16 proc. Polaków kupuje produkty spożywcze w internecie, najczęściej napoje i alkohol
Regularne zakupy spożywcze w sieci robi 16 proc. Polaków - wynika z badania Mobile Institute. Najczęściej wybieranymi kategoriami produktów są napoje, alkohol, pieczywo, a także warzywa i owoce.
Raport „E-grocery w Polsce - zakupy spożywcze online” pokazuje najnowsze trendy i zwyczaje Polaków w obszarze zakupów spożywczych przez internet. Z badania wynika, że dla 16 proc. badanych robi zakupy spożywcze tą drogą. Kluczową motywacją jest oszczędność czasu, na co wskazuje 38 proc. wszystkich przebadanych osób. Kolejne argumenty za e-zakupami to możliwość porównania ofert (35 proc. wskazań), duży wybór i dostawa prosto do domu (po 33 proc. wskazań). Taki sam odsetek badanych wskazuje atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych ceny. Spośród wszystkich osób kupujących online, najwięcej ankietowanych (47 proc.) chwali sobie duży wybór, a 44 proc. oszczędność czasu.
Najpopularniejszymi kategoriami produktów w internetowych sklepach spożywczych są napoje, które wybiera 34 proc. ankietowanych, następnie alkohol (26 proc.) oraz ex aequo pieczywo, a także warzywa i owoce (25 proc). Następną w kolejności kategorię stanowią produkty ekologiczne, na które wskazało 23 proc. badanych. Kobiety w e-sklepach spożywczych częściej kupują owoce i warzywa (+16 p.p.), a mężczyźni alkohol (+16 p.p.), a także artykuły przemysłowe i makarony. W koszyku osób w wieku 25-34 lata najczęściej znajdują się napoje, produkty eko, owoce i warzywa oraz pieczywo.
Wśród osób kupujących żywność w sieci udział klientów na platformach (np. Allegro) spada, rośnie natomiast grupa osób kupujących w sklepach internetowych grupujących produkty różnych marek (55 proc. wskazań). Sklepy internetowe konkretnych marek wybiera natomiast 43 proc. badanych aktywnych zakupowo w kategorii spożywczej. Portale zakupowe wciąż dominują w grupie wszystkich klientów kupujących online.
Jakiego typu e-sklepy spożywcze są najczęściej wybierane przez klientów? 42 proc. wybiera marki sklepów stacjonarnych, które oferują dostawę do domu, zaś 35 proc. stawia na te oferujące wysyłkę kurierem. 23 proc. osób wybiera sklepy funkcjonujące wyłącznie online. Tę ostatnią grupę, czyli tzw. „pure playerów”, wskazują zdecydowanie częściej kobiety (28 proc), osoby w wieku 25-34 lata (35 proc.), a także mieszkańcy miast największych, powyżej 500 tys. mieszkańców.
Jeśli chodzi o konkretne marki internetowych sklepów spożywczych, Polacy wybierają najczęściej te, które mają swoje odpowiedniki w postaci sieci stacjonarnej - Carrefour (43 proc.) i Piotr i Paweł (32 proc.). Natomiast najpopularniejszym sklepem, który nie ma sieci naziemnej, a jest dostępny tylko online, okazał się Frisco.pl, na który wskazało 30 proc. badanych.
Kupujący w sieci produkty spożywcze najczęściej korzystają z laptopa (41 proc.) lub komputera stacjonarnego (34 proc.). Za pośrednictwem smartfona kupuje jedna trzecia badanych, a tableta zaledwie 11 proc.
Konsumenci e-kupujący produkty spożywcze oczekują od internetowego sklepu spożywczego przede wszystkim wysokiej jakości produktów i wygodnego kontaktu (po 37 proc.). Co trzeci badany oczekuje także szybkiej, ale i punktualnej dostawy, a co czwarty, odpowiednich warunków przewożenia produktów. Kobiety i mężczyźni mają bardzo podobne oczekiwania wobec e-sklepów spożywczych, przynajmniej w zakresie 2 najważniejszych elementów, aczkolwiek panowie częściej zwracają uwagę na dostawy kompletnych zamówień (o 12 p.p. więcej niż kobiety), a panie na świeżość produktów (+9 p.p. więcej niż mężczyźni) i punktualną dostawę (+10 p.p.).
Pomimo, że najczęściej wskazywanym atutem zakupów spożywczych online jest duży wybór produktów, o wyborze konkretnego e-sklepu przesądza przede wszystkim atrakcyjna cena (48 proc. wskazań). Następne elementy związane są z jakością korzystania z serwisu - czyli czytelność strony internetowej (30 proc. odpowiedzi) i atrakcyjne zdjęcia produktów (24 proc.). Równie istotne są koszty dostawy (18 proc.) oraz sposób i szybkość dostarczenia zamówienia (14 proc.), czyli w ponad 1/3 kluczowa dla kupujących jest logistyka. Konkretną marką sklepu kieruje się 15 proc. e-kupujących żywność konsumentów.
Raport „E-grocery w Polsce – zakupy spożywcze online” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Frisco.pl. Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview) - responsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Zebrano opinie od 2157 internautów oraz 200 klientów internetowego sklepu spożywczego Frisco.pl. Badanie zrealizowano w okresie 10-20 października 2017 roku. Struktura próby internautów została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. W analizie wzięte zostały pod uwagę tylko kompletne ankiety.
Dołącz do dyskusji: 16 proc. Polaków kupuje produkty spożywcze w internecie, najczęściej napoje i alkohol
Te zakupy to taki samochód przywozi. Bierze świeże pieczywo z półki i wiezie do klienta. Mam nadzieję, że rozjaśniłem.
Buuuuuuuuuuuuuhahahahahaha!