WPP z karą 19 mln dolarów za naruszenie przepisów antykorupcyjnych
Komisja Papierów Wartościowych i Giełd w USA ogłosiła, że holding reklamowy WPP (należą do niego agencje, m.in. VMLY&R, GroupM) zgodził się zapłacić ponad 19 milionów dolarów w celu rozwiązania zarzutów dotyczących naruszenia przepisów antykorupcyjnych, ksiąg i ewidencji oraz wewnętrznych kontroli księgowych ustawy o zagranicznych praktykach korupcyjnych (FCPA).
Nie przyznając ani nie zaprzeczając ustaleniom SEC, WPP zgodziła się zaprzestać naruszeń przepisów FCPA dotyczących przeciwdziałania przekupstwu, ksiąg i ewidencji oraz wewnętrznej kontroli księgowej oraz zapłacić 10,1 miliona dolarów tytułem wypłaty, 1,1 miliona dolarów odsetek oraz karę w wysokości 8 milionów dolarów.
Holding wydał oświadczenie w piątek rano: „Ustalenia Komisji dotyczą kwestii kontroli, a także przejmowania i integracji firm na rynkach wysokiego ryzyka do 2018 r.”, kiedy były dyrektor generalny WPP, Martin Sorrell kierował firmą. „Jak przyznaje zarządzenie Komisji, nowe kierownictwo WPP wprowadziło nowe, solidne środki i kontrole zgodności, zasadniczo zmieniło swoje podejście do przejęć, w pełni współpracowało z Komisją i rozwiązało sprawy osób zaangażowanych w niewłaściwe postępowanie”.
Zgodnie z raportem SEC, WPP wdrożyła „agresywną strategię rozwoju biznesu, która obejmowała przejęcie większościowych udziałów w wielu zlokalizowanych agencjach reklamowych na rynkach wysokiego ryzyka”. W nakazie stwierdza się, że „WPP nie zapewniło, aby te spółki zależne wdrożyły wewnętrzne kontrole księgowe i zasady zgodności WPP, pozwalając założycielom i dyrektorom nabytych podmiotów na wywieranie szerokiej autonomii i wywieranie nadmiernego wpływu”.
W nakazie stwierdzono również, że z powodu niedociągnięć strukturalnych „WPP nie zareagowała szybko lub odpowiednio na powtarzające się sygnały ostrzegawcze o korupcji lub niepowodzeniach kontroli w niektórych spółkach zależnych”.
SEC przytoczyła przykład w Indiach, gdzie przejęta spółka zależna nadal przekupywała indyjskich urzędników państwowych w zamian za kontrakty reklamowe, mimo że WPP otrzymała siedem anonimowych skarg dotyczących tego zachowania. Zamówienie dokumentuje również inne schematy i braki w wewnętrznej kontroli księgowej związane ze spółkami zależnymi WPP w Chinach, Brazylii i Peru.
- Firma nie może pozwolić, aby koncentracja na zyskowności lub udziale w rynku odbywała się kosztem odpowiedniej kontroli - powiedział Charles Cain, szef jednostki FCPA SEC. - Ponadto, firmy muszą zidentyfikować pierwotną przyczynę problemów, gdy pojawiają się sygnały ostrzegawcze, aby zapobiec utrwaleniu się wzorca zachowań korupcyjnych.
Dołącz do dyskusji: WPP z karą 19 mln dolarów za naruszenie przepisów antykorupcyjnych