Spółki zależne Agory: w górę Helios, AMS i Yielbird, w dół Next Film i Goldenline
Wśród spółek zależnych Agory zdecydowanie największe przychody i zyski netto notują Helios i AMS. W ub.r. obie poprawiły te wskaźniki, duże wzrosty osiągnęły też Yielbird i Grupa Radiowa Agory. Pogorszyły się natomiast wyniki spółek Next Film, Goldenline i Domiporta.
W grupie kapitałowej Agora jednostką dominującą jest spółka Agora SA, która zajmuje się wydawaniem „Gazety Wyborczej’, czasopism, książek oraz grupy serwisów internetowych (na czele z portalem Gazeta.pl).
Według sprawozdania finansowego Agora SA zanotowała spadek przychodów sprzedażowych z 492,5 mln zł w 2017 roku do 423 mln zł w ub.r., natomiast wynik netto spółki poprawił się z 68,1 mln zł straty w 2017 roku do 15,2 mln zł zysku w ub.r. Wpływy Agory SA zmalały przede wszystkim w segmencie prasowym - o 7,5 proc. do 214,1 mln zł. Natomiast wydawnictwo książkowe spółki osiągnęło wzrost przychodów o 11,5 proc. do 40,7 mln zł.
Helios i AMS w górę, w dół TOK FM
Do Agory należy też szereg spółek zależnych, z których zdecydowanie największe wpływy osiąga sieć kinowa Helios. W skali roku jej przychody zwiększyły się z 353 do 367,91 mln zł (czyli o 4,2 proc.), a zysk netto - z 19,83 do 32,34 mln zł.
Na koniec ub.r. do Heliosa należało 46 kin z 261 salami. Na 2019 i 2020 rok zaplanowano otwarcie po trzech kin. W ub.r. wpływy z biletów w sieci Helios wzrosły o 6,4 proc. do 236,6 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 8,5 proc. do 90,2 mln zł, a z reklam kinowych zmalały o 14 proc. do 30,2 mln zł.
Ponadto Helios w ub.r. zainwestował w spółkę Foodio Concepts, która zaczęła uruchamiać lokale Papa Diego z potrawami meksykańskimi i Van Dog z hot-dogami, a w kwietniu br. uzyskał zgodę UOKiK-u na inwestycję w sieć burgerowni PasiBus.
Z kolei zajmująca się reklamą zewnętrzną spółka AMS zanotowała wzrost wpływów o 4,9 proc. do 173,74 mln zł, a zysk netto - z 25,31 do 27,58 mln zł.
Natomiast w przypadku spółki Doradztwo Mediowe - sprzedającej ofertę reklamową stacji radiowych Agory - wpływy zwiększyły się o 0,7 proc. do 108,71 mln zł, przy podobnie nieznacznym wzroście zysku netto (z 3,88 do 3,91 mln zł).
Sama Grupa Radiowa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 8 proc. do 51,94 mln zł oraz zysku netto z 8,31 do 12,74 mln zł. Z kolei Inforadio, nadawca Radia TOK FM zanotowało spadek wpływów z 14,65 do 13,93 mln zł oraz zysku netto z 3,05 do 1,7 mln zł.
Yielbird mocno w górę, spadki Next Film, Goldenline i Domiporta
Procentowo najbardziej poszły w górę przychody firmy Yieldbird zajmującej się reklamą programatyczną - o 35,7 proc. do 93,31 mln zł. Jej zysk netto zwiększył się natomiast z 4,04 do 5,73 mln zł. Na koniec ub.r. Agora miała 81,5 proc. udziałów tej spółki, o 3,9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.
Jesienią ub.r. Agora podała, że za 4,4 mln euro kupi w dwóch transzach 25 proc. akcji czeskiej spółki ROI Hunter oferującej platformę marketingową umożliwiającą firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a i Facebooka. Za to zamknęła własną sieć marketingu afiliacyjnego Agora Performance.
Znacznie gorzej radzą sobie inne internetowe spółki zależne Agory. Goldenline zanotowało spadek przychodów o 23,5 proc. do 14,25 mln zł oraz pogorszenie wyniku netto z 531 tys. zł zysku do 700 tys. zł straty. W lutym br. Agora podała, że zmniejszyła wycenę posiadanych udziałów Goldenline, co obniży jej skonsolidowany wynik netto za czwarty kwartał ub.r. o 5,6 mln zł.
Natomiast wpływy spółki Domiporta (do jesieni ub.r. działającej pod nazwą Trader.com Polska) zmalały o 7,8 proc. do 9,65 mln zł, a zysk netto - z 864 do 348 tys. zł.
Next Film, zajmujący się produkcją i dystrybucją filmów, zanotował spadek przychodów aż o 54,1 proc. do 14,49 mln zł, a wynik netto firmy pogorszył się z 1,74 mln zł zysku do 3,82 mln zł straty. W ub.r. spółka wprowadziła do kin filmy „Plan B”, „Kobieta sukcesu”, „Kamerdyner”, „53 wojny”, „Jeszcze dzień życia” i „Eter”, które miały niższą frekwencję niż jej produkcje z 2017 roku, m.in. „Sztuka kochania”.
Agora Poligrafia, zarządzająca drukarnią w Tychach, zanotowała spadek wpływów z 42,96 do 28,18 mln zł (34,4 proc. w dół), natomiast jej strata netto zmalała z 16,43 do 7,31 mln zł. W kwietniu br. Agora w swoich pionie poligraficznym, obejmującym też drukarnię w Tychach, przeprowadziła zwolnienia grupowe, w ramach których pożegnała się z maksymalnie 153 pracownikami.
Hash.fm i Online Technologies HR z dużymi wzrostami wpływów
Agora ma też mniejszościowe pakiety udziałów w kilku spółkach, których wyniki nie są włączane do jej skonsolidowanych bilansów finansowych. W ub.r. duże wzrosty przychodów zanotowały Hash.fm zajmująca się marketingiem w social media i Online Technologies HR oferująca aplikację do rekrutacji internetowej pracowników.
Wpływy Hash.fm wzrosły z 3,85 do 7,34 mln zł, przy jednoczesnym pogorszeniu wyniku netto z 15 tys. zł zysku do 224 tys. zł straty. W lutym br. Agora pożyczyła spółce 800 tys. zł.
Natomiast Online Technologies HR zanotowała wzrost wpływów z 2,78 do 5,55 mln zł oraz zysku netto ze 102 do 104 tys. zł.
Jesienią 2017 roku Agora sprzedała pozostałą część udziałów spółki Green Content nadającej kanał Metro, a w połowie ub.r. - resztę posiadanych akcji Stopklatki. Tym samym wycofała się z sektora telewizyjnego.
W ub.r. grupa Agora zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,1 proc. do 1,14 mld zł i 9,4 mln zł zysku netto. W lutym br. firma za ok. 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów Eurozetu (nadawcy m.in. Radia ZET), ma też opcję przejęcia pozostałych udziałów od swojego czeskiego wspólnika.
Dołącz do dyskusji: Spółki zależne Agory: w górę Helios, AMS i Yielbird, w dół Next Film i Goldenline