Wydawcy internetowi podsumowują 2020 roku, prognozują wydarzenia i trendy na 2021
W ramach naszego cyklu podsumowań mijającego roku w mediach i marketingu o najważniejszych wydarzeniach i trendach 2020 roku oraz prognozach na 2021 roku mówią menedżerowie czołowych wydawców internetowych i organizacji z tej branży.
Piotr Mieśnik, redaktor naczelny WP
Wydarzenie roku
Mijający rok z całą pewnością nie należał do nudnych. Przełomowych wydarzeń, którymi żyły media nie brakowało, ale nie da się ukryć, że perspektywa ostatnich miesięcy niemalże we wszystkich możliwych płaszczyznach będzie zdominowana przez wydarzenie nadrzędne, długotrwałe, a być może już... stałe. Mowa tu o „nowej normalności” czyli rzeczywistości koronawirusowej. Oddziałuje na wszystkie sfery życia, więc oczywiście również na media, ich rozwój, kondycję i odciśnie na nich piętno prawdopodobnie na długie lata.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Nic więc dziwnego, że w mojej opinii oprócz kryzysów, które mamy na horyzoncie, jak te prawdopodobne, związane z przejęciem Polska Press i niezależnością dziennikarzy mediów regionalnych, mniejsze lub większe tąpnięcia personalne w świecie mediów - nijak się mają do kryzysu, jaki w mediach wywołał koronawirus. Zwolnienia, likwidacja niektórych tytułów czy czasowe cięcia wynagrodzeń - to rzeczywistość niespotykana do tej pory, a przynajmniej od czasu światowego kryzysu gospodarczego w latach 2008-2009, który mocno przetrzebił nasze medialne szeregi sprawiając, że wiele uznanych nazwisk na zawsze zniknęło z dziennikarstwa.
Trend roku / człowiek roku
Z całą pewnością trendem roku jest związana z pandemią - praca zdalna. System pracy, przed którym firmy medialne, a szczególnie redakcje broniły się latami, stał się systemem dominującym. Oczywiście niesie to ze sobą wyzwania i zagrożenia, ale z całą pewnością trzeba rozważyć, czy w razie wygranej z koronawirusem, nie zostanie z nami w zdecydowanie większym wymiarze czasu już na stałe. Ludźmi roku powinni zostać wszyscy cisi bohaterowie, którzy wymyślili i wciąż pracują nad optymalizacją miejsc przeznaczonych do zdalnej komunikacji zespołów, takich jak Microsoft Teams czy Zoom, bez których obecna, skuteczna współpraca, byłaby mocno utrudniona.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
O cięciach, trudnym czasie niepewności i braku stabilizacji już pisałem, pora więc spojrzeć również na... wyzwania, które ten trudny okres niesie. A jest nim zdecydowanie dłuższy czas, jaki ludzie poświęcają mediom. Tutaj szczególne wskazanie internetu jako miejsca skokowo zyskującego atencję userów. Jest miejscem pierwszego wyboru w poszukiwaniu newsów, ale także w sytuacji multiscreeningu, gdy media internetowe są uzupełnieniem tych tradycyjnych bądź konsumuje się je w tle.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Rosnące zaangażowanie użytkowników to nie tylko słupki zasięgów miło szybujące w górę, ale także ogromna odpowiedzialność. Odpowiedzialność nas, ludzi mediów za przekaz, który serwujemy w czasie, gdy wiarygodność informacji ma szczególne znacznie - mogące się przekładać nie tylko na ludzkie wybory, ale również na zdrowie czy życie.
Kolejnym wyzwaniem, choć już o całkiem innym charakterze, są urządzenia mobilne. Powtarzane od lat hasło „mobile first” to już nie jest drogowskaz na przyszłość, ale znak ostrzegawczy na tu i teraz: kto go przegapi, ten zejdzie na manowce. Jeśli już tego nie zrobił. To oczywiście nie wszystko. Z tym trendem powiązane są kolejne, nie mniej ważne. Mowa oczywiście o wspominanym już przeze mnie multiscreeningu i treściach wideo oraz TV w internecie. Wydaje się, że ten kto najlepiej wykorzysta synergię tych czynników, ten w koszulce lidera prowadzić będzie peleton w najbliższej przyszłości.
Ostatnie wyzwanie, niemniej ważne niż poprzednie, to wdrażanie całkiem nowych pracowników w rzeczywistości pracy zdalnej. Co innego pracownicy, którzy znają i rozumieją organizację, jej struktury i kulturę pracy, a co innego ci, dla których nasze firmy będą całkiem nowym otwarciem. To zadanie może być najtrudniejsze ze wszystkich, gdyż nigdy nie miało na tę skalę zastosowania w rzeczywistości i będzie jednym z największych wyzwań dla działów HR, menedżerów i zespołów nie tylko w branży medialnej.
Marta Badurek-Pietniczka, dyrektor zarządzająca Onet
Wydarzenie roku
Zdecydowanie wydarzeniem roku była epidemia koronawirusa SARS Covid-19, która nie tylko zmieniła nasz sposób życia, w olbrzymi sposób wpływając na gospodarkę polską i globalną, ale również odcisnęła swoje piętno na branży cyfrowej. Z jednej strony nasi użytkownicy w tych trudnych czasach jeszcze bardziej poszukują sprawdzonych i rzetelnych treści, a z drugiej – reklamodawcy szukają nowego sposobu na dostosowanie swoich biznesów do nowych realiów.
W tej nowej rzeczywistości media przechodzą olbrzymie perturbacje: prasa z czasów trudnych przenosi się w jeszcze trudniejsze; telewizje przesuwają i dostosowują ramówki na skalę wcześniej niespotykaną; kina przeżywają jeden z największych (a może największy) kryzys w swojej historii. Na tym tle zdecydowanym zwycięzcą są media cyfrowe: od portali - Onet notuje niespotykane i rekordowe wzrosty ruchu - po usługi video-on-demand. Jako branża zdecydowanie wyjdziemy z tego kryzysu „inni”. Jak bardzo inni? O tym nieco poniżej.
Kryzys roku
Ale zanim przejdziemy do problemów i wzywań branży – kryzysem roku w Polsce zdecydowanie była sytuacja zaistniała po decyzji Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji. Dziesiątki tysięcy ludzi, kobiet i mężczyzn, wyszły na ulice, aby wyrazić swój sprzeciw. Abstrahując od warstwy politycznej tych wydarzeń, stworzyło to olbrzymie zagrożenie dla życia wielu Polaków i zdrowia publicznego. Emocje jakie wywołały protesty, niektóre zachowania policji, odbiły się też na pracy i bezpieczeństwie dziennikarzy. Kolejny raz staje się zasadnym pytanie o wolność dziennikarstwa i mediów w Polsce.
Wydarzenia te brzmią złowieszczo na tle pozycji Polski w rankingu wolności prasy - przygotowywanym co roku przez Reporterów bez Granic, w którym Polska zajęła w kwietniu tego roku 62. miejsce. Przed nami znalazły się takie państwa jak Armenia, Niger czy Madagaskar… Strach pomyśleć, na którym miejscu znajdziemy się w przyszłorocznej edycji.
Trend roku
W ramach biznesu e-commerce w szybkim tempie rozwija się obszar social commerce, czyli połączenia platform socialowych z marketami. Już 30 proc. użytkowników social mediów deklaruje chęć zakupów bezpośrednio na platformach społecznościowych. Trend ten wzmacnia zdecydowana „mobilność” młodych konsumentów w Polsce - ponad 90 proc. klientów w wieku 15-24 dokonuje zakupów na telefonie, czyli tam, gdzie platformy socialowe są najmocniejsze. (E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska. E-commerce w Polsce oczami internautów. (czerwiec 2020). Wiedza o użytkowniku, jaką dysponują tego rodzaju platformy, sprzężona z personalizacją marketu i możliwościami wizualnymi social mediów, to przepis na sukces. To widać chociażby w wynikach i predykcjach branży. Zdecydowanie warto obserwować ten trend.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
Wpływ pandemii na branżę cyfrową czy szerzej - branżę mediów w ogóle, to temat rzeka. Skupiając się na najważniejszych aspektach z naszego punktu widzenia: nauczyliśmy się pracować zdalnie - proces przenoszenia pracy poza biura został ekstremalnie przyśpieszony i widać już, że nawet po ustąpieniu pandemicznej fali nie cofnie się do punktu wyjściowego.
Kolejną kwestią jest przyszłość niektórych biznesów, takich jak kina czy eventy - przeniesienie wydarzeń do online nie rekompensuje strat poniesionych w realu.
Na tym tle biznesy cyfrowe powinny przeżywać rozkwit, ale też nie wszystkie i nie zawsze. Onet ma za sobą niezły rok, w sumie dotychczasowe wyniki są wyższe niż ubiegłoroczne. Również nasza strategia rozwoju płatnych treści sprawdza się doskonale - szybko rośnie popularność serwisów subskrypcyjnych, a pandemia bardzo przyspieszyła ten proces. Wiele serwisów, w tym nasze, osiągnęło w tym roku rekordowe przyrosty płatnych użytkowników.
Najważniejsze wyzwania na 2021
Absolutnie najważniejszą kwestię stanowi postęp w walce z pandemią i co za tym idzie - odmrażanie gospodarek i znoszenie obostrzeń na całym świecie, co bezpośrednio przełoży się na sytuację gospodarczą globalnie, jak i w Polsce.
Ponadto coraz bardziej palący staje się problem fake news, który dodatkowo w czasach pandemii często zaczyna dotykać zdrowia i życia obywateli. Należy otwarcie przyznać, że pomimo wysiłków, platformy social mediowe nie są w stanie dać właściwego odporu fali fałszywych informacji. W tych czasach wracamy do korzeni i roli jaką pełni w społeczeństwie jakościowe i rzetelne dziennikarstwo. Onet według raportu Reutersa „Digital News Report” wśród mediów cyfrowych jest pierwszym źródłem informacji dla Polaków oraz cieszy się ich największym zaufaniem.
Ponadto w czasach ogromnego szumu medialnego również w obszarze reklamy walka o uwagę klientów staje się ważnym zadaniem dla komunikacji marketingowej. Dlatego należy szukać sprawdzonych i mierzalnych sposobów na pomiar jakości komunikacji. Obecnie, wspólnie z firmą Brand Metrics, której Ringier Axel Springer Polska jest strategicznym partnerem na Polskę, wprowadzamy narzędzia, które pozwalają zmierzyć wpływ zaufania i zaangażowania naszych użytkowników na postrzeganie brandów naszych klientów.
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Gazeta.pl, Grupy Interia.pl, Edipresse Polska, Grupy naTemat, Online Venture, PBI i IAB Polska
Dołącz do dyskusji: Wydawcy internetowi podsumowują 2020 roku, prognozują wydarzenia i trendy na 2021
𝗐𝗈𝗋𝗄𝗋𝖾𝗏𝗂𝖾𝗐𝗌𝟣𝟢.𝖼𝗈𝗆