SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro chce pozyskać z giełdy 1 mld zł na spłatę zadłużenia. W I połowie br. miało 1,77 mld zł wpływów i 808 mln zł zysku EBITDA

Allegro poinformowało, że w ramach debiutu giełdowego chce pozyskać ok. 1 mld zł z emisji nowych akcji na spłatę swojego zadłużenia. W minionym półroczu firma zanotowała wzrost przychodów netto z 1,17 do 1,77 mld zł oraz skorygowanego zysku EBITDA z 631 do 808 mln zł. Na koniec czerwca z programu Allegro Smart! korzystało 2,1 mln kupujących.

W komunikacie Allegro zaznaczono, że w ramach debiutu giełdowego oprócz akcji nowej emisji sprzedane zostanie część walorów należących do obecnych właścicieli firmy, w tym funduszy private equity oraz jej niektórych menedżerów.

- Grupa zamierza przeznaczyć wpływy netto z emisji nowych akcji, wraz z kredytami w ramach nowej linii kredytowej, na spłatę istniejącego zadłużenia w celu poprawy swojej dźwigni netto - zapowiedziano. Ponadto, że firma „zawarła promesę z kredytodawcami na nowy pięcioletni zabezpieczony kredyt niepodporządkowany o wartości 5,5 mld zł i wielowalutowy kredyt odnawialny w kwocie (równowartości) 500,0 mln zł, na zrefinansowanie całości zadłużenia Grupy wynikającego z istniejącego kredytu”.

- Grupa uważa również, że oferta wzmocni jej pozycję finansową poprzez umożliwienie spłaty części zadłużenia, wesprze plany jej rozwoju poprzez dodatkowe zwiększenie jej rozpoznawalności i świadomości marki, stworzy nową długoterminową bazę współwłaścicieli Grupy, w tym pracowników, oraz zapewni obecnym i przyszłym akcjonariuszom płynność posiadanych walorów - wyliczono.

Na koniec czerwca br. wskaźnik zasłużenia netto Allegro do zysku EBITDA z minionych 12 miesięcy wynosił 3,7. Firma chce, żeby po pozyskaniu środków z emisji nowych akcji poziom zadłużenia na koniec br. zmalał do ok. 3.

5 proc. oferty dla inwestorów indywidualnych

Akcje Allegro będą oferowane inwestorom instytucjonalnym i detalicznym w Polsce, wybranym inwestorom instytucjonalnym w USA i innych krajach za granicą. Zapowiedziano, że do inwestorów indywidualnych trafi 5 proc. walorów.

- Celem Grupy i jej akcjonariuszy jest znaczący udział akcji będących w wolnym obrocie (free float) po ich dopuszczeniu do obrotu - stwierdzono.

Allegro za rok przydzieli swoje akcje pracownikom, którzy nie mają obecnie walorów firmy. Każdy z nich otrzyma jako premię walory o wartości 10 tys. zł po 360 dniach od debiutu giełdowego.

Firma zatrudniła Goldman Sachs International i Morgan Stanley & Co. International, jako globalnych koordynatorów i współprowadzących księgę popytu; Barclays Bank PLC, BofA Securities Europe SA i Citigroup Global Markets Limited oraz Dom Maklerski Banku Handlowego S.A. jako współprowadzących księgę popytu, oraz Santander Bank Polska S.A i BM PKO BP jako współprowadzących księgę popytu i współoferujących w Polsce w związku z ofertą dla inwestorów detalicznych; oraz Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Erste Group Bank AG, Pekao Investment Banking S.A. i Raiffeisen Centrobank AG, jako współzarządzających, w przypadku realizacji oferty publicznej.

Allegro pobije rekordy warszawskiej giełdy?

„Financial Times” podał w poniedziałek, że w ramach debiutu giełdowego Allegro może sprzedać ok. 20-25 proc. swoich akcji. Wartość oferty może przebić dotychczasowy rekord warszawskiej giełdy - sprzedaż akcji PZU w debiucie w maju 2010 roku za 2,1 mld euro.

Ponadto Allegro może stać się największą spółką na warszawskim parkiecie. Według „Financial Timesa” firmy doradzające akcjonariuszom spółki szacują jej wycenę na 10-12 mld euro.

Od kwietnia br. firmą z największą kapitalizacją na warszawskiej giełdzie jest producent gier CD Projekt. Według kursu z zamknięcia notowań w zeszły piątek jego wycena wynosi 41,3 mld zł.

Allegro nie upubliczniło jeszcze swojego pełnego prospektu ze szczegółami oferty dla inwestorów giełdowych. Firma złoży ten prospekt w Luksemburskim Urzędzie Nadzoru Finansowego, po zatwierdzeniu zostanie on opublikowany przez tamtejszą giełdę i samą spółkę.

Mocno w górę wpływy i zysk, epidemia nie zaszkodziła

W komunikacie Allegro poinformowało, że w pierwszej połowie br. osiągnęło wzrost przychodów netto z 1,17 do 1,77 mld zł oraz skorygowanego zysku EBITDA z 631 do 808 mln zł.

Wartość produktów sprzedanych na platformie (GMV) poszła natomiast w górę z 10,36 do 16,01 mld zł. Firma zwróciła uwagę, że ta wartość w 2018 roku zwiększyła się o 13,9 proc., a w ub.r. o 25,4 proc.

- Przyspieszenie to było również widoczne na początku 2020 r., jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19, gdy wartość GMV rosła w tempie wyższym niż w analogicznych okresach 2019 r. zarówno w styczniu, jak i lutym 2020 r. Od marca do maja, gdy sklepy stacjonarne były zamknięte przez wszystkie miesiące tego okresu lub ich część, Grupa odnotowała istotnie wyższy miesięczny wzrost GMV - o 47, 85 i 73 proc. odpowiednio w marcu, kwietniu i maju - opisała firma.

- W okresie od czerwca do sierpnia, czyli już po ponownym otwarciu sklepów stacjonarnych w Polsce, Grupa w dalszym ciągu odnotowywała znacznie wyższe tempo wzrostu wartości GMV niż w okresie bezpośrednio poprzedzającym zamrożenie gospodarki spowodowane epidemią COVID-19, które w czerwcu, lipcu i sierpniu wyniosło odpowiednio 57, 48 i 51 proc. - dodała.

12,3 mln kupujących, 2,1 mln korzysta z Allegro Smart!

Liczba aktywnych kupujących na w połowie br. wynosiła 12,3 mln, wobec 10,9 mln rok wcześniej i 11,4 mln na koniec ub.r.

- Baza sprzedających na Allegro obejmuje zarówno duże marki, takie jak P&G i Reckitt Benckiser, jak i sieci prowadzące sprzedaż detaliczną, w tym MediaMarkt i Carrefour, oraz szereg małych i średnich przedsiębiorstw - dodała firma. Zaznaczyła, że sprzedaż na jej platformie prowadzi łącznie ok. 117 tys. firm, a dziennie w drugiej połowie ub.r. i pierwszej połowie br. było zawieranych średnio 32 mln transakcji.

Jesienią ub.r. Allegro wprowadziło Allegro Smart! - usługę nielimitowanej liczby dostaw zakupów z serwisu. Na koniec 2018 roku korzystało z niego 684 tys. kupujących, na koniec ub.r. - 1,5 mln, a na koniec czerwca br. - 2,1 mln (czyli 17 proc. wszystkich aktywnych kupujących na platformie).

Allegro podkreśla, że Smart! przyczynia się do intensywniejszego korzystania z platformy zarówno przez nabywców, jak i sprzedawców. - Abonenci programu Smart! ponadprzeciętnie często korzystają z Allegro – odwiedzają platformę 1,4 razy częściej niż pozostali użytkownicy i składają 2,5 razy więcej zamówień niż osoby nieposiadające abonamentu. Klienci ci również dynamiczniej reagują na kampanie informacyjne i marketingowe Grupy, generując średni wzrost GMV na aktywnego kupującego będącego abonentem programu Smart! w wysokości 55% w trakcie pierwszych 12 miesięcy uczestnictwa w programie - opisano.

- Sprzedający oferujący swoje towary w ramach programu Smart! osiągnęli 5-krotnie wyższy wzrost GMV w ciągu 12 miesięcy zakończonych 30 czerwca 2020 r. od sprzedających, których oferta nie była objęta programem Smart! Oznacza to, że Smart! poprawia jakość sprzedających i przyspiesza działanie „koła zamachowego”, przy czym istnieją wciąż znaczne możliwości w zakresie stopnia wykorzystania tego narzędzia - dodała spółka.

W planach ekspansja zagraniczna, Allegro Smart! z potencjałem wzrostu

Wśród celów Allegro w najbliższym czasie oprócz rosnącego zadowolenia kupujących i sprzedających wymieniono wymieniono rozówj Allegro Smart! - Na dzień 30 czerwca 2020 r., jedynie 17 proc. aktywnych kupujących miało subskrypcje Smart!, co daje duże pole do wzrostu w przyszłości - zauważyła firma.

- Allegro zamierza w dalszym ciągu wykorzystywać swoje sukcesy w obszarze dostaw, przez zwiększanie udziału dostaw realizowanych w ciągu jednego do dwóch dni, ze szczególnym uwzględnieniem dostaw następnego dnia, dalszy rozwój sieci skrytek w terenie i punktów nadawczo-odbiorczych, ekspansję w obszarze innowacyjnych usług dostawczych, w tym zwiększenie udziału dostaw tego samego dnia oraz wprowadzenie dostaw „ultraszybkich” lub „natychmiastowych”. Te inicjatywy będzie wspierać uruchomienie Allegro Fulfilment, które będzie wykorzystywane jako narzędzie uzupełniające w wybranych przypadkach, jak w przypadku sprzedawców międzynarodowych i innych wybranych sprzedających, celem skrócenia czasu dostawy i zapewnienia precyzyjności realizacji obiecanych dostaw - opisano.

Jako inny cel wskazano dalszy rozwój w obszarze reklamy i porównywania cen. - Allegro uważa, że istnieje duży potencjał zwiększenia przychodów z reklam poprzez dalszą monetyzację swojego szerokiego zasięgu, ulepszenia w technologii reklam i dzięki sprzyjającym trendom rynkowym w zakresie reklamy internetowej. Grupa uważa, że posiada atrybuty umożliwiające jej pozyskanie dużego udziału w rynku reklam cyfrowych poprzez skalowalne, zautomatyzowane i wspomagane przez sztuczną inteligencję rozwiązania wykorzystujące ruch i dane Grupy. Ponadto Grupa odnosi korzyści z działalności Ceneo, wiodącej porównywarki cenowej w Polsce, zwiększającej ruch przekierowywany do platformy e-commerce Grupy, oraz zapewniającej rozszerzony zasięg reklam - wyliczyła firma.

Allegro widzi też możliwości dalszego rozwoju w zakresie usług finansowych, które w ostatnich latach rozwijała we współpracy z zewnętrznymi podmiotami, m.in. bankami. Niedawno firm uruchomiła Allegro Pay, ofertę własnego fintecha Allegro, którego testy beta będą kontynuowane do końca br. - Grupa jest jednak przekonana, że istnieje duży potencjał integracji świadczonych usług finansowych z jej platformą podstawową, służącej lepszemu wykorzystaniu szans oferowanych przez polski rynek, którego wartość jest szacowana na ok. 300 mld PLN w całym obszarze kredytów konsumpcyjnych i pożyczek dla małych średnich przedsiębiorstw - dodano.

Firma zapowiada też ekspansję biznesową i geograficzną. - Grupa uważa, że istnieje wiele możliwości wzmocnienia jej obecności biznesowej w wybranych pokrewnych obszarach, które obejmują B2B, sprzedawców międzynarodowych oraz pokrewne piony rynkowe, w których Allegro obecnie nie prowadzi działalności lub prowadzi działalność na małą skalę, lub poprzez rozbudowę rozwiązań łańcucha wartości, takich jak usługi logistyczne. W średniej perspektywie czasowej Grupa ma również ambicję rozwoju poza terytorium Polski - napisano w komunikacie.

Allegro przejęte za 3,25 mld dolarów, rok temu kupiło eBilet

Fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven przejęły Allegro pod koniec 2016 roku, płacąc 3,25 mld dolarów. Przedtem przez 8 lat właścicielem firmy był fundusz Naspers, zapłacił za nią 950 mln funtów

Wiosną ub.r. Allegro przejęło firmę eBilet, za 80 proc. jej udziałów płacąc 88 mln zł. Z kolei jesienią 2018 roku wprowadziło usługę nielimitowanej liczby dostaw zakupów w modelu abonamentowym Allegro Smart. Od połowy marca do połowy czerwca w związku z epidemią koronawirusa można z niej było korzystać za darmo,

Allegro to najpopularniejszy serwis e-commerce w Polsce. Według badania Gemius/PBI w maju zanotowało 18,38 mln realnych użytkowników, 1,76 mld odsłon oraz 16 minut i 33 sekundy średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a aplikacja mobilna Allegro - 4,83 mln użytkowników.

Na początku br. Allegro w rankingu mierzącej ruch internetowy firmy Similarweb znalazło się na dziesiątym miejscu wśród platform e-commerce z całego świata.

2,4 mld zł wpływów i 399 mln zł zysku Allegro

W ub.r. Allegro.pl osiągnęło wzrost przychodów sprzedażowych o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł jego zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł.

Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.

Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), a z początkiem czerwca br. zaczęło naliczać prowizję przy każdej transakcji od ceny z uwzględnieniem kosztu dostawy.

Na koniec ub.r. w firmie pracowało 1 969 osób, wobec 1 713 rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Allegro chce pozyskać z giełdy 1 mld zł na spłatę zadłużenia. W I połowie br. miało 1,77 mld zł wpływów i 808 mln zł zysku EBITDA

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pytanie
Ile z tego na nielegalnych ofertach, podróbkach, pirackich kodach, dostępach próbnych itd??
odpowiedź
User
polecam tego użytkownika
Ile z tego na nielegalnych ofertach, podróbkach, pirackich kodach, dostępach próbnych itd??
jakieś 20% całej oferty to mocny nielegal i podróby z chin
odpowiedź
User
Rysiek
Cyfrowy Polsat na zakupach
odpowiedź