luz na kole

Andrzej Salamon Data ostatniej zmiany: 2011-08-12 22:20:14

luz na kole

2011-08-12 08:39:10 - Andrzej Salamon

Witam

Wymieniłem wczoraj łożyska w przednim kole (kpl All Balls: łożyska, tulejki,
uszczelniacze) i niestety po złożeniu całości
okazało się że luz choć zdecydowanie mniejszy pozostał. Miał ktoś podobny
przypadek ? Łożyska weszły pasownie, tulejki też.
Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi
przyczyna. Jakieś sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?

ps. łożyska nabite delikatnie po zewnętrznej bieżni za pomocą rurki :)



Pzdr

Andrzej
2009 EXC 300




Odp: luz na kole

2011-08-12 09:50:59 - doktorski

W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:

> Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi
> przyczyna. Jakieś sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo.

pzdr, dr
14/525



Re: luz na kole

2011-08-12 10:16:30 - Andrzej Salamon

Użytkownik doktorski napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:27482ba3-6a22-4d9b-9550-7d2fe3d91fdc@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...
> W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon
> napisał:
>
>> Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi
>> przyczyna. Jakieś sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
> Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest
> juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic
> chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo.

No i tu właśnie rodzi się pytanie czy oś ma z tym luzem coś wspólnego.
Sprawdziłem i luz jest ale, dla mnie ten luz nie ma znaczenia choć może
jestem niedouczony lub coś źle pojmuję.
Łożysko wchodzi do piasty (jasne :) ) natomiast do łożyska na wewnętrzną
bieżnie wchodzi tulejka dystansowa.
Moim zdaniem łożysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki które są
ściśnięte między lagami.
Teoretycznie gdybym ścisnął lagi w imadle to ośka byłaby zbędna, wydaje mi
się że ośka służy tylko do centrowania koła i połączenia koło/lagi.
Naprostujcie mnie jeśli prawię herezje bo w tych rozważaniach już się
zamotałem.

Andrzej
2009 EXC 300





Odp: Re: luz na kole

2011-08-12 11:18:01 - doktorski

W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:
> Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s�
> �ci�ni�te mi�dzy lagami.
Od poczatku....

Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami.
W piascie osadzone sa lozyska.
Os kola podparta jest w lozyskach.
Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie.

Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska.

Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi kola?

Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko.

pzdr, dr
14/525



Re: Re: luz na kole

2011-08-12 11:55:05 - Andrzej Salamon



Użytkownik doktorski napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:052de640-9a98-4475-81d6-3af69e793d23@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...
> W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon
> napisał:
>> Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re
>> sďż˝
>> �ci�ni�te mi�dzy lagami.
> Od poczatku....
>
> Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami.
Tak

> W piascie osadzone sa lozyska.
Tak

> Os kola podparta jest w lozyskach.
Nie

> Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi
> w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja
> dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci
> wzgledem siebie.

w wewnętrzną bieżnie łożyska wchodzi tulejka dystansowa a przez tulejki
przechodzi ośka. Nie ośka pracuje na wewnętrznej bieżni tylko tulejka.
Wiec teoretycznie koło miałoby luz tylko przy niedokręconej nakrętce głównej
co wykluczyłem.
Koło pracuje piasta - łożysko - tulejka.

> Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk.
> Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja
> montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska.
> Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym
> wzgledem osi kola?
> Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze
> przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko.

Piszę o luzie poprzecznym względem osi koła mierzonym na oponie. ( tzn takim
na boki między lagami :) )









Re: Re: luz na kole

2011-08-12 12:34:41 - Hinek


Użytkownik doktorski napisał
>
> Os kola podparta jest w lozyskach.
> Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w
> odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa
> > ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie.
>
>
Popatrz się na jakiś rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj.
Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy,
czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami
jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma
wplywu na luz kola po montazu.
Pozdr

--
Hinek






Re: Re: luz na kole

2011-08-12 13:48:20 - OGONek~

Użytkownik Hinek napisał w wiadomości
news:4e4501b6@news.home.net.pl...
>
> Użytkownik doktorski napisał
>>
>> Os kola podparta jest w lozyskach.
>> Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi
>> w
>> odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja
>> dystansowa > ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci
>> wzgledem siebie.
>>
>>
> Popatrz się na jakiś rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj.
> Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy,
> czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami
> jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma
> wplywu na luz kola po montazu.

Oczywiście że Doktorek nam tu bajki opowiada :-)

Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami
wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko ośką ściśniesz to absolutnie łożyska na
oście nie pracują :-)

Pozdrawiam

--
OGONek~





Re: Re: luz na kole

2011-08-12 21:18:03 - doktorski

On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:

> Oczywi?cie ?e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam...

> Sa przewa?nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewn?trzna pomi?dzy bie?niami
> wewn?trznymi ?o?ysk. Jak to wszystko o?k? ?ci?niesz to absolutnie ?o?yska na
> o?cie nie pracuj? :-)
Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi?

pzdr, dr
14/525



Re: luz na kole

2011-08-12 22:18:26 - zefir

W dniu 12.08.2011 21:18, doktorski pisze:
> On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:
>
>> Oczywi?cie ?e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
> Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam...
>
>> Sa przewa?nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewn?trzna pomi?dzy bie?niami
>> wewn?trznymi ?o?ysk. Jak to wszystko o?k? ?ci?niesz to absolutnie ?o?yska na
>> o?cie nie pracuj? :-)
> Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi?

Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe
na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do
nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni.
Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a
łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia
simmeringów, czy może być całkiem spory.
To wszystko powyżej IMHO, bo ze mnie jest mechanik jak z koziej dupy
trąbka, ale parę razy zdarzało mi się wymieniać łożyska w enduro.

--
pzdr.
zefir



Re: luz na kole

2011-08-12 23:28:46 - Kuczu

W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:

> Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe
> na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do
> nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni.
> Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a
> łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia
> simmeringów, czy może być całkiem spory.

Sorry ale ROTFL.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X



Re: luz na kole

2011-08-12 23:58:08 - zefir

W dniu 12.08.2011 23:28, Kuczu pisze:
> W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:
>
>> Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe
>> na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do
>> nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni.
>> Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a
>> łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia
>> simmeringów, czy może być całkiem spory.
>
> Sorry ale ROTFL.

Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
doświadczenia wynika, że pomiędzy ośką a bieżniami wewnętrznymi łożysk
zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez śladów zużycia ośki. Po
skręceniu całości koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy
bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyźnie względem bieżni
zewnętrznej. Ośka przenosi siły pionowe działające na koło, ale jeśli
pomiędzy ośką a łożyskiem jest luz, to siły działające pod innym kątem
przenoszone są przez łożyska na tuleje. Nie jest tak?

--
pzdr.
zefir



Re: luz na kole

2011-08-13 08:55:06 - Kuczu

W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:

> Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
> doświadczenia wynika, że pomiędzy ośką a bieżniami wewnętrznymi łożysk
> zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez śladów zużycia ośki. Po
> skręceniu całości koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy
> bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyźnie względem bieżni
> zewnętrznej. Ośka przenosi siły pionowe działające na koło, ale jeśli
> pomiędzy ośką a łożyskiem jest luz, to siły działające pod innym kątem
> przenoszone są przez łożyska na tuleje. Nie jest tak?
>

Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to
powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy
lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze
srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To
sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen
pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla
prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa
motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac przekrecanie sie biezni w
plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo
nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca
wymiary osia.

Do watkotworcy: Jesli kolo wykazuje luz poosiowy oznacza to iz calosc
nie zostala prawidlowo zmontowana lub tez lozyska ktore kupiles sa
produkcji chinskiej i nie trzymaja absolutnie wymiarow.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X



Re: luz na kole

2011-08-13 09:56:42 - zefir

W dniu 13.08.2011 08:55, Kuczu pisze:
> W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:
>
>> Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
>> doświadczenia wynika, że pomiędzy ośką a bieżniami wewnętrznymi łożysk
>> zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez śladów zużycia ośki. Po
>> skręceniu całości koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy
>> bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyźnie względem bieżni
>> zewnętrznej. Ośka przenosi siły pionowe działające na koło, ale jeśli
>> pomiędzy ośką a łożyskiem jest luz, to siły działające pod innym kątem
>> przenoszone są przez łożyska na tuleje. Nie jest tak?
>>
>
> Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to
> powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy
> lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze
> srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To
> sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen
> pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla
> prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa
> motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac przekrecanie sie biezni w
> plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo
> nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca
> wymiary osia.

OK, zakumałem, dzięki. Właśnie coś mi chrupie w przednim kole to sobie
to jeszcze obadam w trakcie wymiany.

--
pzdr.
zefir




Re: luz na kole

2011-08-13 10:14:53 - Kuczu

W dniu 2011-08-13 09:56, zefir pisze:

>
> OK, zakumałem, dzięki. Właśnie coś mi chrupie w przednim kole to sobie
> to jeszcze obadam w trakcie wymiany.

Chrupanie to czesto objawy zuzytego lozyska. Porzadne lozysko zuzywa sie
na styku kulki(rolki) i bieznie. I tam powinien pojawiac sie luz. A
suche blokujace sie kulki(rolki) wlasnie lubia sobie chrupac. Moze
uszkodzeniu uleglo uszczelnienie i wyplynal smar z lozyska ?

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X



Re: luz na kole

2011-08-12 23:32:39 - Kuczu

W dniu 2011-08-12 13:48, OGONek~ pisze:

> Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami
> wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko ośką ściśniesz to absolutnie łożyska na
> oście nie pracują :-)

Wszystkim ktorzy twierdza ze oska sluzy spinaniu lag aby sie nie
rozjechaly zycze powodzenia.

Sorry ale takich debilizmow to nie czytalem od lat. Generalnie mega ROTFL.



--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X



Re: luz na kole

2011-08-13 13:32:46 - Hinek

Jesli nakretka osi jest dokrecona luzu miedzy pierscieniem wewnetrznym
lozyska a osia nie da sie wyczuc reka - wbrew temu co twierdzi
doktorski. A to dlatego ze pierscienie wewnetrzne lozysk sa scisniete
miedzy tulejami dystansowymi i trzeba by sporej sily aby je promieniowo
przesunac.
A jak ktos nie wierzy - niech se zamontuje zuzyta oske i sprawdzi.
Pozdr

--
Hinek




Re: luz na kole

2011-08-12 12:38:03 - Hinek

Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie
tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.
Pozdr

--
Hinek



Re: luz na kole

2011-08-12 12:42:21 - AZ

On 2011-08-12, Hinek wrote:
> Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie
> tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.
>
No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.

--
Artur
ZZR 1200



Re: luz na kole

2011-08-12 13:34:45 - Hinek


Uzytkownik AZ napisal
>
> No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
> przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.
>
>
Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych
normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy
od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie
lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych
wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem
lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem.
Pozdr

--
Hinek



Re: luz na kole

2011-08-12 13:39:32 - AZ

On 2011-08-12, Hinek wrote:
>>
>> No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
>> przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.
>>
>
> Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych
> normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy
> od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie
> lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych
> wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem
> lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem.
>
Temperatura to jedno ale ponoc lozyska ze zwiekszony luzem lepiej
toleruja wibracje.

--
Artur
ZZR 1200



Re: luz na kole

2011-08-12 22:26:51 - Jacot

Hinek wrote:

>lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych
>wysoka temperature.

zwykle wiaze sie to z wiekszym wciskiem montazowym.
We wspolczesnych motocyklach pewnie wiele mnie jeszcze zaskoczy alem
jeszcze nie spotkal. Os jest bez wcisku bo suwliwie, to jakiz by
musial byc wcisk zewnetrzny, hej...

--
Pozdrowionka
Jacot M10
www.junak.riders.pl
stokrotka.ath.cx



Re: luz na kole

2011-08-12 14:03:29 - Andrzej Salamon

Użytkownik Hinek napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:4e450280$1@news.home.net.pl...
> Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje.
> Do kol sie nie nadaja.

Kupiłem kpl z All Balls dedykowane do tego modelu moto, może jakiś wadliwy
egzemplarz się trafił,
bo nie mam za bardzo konceptu co jeszcze może być.

Pzdr








Re: luz na kole

2011-08-12 22:20:14 - zefir

W dniu 12.08.2011 14:03, Andrzej Salamon pisze:
> Użytkownik Hinek napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:4e450280$1@news.home.net.pl...
>> Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez
>> produkuje. Do kol sie nie nadaja.
>
> Kupiłem kpl z All Balls dedykowane do tego modelu moto, może jakiś
> wadliwy egzemplarz się trafił,
> bo nie mam za bardzo konceptu co jeszcze może być.

Z tymi Allballsami jest taka sytuacja, że ta firma nie produkuje łożysk
tylko kompletuje zestawy z tego, co im się pod rękę nawinie. Możesz
trafić markowe, a możesz trafić badziewną chińszczyznę.

--
pzdr.
zefir




Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS