Badanie InScore od Millward Brown i LifeTube ma pomagać dopasowywać youtuberów do marek reklamodawców
LifeTube i Millward Brown zapowiedziały narzędzie badawcze o nazwie InScore. Ma ono umożliwić marketerom i agencjom na optymalne dopasowanie twórców YouTube’a do marek, które mogliby promować. - InScore jest naturalną konsekwencją bardzo dynamicznie rozwijającego się rynku YouTube i wideo-marketingu w Polsce - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Barbara Sołtysińska, prezes LifeTube.
Badanie InScore jest oparte nie tylko na pomiarze popularności poszczególnych twórców polskiego YouTube’a, lecz także na innych wskaźnikach ułatwiających ocenę youtubera - skali sympatii, którą budzi konkretna postać oraz poziomu szumu medialnego, czyli skali reakcji jakie twórca wywołuje w internecie i innych mediach.
InScore jest tworzony wspólnie przez firmę badawczą Millward Brown oraz wielokanałową sieć LifeTube. Obie firmy nie ukrywają, że narzędzie to ma za zadanie jak najlepsze dopasowanie do siebie konkretnych youtuberów oraz marek i tworzenie w ten sposób tandemów, które będą najbardziej skuteczne pod względem marketingowym.
- Chociaż jest to pierwszy taki projekt badawczy na świecie, powstanie narzędzia InScore jest naturalną konsekwencją bardzo dynamicznie rozwijającego się rynku YouTube i wideo-marketingu w Polsce - wyjaśnia w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Barbara Sołtysińska, prezes LifeTube. - W założeniu i niedalekiej przyszłości narzędzie to ma objąć oprócz youtuberów, na których skupiliśmy się aktualnie, również pozostałych influencerów i gwiazdy Internetu. Stąd wzięła się też nazwa projektu badawczego: „INternet INfluencer Score”.
Twórcy badania InScore podkreślają, że inspiracją do jego opracowania było między innymi wprowadzone 5 lat temu na rynek przez Millward Brown narzędzie badawcze o nazwie Cebra. Pozwala ono na optymalizowanie udziału celebrytów w kampaniach reklamowych. Obecnie jednak twórcy występujący na YouTubie pod względem swojego potencjału rynkowego doganiają popularnych celebrytów, powstała więc konieczność stworzenia metody oceny tego potencjału.
- Cel, który nam przyświecał, to przede wszystkim optymalizacja działań marketingowych na YouTube - podkreśla Sołtysińska. - Obecnie dysponujemy w tym zakresie wiedzą i bogatym doświadczeniem - teraz dzięki Millward Brown możemy dołożyć do tego również transparentną i rzetelną metodologię badawczą pozwalającą zoperacjonalizować i przedstawić w liczbach i wskaźnikach nasz dotychczasowy know-how i potencjał twórców internetowych. InScore pozwala nam sprawdzić wizerunki osobowe poszczególnych youtuberów i dopasować ich do konkretnych marek - na zasadzie podobieństwa lub cech pożądanych, do których marka dąży. Jest to również wskaźnik mówiący o trzech czynnikach: rozpoznawalności danego youtubera, szumu medialnego, który wokół siebie generuje i sympatii, jaką darzą go widzowie. Dzięki InScore możemy ponadto pokazać, że „zasięg na YouTube to nie wszystko” - może się bowiem zdarzyć, że mniej znany kanał, o mniejszej liczbie wyświetleń i subskrypcji, będzie dużo lepiej pasował wizerunkowo do marki i przyniesie jej więcej korzyści niż np. youtuber o milionowych zasięgach.
Szefowa LifeTube zaznacza, że w ramach projektu InScore objęto również youtuberów z tej sieci badaniem TGI, które pozwoli dokładnie poznać widownię konkretnych twórców i ich zachowania konsumenckie. Studium TGI zawiera dane o ponad 330 kategoriach produktowych, ponad 3,5 tys. marek, zawiera także informacje o stylach życia konsumentów. Dane TGI pozwalają na prowadzenie wielostronnych analiz rynku konsumenckiego.
Badanie InScore zostanie wprowadzone do regularnego stosowania jesienią br. - Wiedzę pozyskaną dzięki przeprowadzonym badaniom możemy wykorzystać już teraz - podkreśla Barbara Sołtysińska. - Docelowy projekt InScore ma charakter syndykatowy i dedykowany jest wszystkim markom, które zechcą wziąć udział w projekcie. Zapisy przyjmujemy od dziś, badanie (zależnie od liczby zainteresowanych) ruszy najprawdopodobniej we wrześniu - zapowiada.
Dołącz do dyskusji: Badanie InScore od Millward Brown i LifeTube ma pomagać dopasowywać youtuberów do marek reklamodawców