zobacz szczegóły), a Sprite był promowany głównie w internecie, m.in. spotem, który jest oskarżony o seksualizację wizerunku nastolatków (przeczytaj o tym więcej).
Cennikowy budżet reklamowy Tymbarka, należącego do Grupy Maspex, zmalał w skali roku o 21,23 mln zł (czyli o 23 proc.). Soki tej firmy były w br. reklamowane pod hasłem „naturalnie do posiłku” (zobacz więcej), a w spotach napojów gazowanych przedstawiane było maksymalne orzeźwienie (obejrzyj jeden z nich).
Mniejsze spadki zanotowały Pepsi-Cola General Bottlers (producent m.in. Pepsi, Mirindy, 7UP i Mountain Dew) oraz Maspex Wadowice (producent napojów Kubuś i Tiger). Wydatki pierwszej firmy zmalały o 1,92 mln zł (czyli o 3 proc.). Przypomnijmy, że podczas tegorocznych wakacji odbyła się druga edycja kampanii Pepsi „Wyzwanie smaku” (więcej na ten temat), a wcześniej napój w związku z piłkarskimi mistrzostwami świata promował Leo Messi (zobacz szczegóły), natomiast Mirinda była reklamowana pod hasłem „Twój plan na Fun” (więcej o tym).
Budżet Maspeksu Wadowice zmniejszył się o 4,4 mln zł (to 8,6 proc. w dół). O ile napoje Kubuś tak jak wcześniej reklamowały dzieci i brand hero tej marki, o tyle w komunikacji Tigera pojawił się nowy format - seria spotów, w których tygrys jako gospodarz talk-show gościł inne zwierzęta (zobacz więcej).
Zmalały również wydatki Zbyszko Company (o 1,05 mln zł, czyli 3,8 proc.) i Red Bull Polska (o 5,9 mln zł, czyli 22,6 proc.).
Za to cennikowy budżet Hortex Holding wzrósł o 18,22 mln zł (to aż o 124 proc. w górę). Firma prowadziła dużą kampanię, której bohaterką była Matka Natura (więcej na ten temat).
Agros-Nova (produkująca m.in. Tarczyn, Pysio, Fortuna, Garden) wydała na reklamy napojów o 13,37 mln zł więcej niż przed rokiem (wzrost aż o 146,4 proc.). Firma reklamowała głównie napoje Fortuna, wprowadzone do sprzedaży w zmienionych opakowaniach (przeczytaj o tym więcej). Natomiast budżet Nestlé Waters Polska (producenta wody Dar Natury i Nestlé Aquarel) urósł w skali roku o 13,02 mln zł, czyli aż o 216 proc.
Wydatki reklamowe producentów napojów bezalkoholowych |
||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VIII 2013 |
I-VIII 2014 |
COCA-COLA POLAND SERVICES |
126 560 417 zł |
103 074 050 zł |
TYMBARK |
92 180 874 zł |
70 952 727 zł |
PEPSI-COLA POLAND |
63 147 927 zł |
61 225 506 zł |
MASPEX WADOWICE |
50 938 221 zł |
46 540 282 zł |
HORTEX HOLDING |
14 692 323 zł |
32 909 304 zł |
ZBYSZKO COMPANY |
27 365 180 zł |
26 313 303 zł |
AGROS-NOVA |
9 131 693 zł |
22 499 186 zł |
ŻYWIEC ZDRÓJ |
17 737 290 zł |
20 500 981 zł |
RED BULL POLSKA |
26 122 753 zł |
20 217 447 zł |
NESTLE WATERS POLSKA |
6 031 860 zł |
19 054 769 zł |
wszyscy reklamodawcy |
548 098 534 zł |
513 994 197 zł |
Zdecydowanie najważniejszym medium do reklamowania napojów bezalkoholowych jest telewizja - od stycznia do sierpnia br. trafiło do niej 414 mln zł ich cennikowych wydatków, czyli 80,5 proc. wszystkich nakładów reklamowych. Jednocześnie te inwestycje zmalały w skali roku o 13,07 mln zł (to 3 proc. w dół).
Bardzo mocno spadły wydatki reklamowe w radiu i gazetach. W pierwszym medium skurczyły się o 17,09 mln zł (czyli o 46,4 proc.), a w drugim - o 469,6 tys. zł (30,8 proc. w dół).
Za to nieco większe budżety przeznaczono na reklamę w magazynach (o 814,3 tys. zł, czyli 5,9 proc.) oraz indoorze (o 9,7 tys. zł, czyli 2,1 proc.).
Wydatki na reklamy napojów bezalkoholowych |
||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VIII 2013 |
I-VIII 2014 |
Telewizja |
427 097 870 zł |
414 030 640 zł |
Radio |
36 808 171 zł |
19 717 405 zł |
Gazety |
1 525 410 zł |
1 055 849 zł |
Magazyny |
13 833 862 zł |
14 648 164 zł |
Outdoor |
31 167 375 zł |
27 910 289 zł |
Kina |
37 208 896 zł |
36 165 230 zł |
Indoor |
456 950 zł |
466 620 zł |
W internecie, nieobjętym monitoringiem Kantar Media, wydatki wszystkich napojów (także alkoholowych) w I kwartale br. stanowiły 1 proc. rynku reklamowego wartego 573,9 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Coca-Cola, Tymbark i Pepsi z mniejszymi wydatkami reklamowymi. W górę Hortex i Agros-Nova (TOP 10)