Agora z Eurozetem chce wyprzedzić Grupę RMF. Zapowiada 200 mln zł zysku i otwarcie na inwestorów
Do 2026 roku Agora chce osiągnąć przynajmniej 200 mln zł zysku EBITDA i wrócić do wypłaty dywidendy. Po przejęciu Eurozetu planuje w ciągu pięciu lat wskoczyć na pozycję lidera rynku radiowego. Ogłasza też, że jest otwarta na zewnętrznych inwestorów.
W ramach kierunków strategicznych na lata 2023-2026 grupa Agora zapowiada „powrót do poziomu EBITDA pozwalającego na dynmiczny rozwój Grupy Agora i wypłatę dywidendy”.
Celem jest wypracowanie do 2026 roku minimum 200 mln zł zysku EBITDA (bez uwzględnienia standardu MSSF 16). W ub.r. firma osiągnęła 139,3 mln zł zysku EBITDA, a rok wcześniej 124,4 mln zł, przy czym bez MSSF 16 było to odpowiednio 48,5 i 73,8 mln zł.
Poprzednio Agora wypłaciła dywidendę w 2019 roku, przekazując akcjonariuszom 23,29 mln zł, po 50 groszy na akcję. Tyle samo wyniosła dywidenda rok wcześniej, natomiast w 2016 roku było to 35,75 mln zł (po 75 groszy na akcję).
Agora otwarta na inwestorów i partnerów
W założeniach strategicznych Agora zapowiedziała, że utrzyma autonomie swoich poszczególnych segmentów biznesowych oraz umożliwi tym pionom i markom realizację swoich pomysłów. Ponadto wprowadzi jednolitą, macierzową strukturę zarządczą w takich w obszarach jak m.in. HR, finanse i technologia.
Odrębność poszczególnych pionów grupy Agora ma jeszcze wzrosnąć. Pod koniec marca akcjonariusze zgodzili się na pomysł zarządu, żeby do osobnych spółek wydzielić trzy segmenty biznesowe (wydawnictwo książkowo-płytowe, Gazeta.pl i „Gazetę Wyborczą” wraz z czasopismami) oraz cztery inne obszary (obsługę informatyczną, zarządzanie zasobami personalnymi, obsługę finansowo-księgową, zarządzanie siedzibą główną i flotą samochodową). Ma to nastąpić w ciągu 18 miesięcy, we wszystkich spółkach Agora będzie jedynym udziałowcem.
Przy czym w nowych kierunkach strategicznych firma deklaruje, że jest otwarta na „zewnętrznych inwestorów i partnerów”.
Pięć lat na wyprzedzenie Grupy RMF
W segmencie radiowym, w którym mocno zwiększyła swoją obecność, przejmując niedawno kontrolny pakiet udziałów Eurozetu, Agora daje sobie pięć lat na wyprzedzenie Grupy RMF na pozycji lidera rynkowego. W prezentacji podkreśla, że jej dotychczasowe rozgłośnie w ostatnich 10 latach zanotowały wzrost o 45 proc. łącznego udziału w rynku słuchalności.
- Początek drogi Grupy Agora w nowym kierunku wyznaczyły już dwa wydarzenia z ostatnich tygodni: zgoda WZA na wydzielenie spółek z Agory S.A. oraz przejęcie Eurozetu, czyli największa inwestycja w media w historii Agory. Transakcja ta lokuje nas na pozycji czwartej grupy medialnej w Polsce, po największych stacjach TV i to właśnie z tej pozycji wytyczamy kierunki na przyszłość - stwierdził w komunikacie prasowym Bartosz Hojka, prezes Agory.
40 proc. udziałów Eurozetu Agora przejęła na początku 2019 roku za 130,7 mln zł, a dalsze 11 proc. kupiła pod koniec lutego br. za 9,2 mln euro, dzięki prawomocnemu orzeczeniu sądowemu uchylającemu zakaz wydany dwa lata wcześniej przez prezesa UOKiK. Agora zapowiedziała, że w związku z transakcją ponownie wyceni posiadane wcześniej udziały Eurozetu. Spodziewa się, że w pierwszym kwartale br. da jej to 45,3 mln zł zysku finansowego.
W ub.r. przychody Eurozetu zwiększyły się o 11,5 proc. do 217,5 mln zł, a zysk netto z 24 do 27,1 mln zł. Natomiast segment radiowy grupy Agora osiągnął wzrost wpływów o 11,1 proc. do 116 mln zł, a jego zysk operacyjny zmalał z 10,5 do 8,2 mln zł.
Agora jako posiadacz 40 proc. udziałów Eurozetu przez ostatnie trzy lata otrzymała od niego 52 mln zł dywidend.
Helios bez kredytów, Gazeta.pl przed Interią
Sieć kinowa Helios ma do 2025 roku spłacić 80 mln zł kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku ograniczeniami covidowymi. Na koniec 2026 roku 10 proc. jej sal ma działać w nowym koncepcie Helios Dream (to wyższy standard: skórzane fotele z elektryczną regulacją siedzeń, obraz w rozdzielczości 4K i dźwięk Dolby Atmos, jest wprowadzany przez spółkę od połowy 2018 roku).
W 2020 roku, gdy wybuchła epidemia i kina zostały zamknięte na ponad cztery miesiące, a latem działały z dużymi obostrzeniami, Helios przy 139,42 mln zł przychodów zanotował 127,42 mln zł straty netto. W ub.r. jego przychody poszły w górę aż o 56 proc. do 338,1 mln zł, ale strata netto pogłębiła się z 30,48 do 36,12 mln zł. Do Heliosa należą obecnie 54 kina.
Jako cel dla grupy Gazeta.pl wskazano zdobycie i umocnienie się na trzecim miejscu na rynku portali, a także realizację innowacyjnych projektów dziennikarskich i bycie liderem w zakresie jakościowych powierzchni reklamowych. Natomiast zajmująca się reklamą programatyczną spółka Yieldbird ma zakończyć przejście z brokerskiego na w pełni produktowy model biznesowy. Będzie skupiała się na kluczowych rynkach zagranicznych.
Gazeta.pl jest obecnie na czwartym miejscu wśród portali horyzontalnych. W marcu br. jej wersja przeglądarkowa zanotowała 14,6 mln użytkowników oraz 26 minut i 49 sekund przeciętnego czasu korzystania, natomiast Interię odwiedziło 15,83 mln internautów, spędzając średnio po 55 minut i 36 sekund (dane z Mediapanelu).
W ub.r. przychody pionu internetowego Agory zmalały o 22 proc. do 181,1 mln zł, a tylko w czwartym kwartale spadek sięgnął 33 proc. Gazeta.pl zwiększyła przychody, ale Yieldbird w związku ze zmianą modelu biznesowego zanotował spadek sprzedaży o 53 mln zł i zysku netto z 8 mln do 343 tys. zł.
„Wyborcza” ma być trwale samowystarczalna finansowo
Pion prasowy, obejmujący „Gazetę Wyborczą” i kilka czasopism, ma w ciągu dwóch lat osiągnąć „trwałą samowystarczalność finansową”. Jeśli chodzi o subskrypcje cyfrowe „GW” zaplanowano wzrost przychodów, poprzez pozyskanie kolejnych klientów i wzrost opłat od każdego. Pod koniec ub.r. liczba subskrybentów cyfrowych „Gazety Wyborczej” przekroczyła 300 tys., po wzroście rok do roku o 8,6 proc. Udział subskrypcji i reklam cyfrowych w przychodach dziennika zwiększył się z 40,7 do 43,3 proc.
W ostatnich latach pion prasowy Agory osiągał zarówno dodatnią, jak i ujemną rentowność. W ub.r. zanotował 0,2 mln zł straty EBITDA i aż 50,9 mln zł operacyjnej, na co wpłynęło 43,4 mln zł odpisów i 3,4 mln zł kosztów zwolnień grupowych. W 2020 roku miał natomiast 24,2 mln zł zysku EBITDA i 16,1 mln zł operacyjnego.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Natomiast zajmująca się outdoorem Grupa AMS ma umocnić się na pozycji lidera całego rynku, a także segmentu mebli miejskich oraz wprowadzać nowe formaty „dostosowane do zmieniających się potrzeb oraz trendów społecznych”.
- Stawiamy na nasze mocne strony – na jakościowe treści, na silne i niezależne media. W tym mamy 34 lata doświadczenia i liczne sukcesy. Zespół Agory to ludzie, którzy budowali rynek medialny w Polsce i jego poszczególne segmenty. Tworzyli standardy tego rynku, pchali go w innowacyjnych kierunkach i wynosili na nowe szczyty. Wspólnie, z pozycji czwartej w Polsce grupy medialnej, chcemy za cztery lata awansować na podium, by nie tylko docierać do kilkudziesięciu milionów osób z ważnymi, atrakcyjnymi treściami, ale też zapewniać klientom najefektywniejszą ofertę reklamową. Będziemy ten plan realizować w nowej strukturze, która pozwoli nam działać bardziej elastycznie i efektywnie finansowo - zapowiada Bartosz Hojka.
W czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Agora zmalały o 5,9 proc. do 331 mln zł, z czego sprzedaż reklam spadła o 10 proc., a biletów w kinach Helios o 9 proc. Całoroczna strata netto firmy sięgnęła 105,7 mln zł, prawie połowa wynika ze zrealizowanych przez firmę odpisów.
Od początku 2020 roku firma kwartalny zysk netto osiągnęła tylko raz - w czwartym kwartale ub.r. (24,12 mln zł). 24 listopada na koniec sesji za akcję spółki płacono 4,34 zł, rekordowo mało w 23-letniej historii jej obecności na warszawskiej giełdzie. Potem nastąpił duży wzrost, od początku stycznia kurs zyskał 46 proc. Obecnie jest na poziomie powyżej 7 zł.
Dołącz do dyskusji: Agora z Eurozetem chce wyprzedzić Grupę RMF. Zapowiada 200 mln zł zysku i otwarcie na inwestorów