Producenci słodyczy mniej reklamują się w telewizji i radiu. W górę Wedel i Mondelez, w dół Wawel (TOP5)
Przez trzy kwartały br. producenci słodyczy czekoladowych wydali na reklamy w tradycyjnych mediach zaledwie 0,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Mocno ograniczyli wydatki w radiu i telewizji, zwiększając je natomiast w magazynach, gazetach i kinach. Największym reklamodawcą kategorii jest Ferrero Polska, Wawel ograniczył wydatki w największym stopniu.
W okresie od stycznia do września br. producenci słodyczy czekoladowych przeznaczyli na reklamy w tradycyjnych mediach niemal 209 mln zł, czyli jedynie 0,3 proc. mniej niż w tym samym okresie ub.r. - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl przygotowanego w oparciu o dane Kantar Media (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Ponad połowa tych pieniędzy została wydana w telewizji - 136,7 mln zł. Nakłady reklamowe na szklanym ekranie były jednak mniejsze w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. o 11,1 proc. Marketerzy z tej kategorii w pierwszych dziewięciu miesiącach br. znacząco ograniczyli też nakłady na reklamy w radiu - 56,7 proc. do 2,4 mln zł.
Jednocześnie wzrosły wydatki reklamowe producentów słodyczy czekoladowych w innych kanałach komunikacji. Magazyny zarobiły na reklamach tych produktów 78,9 proc. więcej w skali roku (ponad 22 mln zł), a gazety - 51,1 proc. więcej (ponad 605 tys. zł). O 22,5 proc. wzrosły wydatki na reklamę zewnętrzną (z 22,2 do 27,2 mln zł) i o 25,1 proc. - na reklamy w kinach (z 15,3 do 19,2 mln zł).
Wydatki reklamowe producentów słodyczy czekoladowych |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX 2016 |
I-IX 2017 |
zmiana proc. |
Telewizja |
153 692 678 zł |
136 683 057 zł |
-11,1 |
Radio |
5 570 643 zł |
2 411 221 zł |
-56,7 |
Gazety |
400 518 zł |
605 132 zł |
51,1 |
Magazyny |
12 303 939 zł |
22 012 039 zł |
78,9 |
Outdoor |
22 211 761 zł |
27 216 650 zł |
22,5 |
Kina |
15 335 997 zł |
19 192 650 zł |
25,1 |
Indoor |
120 400 zł |
841 950 zł |
599,3 |
razem |
209 635 936 zł |
208 962 699 zł |
-0,3 |
Liderem wydatków reklamowych wśród producentów słodyczy jest Ferrero Polska. Marketer ten przez trzy kwartały br. wydał w tradycyjnych mediach 78,6 mln zł, czyli 9,8 proc. więcej niż rok temu.
Drugą firmą pod tym względem było Lotte Wedel z wydatkami w wysokości 52 mln zł (23,8 proc. rok do roku), a trzecie miejsce na reklamowym podium zajęła firma Storck, która na reklamy swoich marek przeznaczyła 23,8 mln zł (o 13,1 proc. więcej niż rok wcześniej). Od niedawna w reklamach Wedla zamiast kosmity Wargorra występuje chłopiec na gadającej zebrze.
W czołówce pięciu największych reklamodawców w kategorii producentów słodyczy znalazły się jeszcze Mondelez Polska i Wawel. Ta pierwsza firma wydała 25,1 mln zł, czyli 20,2 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 roku.
Z kolei Wawel zredukował budżet reklamowy o 6,6 proc., z 24,3 do 8,4 mln zł. Producent od niedawna promuje się w oparciu o nową strategię komunikacji opartą na haśle „Czujesz się dobrze, czynisz dobrze”.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów słodyczy czekoladowych |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX 2016 |
I-IX 2017 |
zmiana proc. |
FERRERO POLSKA |
71 546 970 zł |
78 555 695 zł |
9,8 |
LOTTE WEDEL |
42 002 396 zł |
52 011 322 zł |
23,8 |
STORCK |
25 501 737 zł |
28 849 141 zł |
13,1 |
MONDELEZ POLSKA |
20 922 603 zł |
25 145 832 zł |
20,2 |
WAWEL KRAKÓW |
24 328 079 zł |
8 367 749 zł |
-65,6 |
razem |
209 635 936 zł |
208 962 699 zł |
-0,3 |
Dołącz do dyskusji: Producenci słodyczy mniej reklamują się w telewizji i radiu. W górę Wedel i Mondelez, w dół Wawel (TOP5)
Ja zamawiałam krówki w jednej z agencji reklamowej, która wystawiała się na Remadays w lutym tego roku. Widziałam jeszcze firmy, które robią firmowe czekoladki czy nawet żelki! Na targach można znaleźć naprawdę sporo inspiracji! Warto inwestować w oryginalność, to przynosi efekty.