Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-05 21:08:15 - Hinek
>
> Czy ktoś może coś podlinkować albo wyjaśnić co mam szukać.
>
>
Musisz szukać takich żarówek jakie były oryginalnie.
--
Hinek
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-05 22:02:38 - __Maciek
>> Czy ktoś może coś podlinkować albo wyjaśnić co mam szukać.
Nie widzę oryginalnego posta, więc nie wiem o co biega, a właśnie
jesztem na temacie przeróbki instalacji w Charcie (i przewinięcia
alternatora) na 12V więc chętnie odpowiem, tylko muszę widzieć
pytanie.
Dobra, sprawdziłem references i wygrzebałem z gugla.
Ponieważ psta nie ma tu na serwerze, będę pisał pod Hinkiem. Kolego
Rafal VFR - zmień serwer z aioe.org na jakiś normalny, np.
gazeta.news.pl. Posty z aioe są wycinanane z wielu poskich serwerów
news ponieważ z serwisu tego przychodzi/przychodziło na grupy mnóstwo
śmiecia. Jacyś gówniarze wykorzystywali fakt że aioe ukrywa adres
nadawcy i zabawiali się w podszywanie pod innych użytkowników i
robienie innego bydła na grupach. Na Gazecie trzeba się zarejestrować.
ale nie ma z tym problemów, raz się rejestrujesz, wpisujesz login i
hasło do swojego czytnika grup i nie zajmujesz się tym więcej.
>>Problem, kt ry od wielu lat wci wraca jest nast puj cy: Z motoroweru
>>wychodzi 1 przewd zasilaj cy maszyn w pr d :-)
I bardzo dobrze że tylko jeden, w moim Charcie zrobiono to natomiast
idiotycznie, oddzielne uzwojenie do lampy przedniej (nie wystarcza i
lampa za słabo świeci), i dwa do ładowania akumulatora i zasilania
pozostałych świateł (też nie wystarczają i akumulator trzeba ładować z
zasilacza) :-)
>>Tylko jeden. Masa jest na obudowie wszystkiego co metalowe.
[...]
>>takie, eby wszystko razem do kupy mia o sw j pr d i co za tym idzie dzia a.
Przede wszystkim to potrzebny Ci jest regulator napięcia a nie prądu.
Zwiększanie mocy żarówek to zły pomysł, trzeba zwalczyć przyczynę (za
duże napięcie), a nie skutek. Potrzebny jest układ który ograniczy
napięcie do 14,4V (albo do 12V jeżeli nie masz w tym sprzęcie
akumulatora - żarówki dłużej pożyją, choć będą słabiej świecić). Można
szukać regulatorów napięcia na Allegro, ale trzeba wiedzieć konkretnie
czy dany typ spełni swoją funkcję. Wiele z obecnych tam regulatorów
jest przeznaczonych do konretnego modelu pojazdu i zamiast
bezpośrednio regulować napięcie wyjściowe, reguluje wzbudzenie
alternatora aby dawał on na wyjściu pożądane napięcie. Jest to
rozwiązanie pod konkretny alternator, czyli w naszych warunkach
nieprzydatne. Alternatory motorowerowe wzbudzane są magnesami
trwałymi. Potrzebny jest więc układ który bezpośrednio reguluje
napięcie wyjściowe. Ponieważ nie chce mi się kombinować, zamierzam
zbudować swój - prostą przetwornicę step-down, na MC34063 (z
zewnętrznym kluczem). Przewiduję obciążalność ok.4-5A - powinno
spokojnie wystarczyć do zasilenia przedniego reflektora 25W i żarówki
tylnej 5W. W momentach większego zapotrzebowania na energię
(kierunkowskazy, lampa stop, klakson), będzie jej dostarczał
akumulator, doładowywany gdy zapotrzebowanie na energię nie bedzie
takie duże.
Jeżeli nie spieszy Ci się z tym bardzo to za jakiś czas będę taką
przetwornicę projektował i budował, mogę się podzielić.
Jeżeli chcesz na już to szukaj gotowców, ale musisz wiedzieć co jest
co.
BTW z Warszawy/okolic jesteś? I jeszcze raz - zmień serwer, bo spora
część grupowiczów (w tym ja) nie widzi Twoich postów. Gdyby nie
odpowiedź Hinka to nawet bym nie wiedział o tym temacie.
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-06 19:24:29 - Jacot
Z calego wywodu przekonywujaco dla mnie brzmialo tylko to, co pisales
o serwerze;)
--
Pozdrowionka
Jacot M10
www.junak.riders.pl
stokrotka.grejt.pl
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-06 20:16:48 - __Maciek
>Z calego wywodu przekonywujaco dla mnie brzmialo tylko to, co pisales
>o serwerze;)
W sensie że bzdury plotłem? Jak są w mojej wypowiedzi błędy to je
wskaż. Ja zamierzam przerobić swój sprzęt tak jak napisałem...
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-08 12:19:55 - Jacot
>W sensie że bzdury plotłem? Jak są w mojej wypowiedzi błędy to je
>wskaż. Ja zamierzam przerobić swój sprzęt tak jak napisałem...
JakbyCito... Do tej Mobiletki, o ktorej bylo na wstepie trzeba, jak
juz madrzy ludzie napisali, zalozyc takie zarowki jakie mialy byc i na
tym jest koniec sprawy. Te pradnice sa obliczane pod konkretne
obciazenie i tylko przy takim zachowuja stabilne mniej wiecej napiecie
znamionowe.
A w twoim Charcie, ciekaw jestem czego sie spodziewasz? Ze
superregulator - szescioobwodowa superheterodyna na 8 pentodach (to
z Dodka;) doda Ci mocy, ktorej brakuje w Charcie? Wszystkie regulatory
napiecia pradnic ze stalym wzbudzeniem dzialaja z grubsza na zasadzie
puszczania nadmiarow w straty ale jesli tych nadmiarow nie ma przy
przeciazonej pradnicy to bilans moze sie tylko pogorszyc.
Kiedys to sie chlopcy bawili przewijaniem cewek raczej na wyczucie,
ale w czasach wspolczesnych prosciej by sie bylo moze rozejrzec za
jakas pradniczka chocby od chinskiego skutera...
--
Pozdrowionka
Jacot M10
www.junak.riders.pl
stokrotka.grejt.pl
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-08 16:22:07 - __Maciek
>JakbyCito... Do tej Mobiletki, o ktorej bylo na wstepie trzeba, jak
>juz madrzy ludzie napisali, zalozyc takie zarowki jakie mialy byc i na
>tym jest koniec sprawy. Te pradnice sa obliczane pod konkretne
>obciazenie i tylko przy takim zachowuja stabilne mniej wiecej napiecie
>znamionowe.
To to oczywiście, natomiast jeżeli i tak pali żarówki, to nie
zaszkodzi dodać jakiegoś stabilizatora.
>A w twoim Charcie, ciekaw jestem czego sie spodziewasz? Ze
>superregulator - szescioobwodowa superheterodyna na 8 pentodach (to
>z Dodka;)
:-D
Z jakiego Dodka?
>doda Ci mocy, ktorej brakuje w Charcie?
Stabilizator z pewnością mocy nie doda i nie taka jest jego rola,
natomiast przewinięcie magneta może coś poprawić. W sieci są
wypowiedzi gości którzy przewijali alternator i uzyskiwali większą
moc. Dodatkowo podniesienie napięcia i wymiana żarówek na 12V
spowoduje mniejsze straty na rezystancjach styków, bo będą płynęły
mniejsze prądy. Co do stabilizacji to chodzi też o to żeby nie było aż
takich różnic w świeceniu przedniego reflektora na biegu jałowym i po
dodaniu gazu.
>napiecia pradnic ze stalym wzbudzeniem dzialaja z grubsza na zasadzie
>puszczania nadmiarow w straty ale jesli tych nadmiarow nie ma przy
>przeciazonej pradnicy to bilans moze sie tylko pogorszyc.
Zobaczymy, mam wrażenie że jednak będzie lepiej, pochwalę się na
grupie co i jak. Może uda się z tej maszynki wyciągnąć tyle mocy żeby
wszystko działało jak należy.
>Kiedys to sie chlopcy bawili przewijaniem cewek raczej na wyczucie,
Planuję do pierwszej próby zwiększyć liczbę zwojów 2,5-2,7 raza.
Wszystkie trzy dostępne uzwojenia (bo jest pięć, z czego dwa dla
modułu zapłonowego i tego nie zamierzam ruszać) tak przewinę i dam
prostownik, a za nim przetwornicę step down. Zobaczymy co wyjdzie.
Może zrobię swoje karkasy żeby nie psuć wszystkich cewek. Zresztą może
żadnej nie zepsuję - nawinę na karkas z 50 zwojów, zmierzę
indukcyjność, policzę Al, zmierzę oryginalną cewkę i będę wiedział ile
w przybliżeniu ma zwojów.
>ale w czasach wspolczesnych prosciej by sie bylo moze rozejrzec za
>jakas pradniczka chocby od chinskiego skutera...
Pytanie tylko czy taka prądniczka wymiarowo będzie pasować. Można
oczywiście coś porzeźbić, ale nie chce mi się tak kombinować, wolę
pokombinować z przewinięciem cewek.
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-08 20:28:42 - Sir Piernik
....>8
> W sieci są wypowiedzi gości którzy przewijali alternator i uzyskiwali większą
> moc. Dodatkowo podniesienie napięcia i wymiana żarówek na 12V
> spowoduje mniejsze straty na rezystancjach styków, bo będą płynęły
> mniejsze prądy. Co do stabilizacji to chodzi też o to żeby nie było aż
> takich różnic w świeceniu przedniego reflektora na biegu jałowym i po
> dodaniu gazu.
Przewiniecie na wyzsze napiecie nie doda mocy! Owszem, straty beda
mniejsze i tyle.
Moc alternatorka przeciez nie zalezy od uzwojenia a od strumienia
magnetycznego. Wieksza moc uzyskal bys zmieniajac magnesy np na
neodymowe (za cholere nie mam pomyslu jak to fizycznie wykonac).
Pozdrawiam
Sir Piernik
Zawodowy elektryk :)
Betvelwe
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-08 20:35:43 - Arni
> Moc alternatorka przeciez nie zalezy od uzwojenia a od strumienia
> magnetycznego. Wieksza moc uzyskal bys zmieniajac magnesy np na
> neodymowe (za cholere nie mam pomyslu jak to fizycznie wykonac).
i opory pradnicy w takim strumieniu spowodują zatrzymanie silnika ;)
--
Arni Toruń
'84 Honda CB 650 SC Jaszczomb
scigacz.pl - Pierwszy Motocyklowy Portal dla Przedszkolaków
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-08 20:52:32 - Hinek
>
> i opory pradnicy w takim strumieniu spowodują zatrzymanie silnika ;)
>
>
Dodatkowo magnesy te zatrzymają prędkościomierz i cofną licznik.
A do _Maćka:
Podkreśl sobie to co napisał Sir Piernik wężykiem :)
Ale próbuj - w końcu najlepiej uczyć się na błędach.
--
Hinek
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-10 23:51:47 - Jacot
>Moc alternatorka przeciez nie zalezy od uzwojenia a od strumienia
>magnetycznego. Wieksza moc uzyskal bys zmieniajac magnesy np na
>neodymowe (za cholere nie mam pomyslu jak to fizycznie wykonac).
Prawda to niewatpliwa, acz z tymi alternatorami w Charcie cos bylo na
rzeczy, moze byc, ze konstruktor cos pomylil w obliczeniach, bo to
nowa konstrukcja, moze niedokladnie skopiowana;)
Bo z kolei dynamko z Simsona SR1 doczekalo starosci i upadku DDRowa -
zmieniano tylko sukcesywnie parametry cewek, od pierwotnych 15W az do
35W w reflektorze, znaczy w tej starej formie drzemaly rezerwy;)
--
Pozdrowionka
Jacot M10
www.junak.riders.pl
stokrotka.grejt.pl
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-11 00:20:00 - Sir Piernik
....>8
> Prawda to niewatpliwa, acz z tymi alternatorami w Charcie cos bylo na
> rzeczy, moze byc, ze konstruktor cos pomylil w obliczeniach, bo to
> nowa konstrukcja, moze niedokladnie skopiowana;)
Jako ciezko doswiadczony inzynier w zyciu bym tego nie usilowal liczyc.
Jeszcze mi sie nie zdarzylo by obliczenia z magnesami trwalymi
jakkolwiek przypominaly rzeczywistosc :)
> Bo z kolei dynamko z Simsona SR1 doczekalo starosci i upadku DDRowa -
> zmieniano tylko sukcesywnie parametry cewek, od pierwotnych 15W az do
> 35W w reflektorze, znaczy w tej starej formie drzemaly rezerwy;)
IMO albo zastosowali inny, mocniejszy typ magnesow albo znacznie
zmniejszyli szczeline powietrzna!
Zreszta, Jacek, wpadne przy najblizszej okazji to rozwiazemy problem ;)
Pozdrawiam z Kosowa (nasi tu sa, w mundurkach!!)
Sir Piernik
Betvelwe
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-12 01:31:38 - Jacot
>Jako ciezko doswiadczony inzynier w zyciu bym tego nie usilowal liczyc.
>Jeszcze mi sie nie zdarzylo by obliczenia z magnesami trwalymi
>jakkolwiek przypominaly rzeczywistosc :)
Nie smialem sugerowac takiej ewentualnosci;)
>Zreszta, Jacek, wpadne przy najblizszej okazji to rozwiazemy problem ;)
Ot i wlasnie, przypomnialo mi sie, jak minimum z 10 lat temu
rozstrzasalismy problem junaczej pradnicy;) Lata prob i doswiadczen
braci junakowej dowiodly w miedzyczasie, ze mowiles cala prawde, z tej
pradnicy wiele sie nie wyciagnelo mimo wszelkich wysilkow - nie tyle,
zeby bylo warto.
Za to jest juz trzecia wersja alternatora na neodymach, poprawiona i
uzupelniona;)
>Pozdrawiam z Kosowa (nasi tu sa, w mundurkach!!)
Rany, gdzie Cie zas nosi?;)
--
Pozdrowionka
Jacot M10
www.junak.riders.pl
stokrotka.grejt.pl
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-11 22:24:48 - __Maciek
napisał:
>Moc alternatorka przeciez nie zalezy od uzwojenia a od strumienia
>magnetycznego. Wieksza moc uzyskal bys zmieniajac magnesy np na
>neodymowe (za cholere nie mam pomyslu jak to fizycznie wykonac).
No racja, trochę źle się wyraziłem - napięcie w ogóle jest zbyt niskie
(przy małych i średnich obrotach silnika) żeby żarówki należycie
świeciły. Doładowywanie akumulatora też się nie udaje. Przewiniemy -
zobaczymy. Faktycznie wygląda to na błąd obliczeniowy projektanta
maszynki. Mam wrażenie że operacja może się udać.
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-08 21:20:20 - Hinek
>
> Oszkurna, młodzież ma aż takie luki w wykształceniu ogólnym?!!!! =:-0
>
>
Stary już pewnie jesteś :)
Były różne reformy w szkolnictwie!
--
Hinek
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-11 22:18:56 - __Maciek
>> Oszkurna, młodzież ma aż takie luki w wykształceniu ogólnym?!!!! =:-0
Następny co pisze z aioe i muszę w guglach jego postów szukać...
Wybacz, ale jako 30-letnia młodzież, nie przepadam za filmami z Dymszą
itp. Z tamtych czasów to ja tylko Patsy Cline i Andrews Sisters uważam
(i podobne (muzyczne raczej) klimaty). :-) Jeżeli chodzi o filmy to
raczej z lat '70-'80 wolę.
>Stary już pewnie jesteś :)
>Były różne reformy w szkolnictwie!
:-)
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-13 12:45:52 - Jacot
>Wybacz, ale jako 30-letnia młodzież, nie przepadam za filmami z Dymszą
Lubic sie nie musi, znac wypada;)
Skoro juz przywolalem Dymsze na swiadka, wspomne jeszcze o innym
aspekcie tych filmow, dajacym sie powiazac z motocyklizmem
wspolczesnym: w wiekszosci z nich pojawia sie postac jakiejs kucharki
lub sluzacej, ktora udaje pania i m.in. wybitnie naduzywa
wyszukanych slow w rodzaju ach wszak lub brzmiacych 'z francuska',
co w jej mniemaniu jest cecha charakterystyczna panskosci;)
I to mi sie wlasnie nieodlacznie kojarzy z tymi kolegami, ktorzy
usilowali forsowac swego czasu uzywanie wylacznie slowa motocykl
jako jedynie slusznego;)
--
Pozdrowionka
Jacot M10
www.junak.riders.pl
stokrotka.grejt.pl
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-05 21:20:06 - Hinek
>
> A kto wie co było w oryginale ....
> Jak pamiętam była tam żółta żarówka rowerowa 6V 3W ..
>
>
W układzie z kołem magnesowym i cewką oświetleniową nie
było żadnych regulatorów napięcia. Sprawdż żarówki na 6V
--
Hinek
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-05 21:45:15 - Hinek
>
> Sprawdzałem - ta przepala się już prawie na wolnych obrotach ...
> Napięcie jest od ok 8V do ponad 20V - w zależnosci od obrotów silnika
> ocywiście ...
>
>
O jakiej mocy to była żarówka? Obie żarówki łącznie powinny mieć
pewnie ze 30W. Jeśli ta co podłączyłeś miała mniejszą moc - to
oczywiste jest że się przepaliła. Pomiary napięcia bez obciążenia
nic nie dadzą.
--
Hinek
Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomys...
2012-06-05 21:57:10 - J_K_K
> Jak pamiętam była tam żółta żarówka rowerowa 6V 3W ..
Bez jaj - w polskich była 15/15W + 5W 6V.
W pierwszych simsonach s50 - 25/25W na cokole motocyklowym + 5W + stop
21W/6V.
Teraz możesz nawet kupić halogenową 35/35 6V na cokole R2.
--
Pzdr
J_K_K
--- Posted via news://freenews.netfront.net/ - Complaints to news@netfront.net ---