SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Adam Bodnar zaniepokojony nagradzaniem pracowników PKO BP za uśmiechy. „To może naruszać prywatność i godność”

Premiowanie pracowników banku PKO BP w zamian za uśmiechy może naruszać ich prywatność i godność, a także niewykluczone, że stoi w sprzeczności z Kodeksem pracy - uważa Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar. Rzecznik wystąpił do Głównego Inspektora Pracy z wnioskiem o zbadanie akcji banku.

Pod koniec września PKO BP ogłosił, że w kilkunastu swoich oddziałach prowadzi testy systemu zliczającego uśmiechy pracowników i obsługiwanych przez nich klientów. Punkty za uśmiechy pracownicy mogą wymienić na nagrody, a uśmiechy klientów są przeliczane na pieniądze, które następnie są kierowane na cel charytatywny. Bank zapewnia, że udział w testach jest dobrowolny, a rejestrowane nagrania nie są zachowywane.

Stanowisko w sprawie tej akcji zajął Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar. Zwrócił uwagę, że testowany system zdecydowanie wkracza w prywatność i godność pracowników - zwłaszcza, jeśli uznać, że zakłada zmianę naturalnych zachowań pracownika. - Kodeks pracy nie dopuszcza wykorzystywania przez pracodawcę monitoringu do oceny pracowników. Ponadto generalny zakaz przetwarzania danych biometrycznych wprowadziło RODO - uzasadnia Bodnar.

Rzecznik wystąpił z wnioskiem do Głównego Inspektora Pracy, by ten zbadał zgodność z przepisami nowej akcji banku. - Prawo do prywatności może być ograniczone zgodnie z zasadami z art. 31 ust. 3 Konstytucji. Ograniczenia muszą być jednak określone w ustawie, nie mogą naruszać istoty prawa do prywatności oraz muszą być konieczne w demokratycznym państwie prawnym dla ochrony: bezpieczeństwa, porządku publicznego, ochrony środowiska, zdrowia, moralności publicznej czy wolności i praw innych osób. Muszą też spełniać wymóg proporcjonalności - podkreśla w piśmie Adam Bodnar.

Zdaniem RPO dane przetwarzane w banku PKO BP należy uznać za dane objęte szczególną ochroną. - Wraz z rozwojem nowych technologii dane biometryczne mogą ujawniać coraz więcej informacji (np. techniki rozpoznawania twarzy stosuje się do monitoringu pacjentów, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie danych o ich stanie zdrowia). Warto więc z dużą ostrożnością podchodzić do zbierania takich danych, biorąc pod uwagę również etyczne aspekty stosowania omawianych technologii - stwierdza Bodnar.

Na koniec czerwca br. w PKO BP było 290,6 mld zł oszczędności klientów, w tym 218,3 mld zł od klientów indywidualnych. Bank obsługiwał 7,59 mln rachunków klientów indywidualnych, miał 1,13 tys. oddziałów i 540 placówek agencyjnych.

Zatrudnienie w grupie kapitałowej PKO BP wynosiło 28,1 tys. etatów, o 1,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Adam Bodnar zaniepokojony nagradzaniem pracowników PKO BP za uśmiechy. „To może naruszać prywatność i godność”

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marketer
Otóż to. PKO czyli Joker 2? Patologiczny śmiech to choroba. Samemu aktorowi grającemu Jokera chyba coś się stało z naturą psychiczną bo to co słyszałem o jego zachowaniu podczas wywiadu z Wendzikowską... PKO chyba chce wszystkich na rencie zakładowej.
odpowiedź
User
walter
Bodnar zabije mnie smiechem, nie mogę się przestać smiać i to moze zagrażać memu życiu i zdrowiu. Ratunku, już leżę...zaczynam się tarzać...brakuje mi tchu...!!! Bodnar ty jajcarzu...
odpowiedź
User
ddb
Nie rozumiem niektórych działań pana Bodnara. Czasami nie zajmuje się poważnymi sprawami, czym szkodzi swojej wiarygodności jako RPO
odpowiedź