SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ceny w sklepach znowu w górę, Auchan najtańszy. Jakie ceny w Lidlu i Biedronce?

W lipcu średnia cena koszyka zakupowego przebiła barierę 300 zł. Dodatkowo w 9 na 13 sieci objętych badaniem, ceny uwzględnionych produktów były wyższe niż przed miesiącem. W skali roku najbardziej poszły w górę ceny napojów (20 proc.), natomiast największy spadek zanotowały produkty tłuszczowe (18 proc.). Najtańsze zakupy oferowały sklepy typu cash & carry, a najdroższ był kanał e-grocery - wynika z najnowszego badania i raportu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency. 

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lipcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła względem czerwca br. o 4,85 zł, czyli 1,64 proc. i wyniosła 301,22 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (9,15 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarchė (4,03 proc.). 

W ujęciu lipiecm br. do lipca ub.r. wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost ceny koszyka odnotowano po raz kolejny w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w lipcu 2024 r. była wyższa aż o 69,47 zł niż w 2023 r., tj. o 27,98 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w czterech sklepach, były to m.in. Selgros Cash & Carry (6,80proc.), Makro Cash & Carry (5,02 proc.) czy Intermarchė (4,03 proc.), Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 0,21 proc., z 300,58 zł w lipcu 2023 r. do 301,22 zł w lipcu 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,64 zł (więcej o 8,35 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 359,45 zł (mniej o 2,00 zł niż w czerwcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lipcu 2024 r. wyniosła 143,81 zł i jest ona o 10,35 zł niższa niż w czerwcu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w lipcu 2024 r. była niższa o 4,42proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2024 r. tańszy o 2,16proc. niż w 2023.

- Tegoroczne wakacje upływają pod znakiem drożyzny. Lipiec był kolejnym, czwartym z rzędu miesiącem, w którym mieliśmy do czynienia z rosnącą inflacją. Klienci wyraźnie odczuli to przy kasach. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że średni koszyk zakupowy przebił granicę 300 złotych. W aż 9 na 13 badanych sieci handlowych ceny były wyższe niż przed miesiącem. Z prognoz ekonomistów wynika, że w kolejnych miesiącach inflacja będzie się utrzymywać na zbliżonym, wysokim poziomie. Naszym zdaniem do końca wakacji klienci będą odczuwać wyższe koszty zakupów. Sieci handlowe, wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem nowego roku szkolnego, będą prowadzić wzmożone działania dotyczące walki o klientów. W tym czasie możliwe są promocje i akcje specjalne, ale na spektakularne obniżki cen klienci póki co nie powinni liczyć – komentuje najnowszy raport Kamil Kruk, client service & analysis director ASM Sales Force Agency.

Sklepy Cash & Carry najtańsze
Z lipcowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 252,73 zł. To wzrost o 20,82 zł, czyli o 8,98 proc. więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 10,71 zł (Biedronka) i 36,42 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 332,62 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry - 289,33 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 362,53 zł. Natomiast najtańsze zakupy  (301,22 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Napoje drożeją najmocniej 
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w lipcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 5 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, nabiał, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały natomiast produkty tłuszczowe (18,68 proc.), chemia domowa i kosmetyki (2,19 proc.), dodatki (0,70 proc.), mięso, wędliny i ryby (0,32proc.) oraz mrożonki (0,18proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W lipcu br. wzrost ten wyniósł 20,06 proc. wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w lipcu 2024 r. taniej o 0,18proc.).

W lipcu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 18 produktów w cenach minimalnych. Tuż za nim uplasowała się Biedronka z 6 produktami z najniższymi cenami a kolejno Intermarchė (4 produkty) oraz Selgros Cash & Carry (3 produkty). W sieciach Kaufland i Makro Cash & Carry znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach Aldi, Carrefour, Dino, E.Leclerc, Netto i POLOmarket po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było w lipcu br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy POLOmarket (6 produktów) i Dino (5 produktów). Następnie Carrefour, Kaufland, Selgros Cash & Carry (po 4 produkty), Aldi i Lidl (po 3 produkty) oraz sklepy Biedronka, E.Leclerc i  Intermarchė z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Dołącz do dyskusji: Ceny w sklepach znowu w górę, Auchan najtańszy. Jakie ceny w Lidlu i Biedronce?

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Robak
Znowu inflacja w górę? Coraz gorzej.
8 1
odpowiedź
User
Enerytka
Tęsknię za PiS.
10 7
odpowiedź
User
mike
Opracowanie oczywiście w oparciu o te koszyki z księżyca chyba wzięte. Przykładowo z koszyka lidla to ja 90% towarów nigdy nie kupiłem.
3 1
odpowiedź