Aflofarm wrócił z reklamami do radia, ale nie kosztem telewizji
Aflofarm Farmacja Polska po pięciu kwartałach, w których mocno ograniczył budżety na reklamę radiową, od połowy br. wydaje na nią zdecydowanie więcej. Jednocześnie firma zwiększyła wydatki reklamowe w telewizji.
W I kwartale ub.r. Aflofarm na reklamy w radiu cennikowo przeznaczył 139,7 mln zł, o 2,9 mln zł więcej niż w telewizji. Jednak w kolejnych pięciu kwartałach budżet firmy na reklamę radiową mocno zmalał - tylko w II kwartale ub.r. przekroczył 70 mln zł, a w dwóch pierwszych kwartałach br. wynosił niecałe 65 mln zł. Zdecydowanie najniższe były wydatki od lipca do września ub.r. - wyniosły zaledwie 31,3 mln zł, czyli ponad trzy razy mniej niż ówczesny budżet na reklamy w telewizji. W tamtym okresie firma szczególnie ograniczyła współpracę ze stacją RMF FM, w której wcześniej lokowała ponad połowę swojego budżetu radiowego.
W efekcie w II i III kwartale ub.r. Aflofarm wydał w radiu o jedną trzecią mniej niż w samym I kwartale ub.r. (103,8 mln zł wobec 139,7 mln zł). Niższe były też wydatki w I połowie br. - 129,4 mln zł.
Jednak w połowie br. firma zmieniła strategię mediową i wróciła z większymi budżetami do radia. W III kwartale br. jej wydatki w tym medium wyniosły 119 mln zł, czyli tylko o 10,4 mln zł mniej niż w całym I półroczu br.
Cennikowe wydatki reklamowe Aflofarm Farmacja Polska (dane Kantar Media) | ||||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2012 | 2013 | ||
telewizja | radio | telewizja | radio | |
I kwartał | 136 779 584 | 139 670 694 | 168 162 338 | 64 882 219 |
II kwartał | 116 584 291 | 72 462 160 | 113 712 437 | 64 572 520 |
III kwartał | 100 523 371 | 31 316 822 | 146 269 186 | 118 972 234 |
IV kwartał | 117 947 996 | 58 861 857 |
|
|
Wraz z mocniejszym powrotem do radia Aflofarm nie ograniczył jednak wydatków na reklamę telewizyjną - w III kwartale br. cennikowo wyniosły one 146,3 mln zł, o 45,8 mln zł więcej niż rok wcześniej. Z kolei w trzech kwartałach br. budżet marketingowy firmy w telewizji to 428,1 mln zł, o 74,2 mln zł więcej niż przed rokiem (to wzrost o 21 proc.). Cennikowe wydatki na reklamę radiową od stycznia do września br. wyniosły natomiast 248,4 mln zł, o 5 mln zł więcej niż rok wcześniej.
Telewizja i radio pochłaniają zdecydowaną większość budżetu marketingowego Aflofarmu. W całym ub.r. firma na reklamę w tych dwóch mediach przeznaczyła 92,7 proc. swoich całkowitych wydatków (bez uwzględnienia internetu) - 774,1 z 835,3 mln zł. Natomiast w trzech kwartałach br. ten odsetek był jeszcze wyższy - 96,5 proc. (676,6 z 701,4 mln zł).
Aflofarm Farmacja Polska to zdecydowanie największy reklamodawca w Polsce - w trzech kwartałach br. jego cennikowe wydatki (bez internetu) wyniosły 701,4 mln zł, podczas gdy drugiego pod tym względem Unileveru - 410,1 mln zł (zobacz cały top10 reklamodawców).
Dołącz do dyskusji: Aflofarm wrócił z reklamami do radia, ale nie kosztem telewizji