Przez sześć lat Polska Fundacja Narodowa przelała 8,8 mln zł Telewizji Republika, m.in. na anglojęzyczne pasmo „Poland Daily”. Według szefa stacji Tomasza Sakiewicza celem było „odbudowanie dobrych relacji polsko-izraelskich”.
Według zleconego przez nowe władze Polskiej Fundacji Narodowej audytu, do którego wyników dotarł Onet, w latach 2018-23 PFN podpisała z Telewizją Republika umowy opiewające łącznie na 8,76 mln zł. Wszystkie dotyczyły „zakupu kontentu programowego”.
To przede wszystkim 20 umów dotyczących emitowanego w stacji pasma „Poland Daily”, a także filmu „Patrzę na Ciebie Warszawo” pokazanego w niej 15 sierpnia 2018 oraz umowy „o współpracy w zakresie m.in. produkcji programów telewizyjnych, spotów reklamowych itp.” Przez pierwsze trzy miesiące tej współpracy Republika dostawał od Polskiej Fundacji Narodowej po 600 tys. zł netto, a potem 300 tys. zł netto miesięcznie.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na antenie TV Republika anglojęzyczne pasmo „Poland Daily” pojawiło się w lutym 2018 roku, a „Poland Daily Business” trzy miesiące później. Natomiast jesienią 2018 roku uruchomiono serwis internetowy PolandDaily.com.
Sakiewicz: TV Republika pomogła w relacjach z Izraelem
Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny Telewizji Republika, w oświadczeniu przekazanym Onetowi stwierdził, że celem współpracy z Polską Fundacją Narodową była poprawa relacji Polski z Izraelem, które na początku 2018 roku mocno pogorszyły się wskutek nowelizacji polskiej ustawy o IPN.
- Na początku 2018 r. zaraz po pojawieniu się oznak kryzysu podjąłem działania na rzecz odbudowania dobrych relacji polsko-izraelskich. Skontaktowałem się ze znanym politykiem izraelskim działającym na rzecz poprawy stosunków polsko-żydowskich (nie mam zgody na ujawnienie jego nazwiska). Zaproponowałem wtedy projekt złagodzenia kryzysu poprzez zmiany w ustawie o IPN w zamian za mocną deklarację rządu Izraela przystąpienia do obrony dobrego imienia Polski. Projekt ten zyskał ciche wsparcie dyplomacji USA - opisał.
Według Sakiewicza częścią tego projektu był serwis internetowy PolandDaily. - Zobowiązałem się przekazać ten pomysł polskiemu premierowi i innym ważnym politykom, a on - rządowi Izraela. Równolegle uruchomiliśmy projekt pasma anglojęzycznego, który miał walczyć z antypolonizmem i antysemityzmem. Jego ważnym zadaniem było też zwalczenie rosyjskiej propagandy skierowanej przeciwko Polsce - opisał.
- Poland Daily powstał jako pierwszy program anglojęzyczny i za kilka tysięcy złotych dziennie stworzył pasmo, które TVP World kosztowało kilkadziesiąt razy tyle. Nie byłoby to możliwe gdybyśmy nie pokryli sporej części kosztów - podkreślił Sakiewicz w poniedziałek na platformie X.
Zupełnie inaczej tę współpracę oceniają autorzy audytu zleconego przez Polską Fundację Narodową. Ich zdaniem z perspektywy PFN było to „działanie niegospodarne i niecelowe”.
Zwrócili uwagę, że w listopadzie 2021 roku Telewizja Polska uruchomiła swój anglojęzyczny kanał TVP World. - Nie było więc szczególnej potrzeby finansowania TVR (telewizji Republika - przyp.), która w zasadzie stanowiła konkurencję dla tej państwowej stacji. Od tego czasu działanie PFN należy traktować jako nieuzasadnione finansowanie kontentu „wiadomościowego” w prywatnej telewizji, przez co z użyciem środków PFN wzmacniano siłę konkurencyjnej wobec programu TV państwowej. Działanie było zatem sprzeczne z interesem publicznym i - w tym kontekście - sprzeczne z misją PFN - skomentowali.
Dotacje i wydatki reklamowe w mediach Sakiewicza
Niedawno Wirtualna Polska ujawniła, że według audytu w 2022 i 2023 roku czołowe spółki Skarbu Państwa przeznaczyły 15,1 mln zł na zakup mediów (czyli w praktyce przede wszystkich powierzchni reklamowych) u spółek Niezależne Wydawnictwo Polskie (to wydawca tygodnika „Gazeta Polska”), TV Republika, Fundacja Klubów Gazety Polskiej, Słowo Niezależne (wydaje portal Niezależna.pl i miesięcznik „Nowe Państwo”) oraz Forum Polskiej Gospodarki.
Podmioty związane z mediami Tomasza Sakiewicza były też wspierane dotacjami. Na przełomie 2017 i 2018 roku Fundacja Media Niezależne dostała od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 7,2 mln zł grantu. Ostatecznie witryna kosztowała 5,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł stanowiła dotacja.
Jak już opisywaliśmy, setki tysięcy zł z grantu przeznaczono na reklamowanie Puszcza.tv w mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem („Gazecie Polskiej”, „Gazecie Polskiej Codziennie”, Niezalezna.pl i portalu Telewizji Republika), także na usługi kupione m.in. od Pracowni Dziennikarskiej Katarzyna Gójska i spółki Impressarium mającej udziały w Agencji Informacyjnej, z którą związany jest Miłosz Manasterski, do ub.r. stały komentator polskiej polityki w „Wiadomościach” i TVP Info.
CZYTAJ TEŻ: TV Republika zbiera pieniądze na ścianę wideo. Potrzebny milion złotych
Natomiast wiosną ub.r. Fundacja Media Niezależne dostała 5,7 mln zł wsparcia przyznanego przez ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego z referendum jako „dofinansowanie zadania publicznego pn. Akademia Demokracji”. Przed referendum, które przeprowadzono 15 października ub.r. wraz z wyborami parlamentarnymi, fundacja przygotowała dystrybuowaną przez Pocztę Polską broszurę, która straszyła napływem imigrantów i „tajnymi planami Tuska”.