Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 21:59:14 - Marcin
Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na autach ale kiedys cos tam
sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.
Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?
Pozdrawiam,
Marcin
Re: Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:03:10 - masti
> Witam
>
> Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
> wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
> itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na autach ale kiedys cos tam
> sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
> wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
> wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
> fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
> wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.
> Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
> podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
> ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
> zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
> potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
> pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
> tyle samo energii mu oddac z alternatora.
> Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
> nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
> dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?
bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,
--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
Re: Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:26:56 - m4rkiz
>> Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
>> nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
>> dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?
>
> bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
> a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,
bzdura, mozna wsadzic dowolnie wiekszy w granicach rozsadku* i bedzie dobrze
niedoladowany bedzie jezeli bedziesz wiecej energii pobieral niz podawal
i wielkosc akumulatora nie ma tu nic do rzeczy, jest to tylko kwestia
eksploatacji samochodu
jedyne na co trzeba zwrocic uwage to to ze niektore tansze a wieksze nie
maja proporcjonalnie wiekszego pradu rozruchowego, co ma znaczenie w
'starych dieslach'
*masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal
proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)
Re: Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:28:59 - "Hinek"
dyskusyjnych:nvo5qe$a2j$...@d...me...
>
> bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
> a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,
>
>
Nieprawda.
To kwestia bilansu energetycznego.
Jeśli zużyjesz mniej energii niż wyprodukuje alternator
akumulator będzie naładowany.
A z praktyki:
W Trooperze zamiast 90 Ah mam zamontowane 2x90 Ah i oryginalny
alternator. Po parodniowej pracy lodówki, albo ujeżdżania windy
wystarczy kilka godzin jazdy i akumulatory są naładowane do pełna.
--
Hinek
Re: Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:29:49 - Dykus
W dniu 2016-11-06 o 21:59, Marcin pisze:
> Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?
Napisz o jaką różnicę pojemności chodzi i czy często używasz samochodu
na krótkich dystansach (<10 min).
Jeżeli zamiast 45 Ah chcesz wstawić 50 Ah to nie ma to znaczenia. Przy
produkcji samochodu ekonomicznie może nie być to uzasadnione.
--
Pozdrawiam,
Dykus.
Re: Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:32:47 - masti
> On 2016-11-06 22:03, masti wrote:
>
>>> Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
>>> nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
>>> dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?
>>
>> bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
>> a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,
>
> bzdura, mozna wsadzic dowolnie wiekszy w granicach rozsadku* i bedzie dobrze
> niedoladowany bedzie jezeli bedziesz wiecej energii pobieral niz podawal
> i wielkosc akumulatora nie ma tu nic do rzeczy, jest to tylko kwestia
> eksploatacji samochodu
>
> jedyne na co trzeba zwrocic uwage to to ze niektore tansze a wieksze nie
> maja proporcjonalnie wiekszego pradu rozruchowego, co ma znaczenie w
> 'starych dieslach'
>
> *masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal
> proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)
a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)
--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
Re: Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:34:03 - "J.F."
> Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
> wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
> itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na autach ale kiedys cos tam
> sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
> wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej.
Dokladnie tak ... ale po co przeplacac ?
> Ale w kilku miejscach w necie
> wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
> fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
> wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.
Wytlumaczenie jest w miare proste: oni nie wiedza, co pier* :-)
Jest jeden czynnik - prad samowyladowania. Ale to musialbym chyba
akumulator z uboota na przyczepce wozic, zeby to bylo istotne.
> Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
> podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
> ladowal.
to jest troche bardziej skomplikowane.
Wydajnosc alternatora jest ograniczona, i zalezna od obrotow.
W korku, ze swiatlami, dmuchawa i grzaniem szyby - moze zabraknac.
Ale wtedy i dla mniejszego zabraknie.
Z kolei jak nie zabraknie, to prad ladowania zalezy od czegos, co by w
skrocie mozna nazwac rezystancja wewnetrzna, i taki wiekszy aku
powinien wiekszy prad przyjmowac przy tym samym napieciu.
> Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
> zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
> potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
> pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci
Niekoniecznie - duzy moze "lepiej zapalac" i w efekcie mniej energii
sie zuzyje :-)
> a pozniej podczas jazdy
> tyle samo energii mu oddac z alternatora.
A jak czasu zabraknie, bo mam do pracy tylko 4 km ? :-)
> Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
> nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
> dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?
Ja tam mam taka, co sie prad ladowania wybiera, 200, 500 lub 700mA.
I wcale nie jest takie pewne czy mozna mniejszym pradem ladowac :-)
J.
Re: Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:36:39 - "re"
Użytkownik "masti"
>
> Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
> wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
> itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na autach ale kiedys cos tam
> sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
> wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
> wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
> fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
> wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.
> Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
> podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
> ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
> zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
> potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
> pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
> tyle samo energii mu oddac z alternatora.
> Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
> nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
> dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?
bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,
---
Jak nie, jak tak
Re: Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:44:53 - m4rkiz
> m4rkiz wrote:
> a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
> wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
> mieście :)
nie ma to zadnego znaczenia, zaczynasz od pelnego akumulatora i w kazdej
pojemnosci masz do uzupelnienia tyle samo po rozruchu
dopiero w okolicach ktore teraz zaczynasz wymyslac zaczynaja sie
jakies pojedyncze procenty(?) strat wiecej z okazji uzupelniania
samorozladowania, tez kompletnie nieistotne w zwyklej eksploatacji
Akumulator - pojemnosc
2016-11-06 22:56:23 - Zenek Kapelinder
najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia na nowy jak
przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma. Glupotami ze wiekszy nie
bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma.
Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14
woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl
i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma
duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma
znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po
minucie.